21 877 läst ·
286 svar
22k läst
286 svar
Renovera gamla fönster
Beroende på dina fönster så är de gjorda för en list mellan ytterbåge och innerbåge.NyKarin skrev:
Den har traditionellt varit ett flätat snöre av naturmaterial men sen i skumgummi.
Tanken är att den håller luften kvar mellan ytter- och innerglas som isolering men tillåter fukt att ventilera bort. (Minskar risk för mögel och röta)
Att de håller spindeln borta får nog ses som en bonus.
Skulle det funka att göra en fläta av jutesnöre? Det har jag hemma.T Testarn skrev:Beroende på dina fönster så är de gjorda för en list mellan ytterbåge och innerbåge.
Den har traditionellt varit ett flätat snöre av naturmaterial men sen i skumgummi.
Tanken är att den håller luften kvar mellan ytter- och innerglas som isolering men tillåter fukt att ventilera bort. (Minskar risk för mögel och röta)
Att de håller spindeln borta får nog ses som en bonus.
Är det här högergångjärn? Jag brukar lyckas tänka fel vad gäller höger och vänster och nya gångjärn behövs här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Köpte sådant där bättre kitt - Dana 683 på byggfabriken. Tyvärr är den alldeles för mjuk och kladdig! Något tips hur man kan hantera detta. Dessutom när vi målar med äkta lackfärg (ej linoljefärg) så blir kittet som russin - skrynkligt efter ett tag. Är det fel på metoden, för snabb med att lägga på färg?? Eller?
Du kan köpa kalkpulver och blanda i kittet om det är för kladdigt.trähandtag skrev:
Köpte sådant där bättre kitt - Dana 683 på byggfabriken. Tyvärr är den alldeles för mjuk och kladdig! Något tips hur man kan hantera detta. Dessutom när vi målar med äkta lackfärg (ej linoljefärg) så blir kittet som russin - skrynkligt efter ett tag. Är det fel på metoden, för snabb med att lägga på färg?? Eller?
Är det kittet eller färgen som skrynklar?
Har du målat kittfalsen med schellack eller motsvarande?
Jag gissar att kittet inte har satt sig/torkat tillräckligt när du målar.
Om kittet är varmt kan det kännas kladdigt, sätt det i skuggan nästa gång om det är värmebölja när du ska hitta.
Jag har köpt ett par burkar Ilbruck 110 i år, den sista tyckte jag var för oljig så jag la kittklumpen i skuggan på wellpappen jag hade som underlag medans jag tog förmiddagsfika, det verkade dra ur en del olja.
Jag har köpt ett par burkar Ilbruck 110 i år, den sista tyckte jag var för oljig så jag la kittklumpen i skuggan på wellpappen jag hade som underlag medans jag tog förmiddagsfika, det verkade dra ur en del olja.