14 227 läst ·
142 svar
14k läst
142 svar
Renovera gamla fönster
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
Vi har gamla ," munbåsta " tunna glas och de är väldigt svårhanterade
Jag skulle aldrig chansa på att det går med milt våld, enda chansen är att förlägga varenda mm runt om på både sidorna men är de kitt mellan glas och bågen tror jag att det är omöjligt att få ut glaset i ett stycke
Jag skulle aldrig chansa på att det går med milt våld, enda chansen är att förlägga varenda mm runt om på både sidorna men är de kitt mellan glas och bågen tror jag att det är omöjligt att få ut glaset i ett stycke
Nästan alla våra glas är munblåsta också vilket gör övningen lite mer känslig….
Beställde lite diverse tunna skärtådar nu från Amazon jag hoppas slippa testa men bra att ha hemma ifall jag stöter på mer silikon / syntetkitt…
Beställde lite diverse tunna skärtådar nu från Amazon jag hoppas slippa testa men bra att ha hemma ifall jag stöter på mer silikon / syntetkitt…
Med gamla munblåsta glas skulle jag vara väldigt försiktig att använda som hävarm. Dom är ju lite svårare att ersätta. Floatglas eller valsat glas kan du använda som hävarm men jag rekommenderar det inte om du är ovan att hantera glas.
Skärtråd brukar vara tjockare än brytblad och kan lätt knäcka ett glas. Om du skär med tråd så var noga att dra längs med glaset så ingen kraft far uppåt. Skärtråd har också en förmåga att gräva in sig i mjukare material.
Om du skär med brytbladskniv så kan du spruta på lite diskmedel blandat med vatten där som du skär. Det brukar hjälpa ganska mycket. Och förstås vassa blad av bra kvalitet.
Skärtråd brukar vara tjockare än brytblad och kan lätt knäcka ett glas. Om du skär med tråd så var noga att dra längs med glaset så ingen kraft far uppåt. Skärtråd har också en förmåga att gräva in sig i mjukare material.
Om du skär med brytbladskniv så kan du spruta på lite diskmedel blandat med vatten där som du skär. Det brukar hjälpa ganska mycket. Och förstås vassa blad av bra kvalitet.
Svårt att rädda glaset när det ser ut så här under kittet. Man ser ritsen men ”glasmästaren” har misslyckats och antagligen brutit bort överskottet med hovtång. Här sprack glaset redan vid försiktig uppvärmning av kittet. Förhoppningsvis begränsad skada så att det går att återanvända till mindre ruta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, jag bruka skära rent vid renovering. Hellre ta ett annat, lite större glas och skära ner så att det får ”fräscha” kanter än att försöka återmontera ett som ser ut sådär. Det hände mer än en gång när jag började renovera fönster att rutan gick när man tryckte fast den i sättkittet.N Niq skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
De finns de som putsar av glaskanterna med sandpapper efter att de skurit till glaset för att minska risken för mikrosprickor, som i sin tur kan orsaka större sprickor när fönstret senare utsätts för påfrestningar.krillek skrev:
Det på bilden hade nog mer än mikrosrickor från början. Många har nog resonerat att det som döljs av kittet får vara när glasen monterades. Jag har sett en och annan konstig glaskant.
Redigerat:
Ja men jag gissar att det där har suttit monterat ganska många år? Så det har ju hållit för avsedd användning i såfall.krillek skrev:
Om bara kanten ser ut sådär utan någon spricka så håller det nog fortsättningsvis också.
Jag brukar använda ett mjukare kitt under glaset om jag har tillgängligt.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Eftersom "glasmästaren" inte lyckats med tilldkärningen finns risken att glaset hamnar i spänn i fönsterbågen (det ska ju helst vara 2mm fritt runt om). Å andra sidan blir linoljekitt stenhårt med tiden. Det är ju bara syntetkitt som behåller mjukheten, men det har ju andra nackdelar.N Niq skrev:
Ja, många år. Bågarna som sitter på en ekonomibyggnad är 150-200 år gamla. Tyvärr har underhållet brustit och de senaste 50 åren varit direkt skadligt med plastfärg och tätning med latex på insidan. Mycket trälagning blir det.N Niq skrev:
Glaset har som du säger hållit men att återmontera känns som att utmana ödet.
Visst finns ju den risken men dom glas som hållit länge så har det ju fungerat. Där dom hamnat för mycket i spänn så har dom ju spruckit och är väl i dom flesta fall utbytta. Men visst det är ju inte det ideala resultatet.imported_Benno skrev:
Nu börjar jag se ljuset i tunneln i min första fönsterrenovering. Fönstrena var i dåligt skick men träet är ok, någon mindre lagning här o där.
All färg borta, beslagen borta, skruvhål pluggade eller slagit i snidad trästicka för att få fäste med nya skruv.
Har mini-trumlare från Amazon på ingång jag ska testa för rengöring av beslag gångjärn mm istället för kemikalier och fysik kraft.
Jag ska måla med EoC, dom har ju en färg för inomhusbruk (denna har jag ej) och en för utomhusbruk som jag ska använda (mögelmedel mm). Hur gör ni andra med insidan av innerbågen mot rummet? Dvs den del som är inomhus, den är ju inte lika utsatt.
Överväger att måla den med vanlig jotun lady vattenbaserad, alternativt behöver jag annars köpa EOC linolja för inomhusbruk … ?
All färg borta, beslagen borta, skruvhål pluggade eller slagit i snidad trästicka för att få fäste med nya skruv.
Har mini-trumlare från Amazon på ingång jag ska testa för rengöring av beslag gångjärn mm istället för kemikalier och fysik kraft.
Jag ska måla med EoC, dom har ju en färg för inomhusbruk (denna har jag ej) och en för utomhusbruk som jag ska använda (mögelmedel mm). Hur gör ni andra med insidan av innerbågen mot rummet? Dvs den del som är inomhus, den är ju inte lika utsatt.
Överväger att måla den med vanlig jotun lady vattenbaserad, alternativt behöver jag annars köpa EOC linolja för inomhusbruk … ?
Engwall och Claesson för utomhusbruk funkar lika bra på insidan. Mattas ner fint med tiden tycker jag. Deras innefärg (matt och halvblank) har jag aldrig gillat - svårt att få ett fint resultat tycker jag.M M85 skrev:Nu börjar jag se ljuset i tunneln i min första fönsterrenovering. Fönstrena var i dåligt skick men träet är ok, någon mindre lagning här o där.
Har du länk till trumlaren? Låter intressant!
Okay tack för tipset!
Beställde den här nedan. Finns i en mindre variant lite billigare men jag hade bråttom som vanligt o behövde den fort, har en laddning beslag jag behöver göra rent som legat i linsåpa, tar ju en stund med stålborsten…
Kan återkomma om någon dag om den funkar bra eller mindre bra.
https://www.amazon.se/dp/B0C6LZKZQR?ref_=pe_109251361_1104560371_t_fed_asin_title
Beställde den här nedan. Finns i en mindre variant lite billigare men jag hade bråttom som vanligt o behövde den fort, har en laddning beslag jag behöver göra rent som legat i linsåpa, tar ju en stund med stålborsten…
Kan återkomma om någon dag om den funkar bra eller mindre bra.
https://www.amazon.se/dp/B0C6LZKZQR?ref_=pe_109251361_1104560371_t_fed_asin_title