21 505 läst ·
286 svar
22k läst
286 svar
Renovera gamla fönster
Det viktiga vid första strykningen är att det får fungera som en grundfärg. Och då med hjälp av balsamterpentin som också ser till att färgen dras in i träet. Den gör det också lättare att stryka ut den.NyKarin skrev:
Med vänlig hälsning, Noramasen
Kan eller bör man addera linolja första strykningen om träet är torrt?Noramasen skrev:
Generellt så tror jag att många målar alldeles för tunt med linoljefärg. Det här med att jobba in och stryka supertunt är väldigt överdrivet och gör mer skada än nytta. Måla så att det täcker i varje lager, utan att det rinner och att färgen kan härda igenom utan att skrynkla. Jämför jag det jag själv har målat så håller den färg där jag fokuserat på att måla jämt och täckande mycket bättre över tid än där det strykits ut väldigt tunt och jag försökt "jobba in färgen".
Enligt tillverkare bör man för ett hållbarare utförande tillsätta det i färg som målas utomhus. Jag tycker själv att då den används att den blir mera lättstruken och med det får andra egenskaper att tränga in i de porer som annars blivit mera överdragna. Men en rent vetenskaplig slutsats får nog någon annan stå för. Kan nog också säga att detta förfarande kommer från flera generationers erfarenhet, och dessa ska inte förringas.F fribygg skrev:
Detta med linoljefärgers egenskaper är mera generella beroende på vilka pigment som används. Samt vilka träslag det målas på och självfallet vilken kvalité som linoljan har. Men att första strykningen ska täcka helt har aldrig varit aktuellt i mina drag. Det är också beroende av ändamålet för färgen. Är det ett golv exempelvis skulle jag aldrig våga måla täckande på första lagret.J Jorny skrev:Generellt så tror jag att många målar alldeles för tunt med linoljefärg. Det här med att jobba in och stryka supertunt är väldigt överdrivet och gör mer skada än nytta. Måla så att det täcker i varje lager, utan att det rinner och att färgen kan härda igenom utan att skrynkla. Jämför jag det jag själv har målat så håller den färg där jag fokuserat på att måla jämt och täckande mycket bättre över tid än där det strykits ut väldigt tunt och jag försökt "jobba in färgen".
Med vänlig hälsning, Noramasen
Kände mig tvungen att gå in på Wibo och kunde konstatera att de har minst tre olika färgtyper beroende på vad som ska målas. Grund, mellan och slutfärg. Och då är det ju på förhand bestämt att man inte behöver blanda ut färgerna. Och för att tillägga så är deras slutstrykning av blank modell. Och vill man ha lite mattare färg generellt så kan man för den sakens skull blanda i lite balsamterpentin och därmed matta ner den.F fribygg skrev:
Det har nog varierat, vissa späder med linolja och andra med en skvätt balsamterpentin.
Förbättrear verkligen spädningen färgens förmåga att tränga in eller är det bara för att få färgen mer lättstruken?
Förbättrear verkligen spädningen färgens förmåga att tränga in eller är det bara för att få färgen mer lättstruken?
När jag målat utan att blanda lösningsmedel eller måla tunt så har tiden att ”torka” blivit mycket längre, så därav stryker jag tunt. Det kan vara så att det tar en vecka istf 8h om man målat för tjockt upplever jag.