E Erik_91 skrev:
Nej jag tänker mest att det är en hel del jobb med att renovera fönster, särskilt för en som aldrig har gjort det tidigare. Då tänker jag att om det ska vara värt att lägga ner all den tiden så ska fönstret vara värt att rädda. Jag glömde tillägga att detta är gamla 2glasfönster, så de läcker såklart en hel del värme på vintrarna.
Så tänkte nog den som satte in fönstret oxå, jobbigt att underhålla de befintliga så vi sliter ut vad som sitter i huset och hoppas att de nya håller vår tid ut utan underhåll.

Ska du byta kan du ju överväga plastfönster, de KAN nog inte underhållas med pensel utan måste sannolikt bytas om nått kvartssekel.
 
  • Gilla
Erik_91
  • Laddar…
E Erik_91 skrev:
Det låter som att vi gissar att fönstrena har en ålder på ca 30-50 år. Det definierar jag som "gamla". 😉
Jag gissar att fönstren är tillverkade det här årtusendet, inte gamla
 
T
hsd hsd skrev:
Jag har för mig att det rekommenderas 5% terpentin
Det är nog rimligt med ca 5% då linoljan binder syremolekyler vid oxidering/torkning upp till 4% i de studier jag läst (nej, jag har inte referenser till dem - det här var rätt länge sedan). Mer terpentin hjälper inte ur torksynpunkt, dock kan färgen bli mer lättstruken. Man ska nog vara försiktig med att hälla i mer terpentin då den dunstar bort rätt snabbt och kommer att göra färgskiktet mindre "tätt".
 
T
hsd hsd skrev:
Om metall delar ska linoljemålas , glöm inte rostskyddsgrund ( blymönja)
Det kan, som någon skrev, vara svårt att få tag på blymönja som pigment. Det används/tillåts fortfarande i byggnadsvårdssammanhang vad jag förstår och kan gå att få tag i den vägen om man har kontakter.

Som alternativ kan man använda järnoxid/järnmönja, det är inte riktigt lika bra rostskyddande effekt men bättre än inget. Har man tagit loss järnbeslag så kan man alltid linoljebränna dem. Hetta upp detaljen till nästan glödande och sen doppa i linolja och låt torka.

En annan sak att tänka på när man ska göra blymönja (färgen) är att använda rå linolja och inte kokt. Blymönjepigmentet har en kraftigt oxiderande effekt och blandar man på kokt olja så riskerar man att det oxiderar/torkar redan i burken...

Kokt olja kallas så för att man förr kokade olja med brunsten som fällde ut ämnen som snabbar på oxideringen - det var ett naturligt sickativ. (vill minnas att det är någon form av manganoxid)
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
C
E Erik_91 skrev:
Nej jag tänker mest att det är en hel del jobb med att renovera fönster, särskilt för en som aldrig har gjort det tidigare.
Med tanke på att den här tråden ligger i delforum byggnadsvård får du betänka att det i först hand handlar om att bevara originaldetaljer och stil. Med den föresatsen ligger ribban avsevärt högre än om man bara ser till vad som är mest ekonomiskt.

Med det sagt finns det ju många firmor som jobbar med fönsterrenovering som inte nödvändigtvis är direkt byggnadsvårdsmässig (= slipning, målning och omkittning), så så länge det inte behövs mer omfattande åtgärder än så får man väl ändå säga att den allmänna uppfattningen är att det lönar sig att renovera.
 
  • Gilla
Erik_91 och 1 till
  • Laddar…
T
E Erik_91 skrev:
Det låter som att vi gissar att fönstrena har en ålder på ca 30-50 år. Det definierar jag som "gamla". 😉
Jag skulle säga att fönster tillverkade efter 50-talet har sämre virke (med undantag såklart för de snickerier som kunde hitta kärnfuru att göra fönster av) så 30-50 år är inte så gammalt i sammanhanget.
Under den stora byggvåg som var på 60 och 70-talen så sjönk kvaliteten på fönstervirke markant och om dina fönster är från 80-talet (gissning mtp aluminiumlisterna) så kan det vara tveksamt om det är rimligt att lägga för mycket tid på dem.

Det ser ut på bilderna som om bågarnas bitar har börjat separera så du lär få ta isär dem och laga och kanske byta träpluggarna (om de ens är pluggade, de kanske bara är limmade).

