NyKarin NyKarin skrev:
Så här långt har jag lärt mig att det är otrevligare att ta bort plastfärg än linoljefärg. Nästa renovering kommer att bli trevligare än med plastångorna som är nu i min verkstad. Men som sagt, tidigare när jag använt linoljefärg har jag fått jobba in den mycket hårdare.
Det viktiga vid första strykningen är att det får fungera som en grundfärg. Och då med hjälp av balsamterpentin som också ser till att färgen dras in i träet. Den gör det också lättare att stryka ut den.
Med vänlig hälsning, Noramasen

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
J
Noramasen Noramasen skrev:
Det viktiga vid första strykningen är att det får fungera som en grundfärg. Och då med hjälp av balsamterpentin som också ser till att färgen dras in i träet. Den gör det också lättare att stryka ut den.
Kan eller bör man addera linolja första strykningen om träet är torrt?

J JohanLun skrev:
Kan eller bör man addera linolja första strykningen om träet är torrt?
Det jag menade var att späda ut linoljefärgen med terpentinet 10-15%. Inte enbart terpentin.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det jag menade var att späda ut linoljefärgen med terpentinet 10-15%. Inte enbart terpentin.
Tränger färgen verkligen in bättre med 10-15% balsamterpentin eller gör det bara färgen mer lättstruken?

Generellt så tror jag att många målar alldeles för tunt med linoljefärg. Det här med att jobba in och stryka supertunt är väldigt överdrivet och gör mer skada än nytta. Måla så att det täcker i varje lager, utan att det rinner och att färgen kan härda igenom utan att skrynkla. Jämför jag det jag själv har målat så håller den färg där jag fokuserat på att måla jämt och täckande mycket bättre över tid än där det strykits ut väldigt tunt och jag försökt "jobba in färgen".

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Tränger färgen verkligen in bättre med 10-15% balsamterpentin eller gör det bara färgen mer lättstruken?
Enligt tillverkare bör man för ett hållbarare utförande tillsätta det i färg som målas utomhus. Jag tycker själv att då den används att den blir mera lättstruken och med det får andra egenskaper att tränga in i de porer som annars blivit mera överdragna. Men en rent vetenskaplig slutsats får nog någon annan stå för. Kan nog också säga att detta förfarande kommer från flera generationers erfarenhet, och dessa ska inte förringas.

J Jorny skrev:
Generellt så tror jag att många målar alldeles för tunt med linoljefärg. Det här med att jobba in och stryka supertunt är väldigt överdrivet och gör mer skada än nytta. Måla så att det täcker i varje lager, utan att det rinner och att färgen kan härda igenom utan att skrynkla. Jämför jag det jag själv har målat så håller den färg där jag fokuserat på att måla jämt och täckande mycket bättre över tid än där det strykits ut väldigt tunt och jag försökt "jobba in färgen".
Detta med linoljefärgers egenskaper är mera generella beroende på vilka pigment som används. Samt vilka träslag det målas på och självfallet vilken kvalité som linoljan har. Men att första strykningen ska täcka helt har aldrig varit aktuellt i mina drag. Det är också beroende av ändamålet för färgen. Är det ett golv exempelvis skulle jag aldrig våga måla täckande på första lagret.

Enligt tillverkare bör man för ett hållbarare utförande tillsätta det i färg som målas utomhus.
Balsamterpentin ska inte användas till spädning av Wibo eller Selders linoljefärg.

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Ja där ser man!👍

F fribygg skrev:
Balsamterpentin ska inte användas till spädning av Wibo eller Selders linoljefärg.
Kände mig tvungen att gå in på Wibo och kunde konstatera att de har minst tre olika färgtyper beroende på vad som ska målas. Grund, mellan och slutfärg. Och då är det ju på förhand bestämt att man inte behöver blanda ut färgerna. Och för att tillägga så är deras slutstrykning av blank modell. Och vill man ha lite mattare färg generellt så kan man för den sakens skull blanda i lite balsamterpentin och därmed matta ner den.

• Gilla
NyKarin och 1 till
  • Laddar…
hsd
Jag har för mig att det rekommenderas 5% terpentin

Tycker att jag sett olika rekommendationer från olika tillverkare

• Gilla
Noramasen och 2 till
  • Laddar…
Det har nog varierat, vissa späder med linolja och andra med en skvätt balsamterpentin.

Förbättrear verkligen spädningen färgens förmåga att tränga in eller är det bara för att få färgen mer lättstruken?

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
Tycker att jag sett olika rekommendationer från olika tillverkare
En del är ju väldigt tydliga med att deras produkter en ska spädas

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
J
När jag målat utan att blanda lösningsmedel eller måla tunt så har tiden att ”torka” blivit mycket längre, så därav stryker jag tunt. Det kan vara så att det tar en vecka istf 8h om man målat för tjockt upplever jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.