Balsamterpentin har jag fått höra ska minska torktid, linolja enbart göra färgen mer lättstruken. Om det är sant vet jag inte. På landet klibbade golvet länge efteråt trots Balsamterpentin, här gick golvet att gå på efter någon vecka med enbart extra linolja vid första strykning.

• Gilla
Noramasen
  • Laddar…
Intressanta iakttagelser. Har själv erfarenhet från detta, men då med Engvall & Claessons produkt. Tog orimligt lång tid. Så tankarna går till om det kan bero på hartsen/kåda i träslaget också. Detta golv kom från riktigt gammal tall. Och jag kan säga att det tog riktigt lång tid innan man kunde sitta på sängen en stund utan att känna ”klibbet” innan färgen härdat igenom.
Kanske en tråd om linoljans egenskaper, men kunde inte låta bli när det ändå kom upp.

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
hsd
NyKarin NyKarin skrev:
Balsamterpentin har jag fått höra ska minska torktid, linolja enbart göra färgen mer lättstruken. Om det är sant vet jag inte. På landet klibbade golvet länge efteråt trots Balsamterpentin, här gick golvet att gå på efter någon vecka med enbart extra linolja vid första strykning.
Skillnad på linolja, kokt, rå, kallpressad

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
hsd
Om metall delar ska linoljemålas , glöm inte rostskyddsgrund ( blymönja)

• Gilla
trähandtag
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
( blymönja)
Blymönja är väl omöjligt att få tag på nuförtiden?

Noramasen Noramasen skrev:
Intressanta iakttagelser. Har själv erfarenhet från detta, men då med Engvall & Claessons produkt. Tog orimligt lång tid. Så tankarna går till om det kan bero på hartsen/kåda i träslaget också. Detta golv kom från riktigt gammal tall. Och jag kan säga att det tog riktigt lång tid innan man kunde sitta på sängen en stund utan att känna ”klibbet” innan färgen härdat igenom.
Kanske en tråd om linoljans egenskaper, men kunde inte låta bli när det ändå kom upp.
Jag använde också engvalls på landet, ca 100 år gamla tallbrädor. Har inte använt det märket igen. Ottossons och Gysinges här, bägge utan problem.

• Gilla
Noramasen
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Får inte säljas till privatpersoner åtminstone. Jag har nog tänkt köra linoljefärg rakt av på fönsterbleck, stuprör och hängrännor. När jag kommer dit, lite av ett evighetsprojekt detta.

• Gilla
Noramasen
  • Laddar…
J
Linolja självt har jag kört som rostskydd på bilar... Men säkert är nån mönja inte fel?

Jag köpte nån "beckers" linoljefärg för utomhusbruk. Den blir blankare och torkar mycket fortare än min "vanliga" linoljefärg. Jag tror de blandat i lösningsmedel i den för den är inte lika dryg. Men jag köpte på rea, den var typ halva priset pga de sålde ut den. Jag har några gånger bara rört ihop olika vit linoljefärg från olika burkar / slattar och det har funkat det också.

Det är en riktigt djungel och man för nästan olika svar varje gång, det ser man i Fönster-renoveringsgruppen på Facebook

Har inte år av målning bakom mig men har plöjt mycket information från olika källor.

Alla tillverkare har olika system, vissa ska spädas vissa inte. EoC kan spädas men har också sin egen grundfärg och då behöver man inte späda. Ottosson har ett annat system med både grundfärg och spädning. Jag orkar inte späda deras inomhusfärg längre utan kör slutstrykning direkt och det funkar lika bra.

Grundning innan målning; här varierar svaren mellan ingen alls, rå, kokt eller halvolja. Min nuvarande slutsats är om virket är väldigt slitet eller tort kan man väl dra på ett varv kokt linolja innan grundning. Sen är ju linoljefärg just linolja med pigment, så vad är egentligare skillnaden med att måla en gång extra, oklart. Gjorde som Gantelius o värme in oljan i en torr båge med Cobran då gick oljning på nolltid. Samme person skrev kommentar rå linolja på utemöbler och båtar, kokt på sånt som ska målas pga vidhäftning av färgen.

Måla tjock eller tunt. Jag brukar måla rätt hyfsad mängd, full färgteckning på 2 strykningar och det torkar alltid på 1 dygn, har man målat för tjockt torkar det inte tänker jag.

• Gilla
NyKarin och 2 till
  • Laddar…
hsd
F fribygg skrev:
Så är det för privatpersoner, men målerifirma får köpa å använda

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
C
hsd hsd skrev:
men målerifirma får köpa å använda
Problemet är väl att de knappt får använda den - av arbetsmiljöskäl.

Det är osannolikt märkligt hur stor skillnad det är på svaren om linoljefärgen här i tråden, (liksom andra trådar om linoljemålning).
För min del så måste linoljefärgen målas så tunt det bara är möjligt. Helst ska både pensel och objekt vara i det närmaste torra när man målar och har strukit klart.
Har prövat med balsamterpentin och även utan. Det känns mest rätt att späda lite med balsamterpentin, särskilt första strykningen, men vet inte om det egentligen gör ngn skillnad för hållbarheten.
Använder numera Ottossons linoljefärg, men har tidigare använt några olika fabrikat. Dock inga av de vanliga uppåt landet som nämns i denna tråd.

Har tidigare mest använt titanvitt, vilken är väldigt dryg på att torka. Trots då att jag målar så tunt det går i stort sett. Den vita färgen täcker inte träet förrän i bästa fall på 3:e strykningen.
När jag målade med grönt förra året upptäckte jag att den torkar betydlig bättre/snabbare än vitt. Så, pigmenten har stor betydelse för hur snabbtorkande färgen är, liksom hur väl den täcker. Den gröna färgen täckte nästa helt redan efter första strykningen.

Underlagets beskaffenhet påverkar naturligtvis också. Det är ju stor skillnad att måla trärent/omålat grovt virke med ruffig yta och mycket sprickor jämfört med tidigare målat släthyvlat virke som bara ska bättras. Med grövre rufft virke, eller sågad yta, så är det alldeles uppenbart att färgen måste jobbas in ordentligt för att tränga in så långt som möjligt i sprickor och andra ojämnheter inkl runt knastar där trä kan vara väldigt vresigt och sprickbenäget.

Inomhus resp utomhus är ju också väsensstor skillnad.

Så, kanske inte så konstigt med divergenta svar, men det gör jämförelser, liksom målningsråd, svåra när det är så många olika variabler som påverkar resultatet och metoden.

• Gilla
hjalmar17 och 4 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Inomhus resp utomhus är ju också väsensstor skillnad.
På vilket sätt?

Inomhus spelar fuktsäkringen ingen roll. Bara att blaska på. Så länge färgen sitter och inte rinner/skrynklar sig så är det ok. Man behöver inte pilla med att få in färgen i varenda spricka eller skarv och suga in och mätta träet etc.

Inomhus är det ett varmt och torrt permanent tillstånd med mkt små skillnader i luftfuktighet och aldrig ngt fritt vatten som om och om igen blöter ned. Utomhus är det mkt större och snabbare variationer av både fukt och temperatur. Det får träet att röra på sig mer, och träets rörelser är en stor utmaning för alla färger. (Särskilt de som ligger i hårda spröda skikt på ytan.)

hur skulle ni andra laga det här, saknas en lite träbit. Det här är bottenstycket och fönstret är på södersidan så ganska utsatt läge.

Antingen pilla en liten träbit o limma dit eller fälla in en större bit när jag ändå håller på… vill ju att det ska hålla ett antal år till nu när jag ändå gör om det.

• IMG_9630.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.