Jag bukar mestadels bara fylla upp glipor och sprickor med linoljekitt om de är så stora att det behövs något i dem. Byta plugg om hörnet har svårt att hålla formen och lappa i någon mindre träbit om något fallit bort eller en kant murknat.

Håller mig till principen att även rätt osnyggt trä är bättre än nytt virke så länge det inte är ruttet, och att det som kan bli fickor för vatten ska ha fyllts upp innan målning.
 
Kolla några youtubefilmer om halvsulning, om det yttre virket är alltför dåligt. Det finns ställen som säljer rätt sorts virke. Finns det någon lokal såg i närheten som hanterar furu så kan de såga upp lite fett kärnvirke. Gärna med stående årsringar (kvartsågat).
Om det behövs, ta ur glaset och plocka ur bottenstycket. Laga trä och sätt ihop delarna på samma sätt som det var (träplugg, inte limmat).
 
Hur mycket glas går sönder för er? Vad är normalt?

Det är första gången jag renoverar fönster på riktigt, dvs plockar ner dem, skrapar bort färg, kitt, snyggar till beslag, använder linoljefärg och dito kitt.

Att ett glas går sönder när jag slinter med mejseln accepterar jag. Att det går sönder när jag försöker ta upp det accepterar jag också - flera olika slags kitt har använts, en del sitter ordentligt fast. Men ibland spricker de när jag vänder ryggen till..

Än så länge är det farstuglasen jag jobbar med - englas, ca 1 mm tjock.
Gammalt fönster med blå karm och flera rutor. En del rutor är genomskinliga, andra delvis ovanligt färgade. Invändigt syns en orange lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rött fönster med englas och renoveringssteg vid husvägg, spegelreflektion syns i glaset, gammal målarställning står nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är amatör men tycker ändå munblåsta 2mm håller mer än förväntat, har haft sönder 1-2 st vid i och urglasning pga eget fel/slarv. Ingen har gått sönder i verkstaden trots jag snubblar o gått emot etc.
 
  • Gilla
NyKarin
  • Laddar…
C
Det är kanten som är känslig. Är glasen kantstötta kan det nog definitivt bli en brottanvisning där det senare spricker "utan anledning". Sen får det ju inte ligga i spänn i bågen. Lättare sagt än gjort med den minst sagt minimala kittfalsen som vissa äldre bågar har.
 
  • Gilla
NyKarin
  • Laddar…
Lyckligtvis är det varken munblåst eller valsat, det hade varit extra tråkigt att ha sönder. Jag får fortsätta att se om jag kan se varför.

Det är fortfarande kul att hålla på och pyssla med, skillnaden blir så stor.
 
Många smårutor ligger precis ut till kanten. Kanske att de ligger i spänn, det är ganska hög luftfuktighet.

Ett av fönstren var jag tvungen att få hjälp för att få ut, det satt stenhårt fast i karmen. Men efter ett antal dagar i uppvärmd verkstad hade träet krympt så jag kunde sätta tillbaka det själv utan problem.
 
Så här ser det ut på fönstren mot söder i punchverandan. Nu är den inte fullt uppvärmd och fönstren tar mer stryk. Vi har gjort enkla renoveringar och fyllt på med kitt och båtspackel. Vi har aldrig vågat ta ur fönstren, så tillslut blev de helt inmålad i fönsterramen. Nu var det dags. Bottendelen var så angripen att man kunde ta av den för hand. Så här ser botten ut på ena fönsterdeln.
Förbättrat nedre hörn av en fönsterkarm, med nya trädelar och behandling med linolja och terpentin, efter omfattande renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer två bilder efter byte av underdel, kompletterande trädelar i de långa delarna, samt ett bra lager med linolja+terpentin.
Renoverad fönsterkarm med nya botten- och trädelar, behandlad med kitt och båtspackel samt lager av linolja och terpentin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat fönster med utbytt bottendel, kompletterande trädelar och lager av linolja och terpentin på ett plastskyddat underlag i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
NyKarin
  • Laddar…
Parallellt med fönsterrenovering gav jag mig på karmen också (in och utvändigt). Allt var målat med flera lager akrylat så tog en dag att få det där trärent. Blir nu linoljefärg istället på karmen.

Två frågor:
När det ser ut såhär för gångjärnen, fälla in en bit trä eller plugga bara? Nån var lite sämre än en annan.

Om det är en glipa mellan foder och karmen utvändigt, fylla ut med fog eller något annat?
 
  • Sliten träkarm utan färg och med gamla gångjärn som visar tecken på slitage, del av fönsterrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten träkarm med avflagnad färg och skada vid gångjärn. Omkringliggande träd kan ses suddigt i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite svårt att se på bilderna men om du ska återmontera samma gångjärn skulle jag nog nöja mig med att borra ur och plugga så att skruvarna drar ordentligt.
 
krillek krillek skrev:
Lite svårt att se på bilderna men om du ska återmontera samma gångjärn skulle jag nog nöja mig med att borra ur och plugga så att skruvarna drar ordentligt.
Yes det är tanken, har gjort rent och rostskyddat de gamla gångjärnen.

Ska provborra och se skicket lite längre in i träet. Nya hål behövs oavsett då de nuvarande är slut…
 
hsd
Tändsticksknepet
Doppa en eller två tändstickor i trälim å tryck in i gamla skruvhålen, knipsa av , låt stå så limmet torkar å skruva fast gångjärnen
Men träet måste vara någorlunda friskt, det går inte att bedöma på bilden
 
  • Gilla
M85
  • Laddar…
Skruva när limmet är vått så bildar fibrerna i tändstickorna/tandpetarna och limmet nya gängor. Det funkar bäst när hålen bara är lite förstora.
Fast ett fönster som ska leva minst 100 år till förtjänar en riktig plugg eller en infälld träbit. Om inte annat vet man själv om att man gjort det korrekt och den som renoverar nästa gång ser att det är värt att renovera.
 
  • Gilla
M85
  • Laddar…
Såhär såg det ut innan på det stället som var värst, snyggt arbete…

Borde inte vara så svårt o att såga ut en ny bit o limma dit? Får äntligen lite användning för stämjärnen.
 
  • Nära bild av en sliten vit fönsterram med en skadad del och synliga skruvar, redo för reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
hsd
Z z_bumbi skrev:
Skruva när limmet är vått så bildar fibrerna i tändstickorna/tandpetarna och limmet nya gängor. Det funkar bäst när hålen bara är lite förstora.
Fast ett fönster som ska leva minst 100 år till förtjänar en riktig plugg eller en infälld träbit. Om inte annat vet man själv om att man gjort det korrekt och den som renoverar nästa gång ser att det är värt att renovera.
Skruva i lim innan det torkat, sitter som berget även nästa gång det ska lossas ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.