Om du tar en kniv eller skruvmejsel och trycker in i virket så bör du snabbt känna om det är friskt virke eller inte.
 
  • Gilla
Erik_91
  • Laddar…
T
E Erik_91 skrev:
Nej jag tänker mest att det är en hel del jobb med att renovera fönster, särskilt för en som aldrig har gjort det tidigare. Då tänker jag att om det ska vara värt att lägga ner all den tiden så ska fönstret vara värt att rädda. Jag glömde tillägga att detta är gamla 2glasfönster, så de läcker såklart en hel del värme på vintrarna.
Tvåglasfönster är inte dåliga bara för att de är tvåglasfönster - med underhåll och rätt tätlister och dammlister så är de nog så täta och med hyfsat isolervärde. Kostnaden för att byta ut dem kommer att vara hög och den extrakostnad för värmen du har jämfört med treglasfönster kommer ta många, många år innan den blir samma som investeringen.
 
  • Gilla
Jiji och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag gissar att fönstren är tillverkade det här årtusendet, inte gamla
De är helt klart från förra årtusendet. 80-tal eller tidigt 90 skulle jag gissa
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
De är helt klart från förra årtusendet. 80-tal eller tidigt 90 skulle jag gissa
Ok,
de tvåglasfönster jag köpte och installerade på nittiotalet har inte glaslist i metall utan traditionellt kitt (vilket sannolikt vore snyggare även på @Erik_91 's hus)
 
E Erik_91 skrev:
Fråga, hur avgör man egenligen om det är värt att renovera sina gamla fönster eller om det inte är värt mödan och lika bra att bara köpa helt nya? Huset är från 30-talet, men har ingen aning om fönstren är lika gamla.
[bild]
Jag kanske frågar just nu hur långt ett snöre är, men ni förstår väl min poäng.
Jag svarar ja på den frågan men ibland kan det vara en tanke att byta enskilda fönster beroende på hur mycket jobb det är att renovera.

Fast det finns många variabler i den här ekvationen och i slutändan blir det ju en fråga om vad man värderar.

Nya fönster är oftast klumpigare och har mindre glasyta. Det går att tillverka nya fönster som ser ut som de gamla men det är dyrare än att köpa nya "standard". Nya fönster kan å andra sidan ha bättre energivärde, stänga ute buller bättre etc.

På bilden ser det ut att vara tämligen enkelt att fixa dina fönster om det på bilden är representativt .

En fördel med fönster utan spröjs är ju att det är mindre att skrapa och i ditt fall verkar det mesta i färgväg var borta ändå. En nackdel är att glaset är större och tycker jag krångligare att hantera när man lyfter ut det. Men det är nog teknik till stor del tror jag.

Det kan mycket väl vara originalutförande (men inte originalfönster) på fönstren om huset är från 30-talet.
 
  • Gilla
Erik_91
  • Laddar…
Jag vet inte om jag har blivit klokare, men det låter som att det åtminstone vore värt att ge fönsterrenoveringen ett försök. Om inte annat kan jag skjuta upp investeringen av nya fönster ytterligare X antal år om jag får någon form av ordning på nuvarande fönster.

Har ni någon bra guide ni kan rekommendera?
 
Redigerat:
E Erik_91 skrev:
Jag vet inte om jag har blivit klokare, men det låter som att det åtminstone vore värt att ge fönsterrenoveringen ett försök. Om inte annat kan jag skjuta upp investeringen av nya fönster ytterligare X antal år om jag får någon form av ordning på nuvarande fönster.

Har ni någon bra guide ni kan rekommendera?
Så länge inte träet har ruttnat är det såklart enklare och billigare att bara kitta och måla om. Fönster som underhålls regelbundet behöver inte bytas även om fönsterindustrin påstår att nya fönster är otroligt mycket bättre.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Jag har en burk Gysinges 30% grön umbra. Vad blandar jag den med då jag föredrar 15% grön umbra?
 
NyKarin NyKarin skrev:
Jag har en burk Gysinges 30% grön umbra. Vad blandar jag den med då jag föredrar 15% grön umbra?
Lika mycket vit titanzink.
 
  • Gilla
NyKarin
  • Laddar…
Tack!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.