20 410 läst ·
269 svar
20k läst
269 svar
Renovera gamla fönster
Medlem
· Västernorrland
· 2 468 inlägg
Jag bukar mestadels bara fylla upp glipor och sprickor med linoljekitt om de är så stora att det behövs något i dem. Byta plugg om hörnet har svårt att hålla formen och lappa i någon mindre träbit om något fallit bort eller en kant murknat.
Håller mig till principen att även rätt osnyggt trä är bättre än nytt virke så länge det inte är ruttet, och att det som kan bli fickor för vatten ska ha fyllts upp innan målning.
Håller mig till principen att även rätt osnyggt trä är bättre än nytt virke så länge det inte är ruttet, och att det som kan bli fickor för vatten ska ha fyllts upp innan målning.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Kolla några youtubefilmer om halvsulning, om det yttre virket är alltför dåligt. Det finns ställen som säljer rätt sorts virke. Finns det någon lokal såg i närheten som hanterar furu så kan de såga upp lite fett kärnvirke. Gärna med stående årsringar (kvartsågat).
Om det behövs, ta ur glaset och plocka ur bottenstycket. Laga trä och sätt ihop delarna på samma sätt som det var (träplugg, inte limmat).
Om det behövs, ta ur glaset och plocka ur bottenstycket. Laga trä och sätt ihop delarna på samma sätt som det var (träplugg, inte limmat).
Hur mycket glas går sönder för er? Vad är normalt?
Det är första gången jag renoverar fönster på riktigt, dvs plockar ner dem, skrapar bort färg, kitt, snyggar till beslag, använder linoljefärg och dito kitt.
Att ett glas går sönder när jag slinter med mejseln accepterar jag. Att det går sönder när jag försöker ta upp det accepterar jag också - flera olika slags kitt har använts, en del sitter ordentligt fast. Men ibland spricker de när jag vänder ryggen till..
Än så länge är det farstuglasen jag jobbar med - englas, ca 1 mm tjock.
Det är första gången jag renoverar fönster på riktigt, dvs plockar ner dem, skrapar bort färg, kitt, snyggar till beslag, använder linoljefärg och dito kitt.
Att ett glas går sönder när jag slinter med mejseln accepterar jag. Att det går sönder när jag försöker ta upp det accepterar jag också - flera olika slags kitt har använts, en del sitter ordentligt fast. Men ibland spricker de när jag vänder ryggen till..
Än så länge är det farstuglasen jag jobbar med - englas, ca 1 mm tjock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är kanten som är känslig. Är glasen kantstötta kan det nog definitivt bli en brottanvisning där det senare spricker "utan anledning". Sen får det ju inte ligga i spänn i bågen. Lättare sagt än gjort med den minst sagt minimala kittfalsen som vissa äldre bågar har.
Många smårutor ligger precis ut till kanten. Kanske att de ligger i spänn, det är ganska hög luftfuktighet.
Ett av fönstren var jag tvungen att få hjälp för att få ut, det satt stenhårt fast i karmen. Men efter ett antal dagar i uppvärmd verkstad hade träet krympt så jag kunde sätta tillbaka det själv utan problem.
Ett av fönstren var jag tvungen att få hjälp för att få ut, det satt stenhårt fast i karmen. Men efter ett antal dagar i uppvärmd verkstad hade träet krympt så jag kunde sätta tillbaka det själv utan problem.
Så här ser det ut på fönstren mot söder i punchverandan. Nu är den inte fullt uppvärmd och fönstren tar mer stryk. Vi har gjort enkla renoveringar och fyllt på med kitt och båtspackel. Vi har aldrig vågat ta ur fönstren, så tillslut blev de helt inmålad i fönsterramen. Nu var det dags. Bottendelen var så angripen att man kunde ta av den för hand. Så här ser botten ut på ena fönsterdeln.
Här kommer två bilder efter byte av underdel, kompletterande trädelar i de långa delarna, samt ett bra lager med linolja+terpentin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer två bilder efter byte av underdel, kompletterande trädelar i de långa delarna, samt ett bra lager med linolja+terpentin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Parallellt med fönsterrenovering gav jag mig på karmen också (in och utvändigt). Allt var målat med flera lager akrylat så tog en dag att få det där trärent. Blir nu linoljefärg istället på karmen.
Två frågor:
När det ser ut såhär för gångjärnen, fälla in en bit trä eller plugga bara? Nån var lite sämre än en annan.
Om det är en glipa mellan foder och karmen utvändigt, fylla ut med fog eller något annat?
Två frågor:
När det ser ut såhär för gångjärnen, fälla in en bit trä eller plugga bara? Nån var lite sämre än en annan.
Om det är en glipa mellan foder och karmen utvändigt, fylla ut med fog eller något annat?
Yes det är tanken, har gjort rent och rostskyddat de gamla gångjärnen.krillek skrev:
Ska provborra och se skicket lite längre in i träet. Nya hål behövs oavsett då de nuvarande är slut…
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 143 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 143 inlägg
Tändsticksknepet
Doppa en eller två tändstickor i trälim å tryck in i gamla skruvhålen, knipsa av , låt stå så limmet torkar å skruva fast gångjärnen
Men träet måste vara någorlunda friskt, det går inte att bedöma på bilden
Doppa en eller två tändstickor i trälim å tryck in i gamla skruvhålen, knipsa av , låt stå så limmet torkar å skruva fast gångjärnen
Men träet måste vara någorlunda friskt, det går inte att bedöma på bilden
Skruva när limmet är vått så bildar fibrerna i tändstickorna/tandpetarna och limmet nya gängor. Det funkar bäst när hålen bara är lite förstora.
Fast ett fönster som ska leva minst 100 år till förtjänar en riktig plugg eller en infälld träbit. Om inte annat vet man själv om att man gjort det korrekt och den som renoverar nästa gång ser att det är värt att renovera.
Fast ett fönster som ska leva minst 100 år till förtjänar en riktig plugg eller en infälld träbit. Om inte annat vet man själv om att man gjort det korrekt och den som renoverar nästa gång ser att det är värt att renovera.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 143 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 143 inlägg
Skruva i lim innan det torkat, sitter som berget även nästa gång det ska lossas ...Z z_bumbi skrev:Skruva när limmet är vått så bildar fibrerna i tändstickorna/tandpetarna och limmet nya gängor. Det funkar bäst när hålen bara är lite förstora.
Fast ett fönster som ska leva minst 100 år till förtjänar en riktig plugg eller en infälld träbit. Om inte annat vet man själv om att man gjort det korrekt och den som renoverar nästa gång ser att det är värt att renovera.



