Om du har tillgång till virke av tillräckligt kvalite, tid och kunskap skulle jag föreslå att du gör ett helt nytt bottenstycke, känns det för omfattande går det ju att nöja sej med att kitta/ spackla hålet där det saknas trä och överlåta till framtida ägare att fixa det ordentligt nästa gång fönstret behöver seriös renoverig ( om ett halvsekel?)

Karrock
M M85 skrev:
hur skulle ni andra laga det här, saknas en lite träbit. Det här är bottenstycket och fönstret är på södersidan så ganska utsatt läge.

Antingen pilla en liten träbit o limma dit eller fälla in en större bit när jag ändå håller på… vill ju att det ska hålla ett antal år till nu när jag ändå gör om det.
Jag skulle laga i en bit ungefär enligt grönt (samt byta hörnpluggarna) ca 100x35x12mm eller vad det blir.
1779308305796.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om övrigt trä är ok så skulle jag bara limma dit en bit och slipa. Målning kommer dölja.

Tack för inspel !

Virke har jag dock lite begränsat med moderna sågverktyg men har i all fall stämjärn och japansåg. Har tidigare fått hjälp med trälagningar men någon gång ska väl vara den första….

Jag gör en infälld bit som ovan, dock ska väl det sneda snittet vara åt andra hållet så att vattnet rinner ut från bågen och inte in mot bågen?

Karrock
Jag tänker att det sneda snittet ska vara fyllt med lim och sedan övermålat. Men känns det bättre åt andra hållet så gör det.
Handverktyg är utmärkt. Såga flera snitt i delen som ska bort så att du jobbar ned små bitar med kontroll och inte råkar bryta en stor bit för djupt med stämjärnet. ha gärna en något för stor lagningsbit och linjera mot insidan/glaset, så kan alltid utstick förbi knuten eller nedåt slipas in till rätt mått efteråt.

Edit: Gå tillbaka till inlägg #34 så ser du ett fint exempel på bild.

• Gilla
M85
  • Laddar…
Vad gäller träslags egenskaper så suger de in olika mängder linolja. Jsg har också sett det på olika sidor och delar av en byggnad där det trots samma träslag suger in markant mycket olika av oljan i första strykningen. Min lösning var att slå i mer olja i andra strykningen på de partier som blev mattast och så strök jag aningen mer flödigt/gick tillbaka för att stryka på lite mer. Det är ingen tillverkare som rekommenderat det men målet för mig var att inför tredje strykningen skulle ytan se något så när lika ut. De mest utsatt partierna och delar av ett par dörrar fick t o m en extra strykning med nära ren olja.
Två år senare ser jag partier/delar som mattats av snabbare än andra men jag gissar att det löser sig om 8-15 år dvs när jag ids måla om igen.

Fråga, hur avgör man egenligen om det är värt att renovera sina gamla fönster eller om det inte är värt mödan och lika bra att bara köpa helt nya? Huset är från 30-talet, men har ingen aning om fönstren är lika gamla.
20260325_120508.jpg
Skapa konto

Jag kanske frågar just nu hur långt ett snöre är, men ni förstår väl min poäng.

Noramasen Noramasen skrev:
Här är det inte tal om renovering av gamla bågar, men väl ta hand om de underbara glasen på ca 1,5 mm tjocklek. Och underbart enkelt bitvis att lossa glaset från bågarna. Nästan så att det bara var att ta dammsugaren och suga upp kittet. Bågarna kom vi över från en loppis för några år sedan och det var bara att passa på för glasens skull. Själva bågarna är mest bara bös tyvärr.

[bild]

Men nu en liten fundering! Är det någon som har ett bra svar på vad syftet är för detta hål? Själv misstänker jag en variant av ventilation för att få ut fukt i samband med tvätt, Jag har stött på det på ett par olika ställen nu.

[bild]
Säkert överspelat sedan länge, men sådan här har man ju sett lite nu och då:

1779350033437.png
Skapa konto

• Gilla
NyKarin och 2 till
  • Laddar…
E Erik_91 skrev:
Fråga, hur avgör man egenligen om det är värt att renovera sina gamla fönster eller om det inte är värt mödan och lika bra att bara köpa helt nya? Huset är från 30-talet, men har ingen aning om fönstren är lika gamla.
[bild]
Jag kanske frågar just nu hur långt ett snöre är, men ni förstår väl min poäng.
Jag tror inte det fönstret ens är ett kvartssekel gammalt, förra årtusendet var glaslister i aluminium på sånna tvåglasfönster inte standard.
Förslag, ta bort löst kitt, olja, kitta, måla ( linoljekitt och 3ggr tunt med linoljefärg)

• Gilla
Erik_91
  • Laddar…
J JonasSun skrev:
Säkert överspelat sedan länge, men sådan här har man ju sett lite nu och då:

[bild]
Aldrig sett detta, men att det har med en form av ventilation är ganska uppenbart🙂

C
E Erik_91 skrev:
Fråga, hur avgör man egenligen om det är värt att renovera sina gamla fönster eller om det inte är värt mödan och lika bra att bara köpa helt nya?
Anar att du inte ställer frågan ur ett byggnadsvårdsperspektiv?

C cpalm skrev:
Anar att du inte ställer frågan ur ett byggnadsvårdsperspektiv?
Nej jag tänker mest att det är en hel del jobb med att renovera fönster, särskilt för en som aldrig har gjort det tidigare. Då tänker jag att om det ska vara värt att lägga ner all den tiden så ska fönstret vara värt att rädda. Jag glömde tillägga att detta är gamla 2glasfönster, så de läcker såklart en hel del värme på vintrarna.

E Erik_91 skrev:
Jag glömde tillägga att detta är gamla 2glasfönster, så de läcker såklart en hel del värme på vintrarna.
Gamla?

U
Jag instämmer med fribygg, fönster med droppnäsa i alu är inte äldre än 70-tal.

Är det inte ruttet är det ju synd att byta, men det finns inget kulturhistoriskt värde då de inte är original från 30-talet

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Gamla?
Det låter som att vi gissar att fönstrena har en ålder på ca 30-50 år. Det definierar jag som "gamla". 😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.