20 435 läst ·
269 svar
20k läst
269 svar
Renovera gamla fönster
Här är samma trumlare som jag köpte:
Jag provade ikväll med bara vatten lite diskmedel samt trumlingsmedia o skickade ner ett större gäng diverse beslag i 2 tim. Bäst verkar vara att köra med kaostiksoda o vatten.
Jag hade tagit bort den mesta färgen innan mha linoljesåpa så var inte riktigt lika o ta bort som på videon men en hel del kvar ändå.
Ska köra ett dygn nu med citronsyra 10% för att få bort sista rosten sen får det räcka.
Jag provade ikväll med bara vatten lite diskmedel samt trumlingsmedia o skickade ner ett större gäng diverse beslag i 2 tim. Bäst verkar vara att köra med kaostiksoda o vatten.
Jag hade tagit bort den mesta färgen innan mha linoljesåpa så var inte riktigt lika o ta bort som på videon men en hel del kvar ändå.
Ska köra ett dygn nu med citronsyra 10% för att få bort sista rosten sen får det räcka.
Ser ju riktigt bra ut! Hade kanske hoppats på att man skulle slippa kaustiksoda...M M85 skrev:Här är samma trumlare som jag köpte:
[media]
Jag provade ikväll med bara vatten lite diskmedel samt trumlingsmedia o skickade ner ett större gäng diverse beslag i 2 tim. Bäst verkar vara att köra med kaostiksoda o vatten.
Jag hade tagit bort den mesta färgen innan mha linoljesåpa så var inte riktigt lika o ta bort som på videon men en hel del kvar ändå.
Ska köra ett dygn nu med citronsyra 10% för att få bort sista rosten sen får det räcka.
Dessa har jag kört 2-3 timmar trumling med vatten o diskmedel och sen 1 dygn citronsyra 10%.krillek skrev:
Min lärdom här var att inte lägga ned beslag som inte har rost i vattnet med syran då det långsamt också börjar reagera med järnet så behövde putsa upp några såhär efteråt.
Har landat i Isotrol som rostskydd, känns enklast, det blir morgondagens övning…
Nytt år dags och dags att kämpa vidare med att beta av våra eftersatta fönster.
Vad hade ni erfarna fönsterrenoverare gjort med bifogat? Det är bottenstycket överst som är väldigt slitet - dränkt i linolja och lagat med kemiskt trä eller gjort ett nytt understycke? Spröjsen har gått av/upp också, ser ut som en tidigare dålig lagning… Har nog gjort de flesta moment på en fönsterreno nu utom trälagningar.
Vad hade ni erfarna fönsterrenoverare gjort med bifogat? Det är bottenstycket överst som är väldigt slitet - dränkt i linolja och lagat med kemiskt trä eller gjort ett nytt understycke? Spröjsen har gått av/upp också, ser ut som en tidigare dålig lagning… Har nog gjort de flesta moment på en fönsterreno nu utom trälagningar.
Kan definitivt inte kalla mig erfaren, men har kommit igång lite med större trälagningar sista året.M M85 skrev:
Tycker inte understycket ser så dåligt ut på bild, men bilden kanske inte förmedlar skicket riktigt... 😀
Antar att det inte är enda bågen som kräver träjobb, så kan rekommendera att du kör lite serietillverkning och sågar upp ett litet lager av karm/spröjsprofil. Man tjänar mycket tid på att såga upp en större mängd när man ändå håller på. Då kanske det också är lättare att ta beslutet att byta dåliga delar.
Börja med att ta bort hörnjärnen så du ser vad du har att jobba med.M M85 skrev:Nytt år dags och dags att kämpa vidare med att beta av våra eftersatta fönster.
Vad hade ni erfarna fönsterrenoverare gjort med bifogat? Det är bottenstycket överst som är väldigt slitet - dränkt i linolja och lagat med kemiskt trä eller gjort ett nytt understycke? Spröjsen har gått av/upp också, ser ut som en tidigare dålig lagning… Har nog gjort de flesta moment på en fönsterreno nu utom trälagningar.
Av vad jag ser hade jag gjort en ny bit av bra virke om på runt 40x150x10 eller vilka mått nu bågen har, (sned-)sågat bort motsvarande på bågen och sen limmat dit den nya biten. En ganska enkel reparation som du lätt fixar med lämpliga verktyg.
Spröjset hade jag nog låtit vara om det sitter fast och inte är ruttet. Den lilla glipan fylls med kitt när du återglasar. Går självklart att göra ett nytt spröjs men kräver mycket med jobb.
Håller med om att man i första hand fäller in lämpliga träbitar där det behövs istället för att byta hela stycken. Missuppfattade vid närmare eftertanke nog trådstarten lite.krillek skrev:
Men måste säga att jag inte upplevt själva spröjsen som särskilt knepig. De knepigaste momenten med denna typ av bågar är enligt min begränsade erfarenhet tapphålen i bågen för spröjsen och, lustigt nog, den pyttelilla bit av kontraprofil som måste tas ut i bågens och spröjsens tvärsnitt. Plus utmaningen att landa på rätt mått.
Men det beror till stor del på avsaknad av "rätt" verktyg. Har i princip bara bordssågen + handverktyg.
Tack för kommentarerna. Ska plocka bort hörnjärnen och se, att laga lokalt och fälla in en bit där det behövs känns helt klart lättast, får börja så.
Virket är snustorrt / helt uttorkat men kände med kniven och kändes bra och stumt så är väl bara väldigt torrt och repar sig med linolja.
Virket är snustorrt / helt uttorkat men kände med kniven och kändes bra och stumt så är väl bara väldigt torrt och repar sig med linolja.
Vi byter hela stycket i botten på fönstret och fäller in nytt trä på långsidorna, samt byter alla metallbeslag i hörnen. Vi har precis satt igång med två fönster från punchverandan. Tyvärr är det hopplöst att få tag på bra trämaterial långsamtväxt fur, så vi använder teak och ek. Men även där finns inte hela bitar utan det får först limmas ihop av mindre delar.




