Hallå!
Jag vet att det finns många elkunniga här på forumet, så även om det kanske inte riktigt hör hemma här slänger jag ut några frågor jag funderat på.
Vad får jag, som lekman och utan någon slags elbehörighet, göra:
a) köpa gamla, begagnade lampor (typ tak-/bordslampor inomhus) och renovera dem med nya kablar och liknande för eget bruk?
b) enligt ovan, men sälja dem, antingen privat eller utifrån enskild firma?
c) själv jorda gamla ojordade lampor och byta till jordad stickkontakt?
d) byta till jordad stickkontakt utan att jorda lampan?
e) tillverka egna lampor i olika konstellationer för eget bruk?
f) sälja ovanstående i liten skala?
Tacksam för svar och förklaringar varför!
Jag vet att det finns många elkunniga här på forumet, så även om det kanske inte riktigt hör hemma här slänger jag ut några frågor jag funderat på.
Vad får jag, som lekman och utan någon slags elbehörighet, göra:
a) köpa gamla, begagnade lampor (typ tak-/bordslampor inomhus) och renovera dem med nya kablar och liknande för eget bruk?
b) enligt ovan, men sälja dem, antingen privat eller utifrån enskild firma?
c) själv jorda gamla ojordade lampor och byta till jordad stickkontakt?
d) byta till jordad stickkontakt utan att jorda lampan?
e) tillverka egna lampor i olika konstellationer för eget bruk?
f) sälja ovanstående i liten skala?
Tacksam för svar och förklaringar varför!
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Jag tror att det enda du får göra helt lagligt är att tråda om en lampa för eget bruk. Allt att du köper ett sladdställ på clas ohlsson och monterar in.
Att börja jorda lampor lite som man känner för det kan vara förenat med livsfara. En FI / Dubbel isolerad lampa ska inte skyddsjordas. Dock är det väldigt gamla lampor helt i plåt så kanske man kan se det som att de bör skyddsjordas.
Att börja jorda lampor lite som man känner för det kan vara förenat med livsfara. En FI / Dubbel isolerad lampa ska inte skyddsjordas. Dock är det väldigt gamla lampor helt i plåt så kanske man kan se det som att de bör skyddsjordas.
Ja, men när det gäller lampor är det väl självkontroll vad gäller CE-märkningen.
Sen kan det ju tänkas finnas särskilda regelverk för äldre produkter som reparerar/renoveras. Antikbutiker CE-märker ju inte precis det de säljer
Sen kan det ju tänkas finnas särskilda regelverk för äldre produkter som reparerar/renoveras. Antikbutiker CE-märker ju inte precis det de säljer
I grund och botten är det så att man inte behöver någon behörighet för att konstruera och tillverka elektriska apparater. Däremot måste de som sagt vara CE-märkta och naturligtvis uppfylla alla gängse krav.
Sen kan det kanske som sagt finnas vissa undantag eller andra regler vid renovering/reparation, tänker då på det där med CE-märkning som kanske inte behövs.
Sen kan det kanske som sagt finnas vissa undantag eller andra regler vid renovering/reparation, tänker då på det där med CE-märkning som kanske inte behövs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är ett exempel för att göra det lite mer handgripligt – en lampsockel i ett stycke trä med en brytare. Det är med andra ord något jag inte skulle kunna göra 5 ex av och sälja och tveksamt om jag får tillverka det ens för egen skull?
Någon som vet vart jag vänder mig om jag vill ha definitiva svar på de här frågorna?
Om en begagnad lampa renoveras så att den ändras (annorlunda komponenter) mot hur den var från början måste den sannolikt CE-märkas, om man ska följa reglerna strikt. Att jorda en lampa faller typiskt inom ramen för sådant som potentiellt kan tillföra nya risker.
Modified and refurbished equipment are included within the scope of the regulations. Where equipment is refurbished to its original specification, it will be treated as second-hand equipment. However, if the refurbishment uses different types of components, it will be considered as modified electrical equipment.
Modified equipment will need to be assessed by the person carrying out the modifications to determine whether the modification may have introduced hazards or risks which were not covered by the original design. In this case, it is likely that the equipment would be considered as new equipment rather than second-hand equipment.
This will require the person carrying out the modification to carry out all of those exercises required of an original manufacturer. For example, preparation of technical documentation, drawing up an EC DoC and placing the CE marking on the product.
Att den måste CE-märkas för att säljas är nog rätt klart, om man ska följa regelverket. Om lamphållaren, brytaren och sladden redan sitter ihop och säljs som en CE-märkt produkt avsedd att byggas in i t ex trästycken kommer man möjligen undan, men så verkar inte vara fallet.klash skrev:[bild]
Här är ett exempel för att göra det lite mer handgripligt en lampsockel i ett stycke trä med en brytare. Det är med andra ord något jag inte skulle kunna göra 5 ex av och sälja och tveksamt om jag får tillverka det ens för egen skull?
Någon som vet vart jag vänder mig om jag vill ha definitiva svar på de här frågorna?
Om du ändrar funktionen, tex jordar den, så ja. Men om du byter ut mot nya komponenter med samma funktion som innan, så behövs det inte. Om det vore så, hade vi som jobbar i industrin inte kunnat laga gammal utrustning om det skulle CE märkas vid varje reparation. Vid ny installationer är det CE märkning som gäller.f91jsw skrev:
Snygg och stilren. är den från sent 60-tal?klash skrev:[bild]
Här är ett exempel för att göra det lite mer handgripligt – en lampsockel i ett stycke trä med en brytare. Det är med andra ord något jag inte skulle kunna göra 5 ex av och sälja och tveksamt om jag får tillverka det ens för egen skull?
Lite tveksamt till strömställare-vippa i metal
LGG-01 – jag bildgooglade bara "wood block lamp", vilket ger en hel del träffar. Det här är en nyproducerat variant från någon på etsy, så antagligen olaglig att sälja med svenska mått mätt. Men visst är den tuff!
Det var väl precis det jag skrev och det som framgick av citatet, eller hur menar du?Totem skrev:Om du ändrar funktionen, tex jordar den, så ja. Men om du byter ut mot nya komponenter med samma funktion som innan, så behövs det inte. Om det vore så, hade vi som jobbar i industrin inte kunnat laga gammal utrustning om det skulle CE märkas vid varje reparation. Vid ny installationer är det CE märkning som gäller.