21 505 läst ·
286 svar
22k läst
286 svar
Renovera gamla fönster
Har sett det lite här och där, inte minst utomlands. Men med tanke på att det är rätt knepigt att lyckas med att skära ut ett sådant hål så är det knappast någon vanlig lösning. Vanligare är då att man bytt ut ett glas till någon träskiva med genomföring.Alfredo skrev:
Det känns å andra än mer osannolikt att glaset skulle "råka" gå sönder på det där sättet. Nog för att det kan bli ett hål, men inte med så där runda och fina kanter.
En gång kan ju vara att det går obemärkt förbi. Men nu när jag stött på det på två ställen är det knappast en slump. En glasmästare har nog inga större problem med att skära ut hål och det är inte helt cirkulära hål heller så det verkar vara gjort lite på frihand. Men märkligt är det. Och med tanke på storleken på fönstret, så sätter man dit en skiva så blir det på bekostnad av ljuset. Hmmm. Ett av livets stora mysterier😳C cpalm skrev:Har sett det lite här och där, inte minst utomlands. Men med tanke på att det är rätt knepigt att lyckas med att skära ut ett sådant hål så är det knappast någon vanlig lösning. Vanligare är då att man bytt ut ett glas till någon träskiva med genomföring.
Det känns å andra än mer osannolikt att glaset skulle "råka" gå sönder på det där sättet. Nog för att det kan bli ett hål, men inte med så där runda och fina kanter.
OT? Dags för mig att måla dörren i farstun, har bjudit in vänner imorgon för "grill o fix", de ska hjälpa till att lyfta av dörren. Vore dumt att inte passa på att måla tröskel etc när dörren ändå är borta.
Vad gäller? Det jag läst är "ej solljus, ej regn, ej under 15 C°". Normalsvensk sommar kommer sällan upp till de graderna nattetid..
Funkar det ändå med längre tork/härdningstid?
För linoljefärg då.
Vad gäller? Det jag läst är "ej solljus, ej regn, ej under 15 C°". Normalsvensk sommar kommer sällan upp till de graderna nattetid..
Funkar det ändå med längre tork/härdningstid?
För linoljefärg då.
Redigerat:
Har precis målat första lagret på dörren. Här är det stora ytor så jag kan jobba in färgen som jag är van vid. (bortsett från springorna mellan panelen, där behöver jag tänka till hur jag ska nå)
När jag målat fönster har det hela tiden legat i bakhuvudet - här jobbar jag ju inte in färgen! Mycket målning på kitt - lätt hand. Mycket målning på spröjs - lätt hand då det är liten yta. Första fönstren har börjat härda (oxidera?) så det verkar ju fungera.
Fäster färgen trots att jag inte jobbar in den så att jag får träningsvärk?
När jag målat fönster har det hela tiden legat i bakhuvudet - här jobbar jag ju inte in färgen! Mycket målning på kitt - lätt hand. Mycket målning på spröjs - lätt hand då det är liten yta. Första fönstren har börjat härda (oxidera?) så det verkar ju fungera.
Så här långt har jag lärt mig att det är otrevligare att ta bort plastfärg än linoljefärg. Nästa renovering kommer att bli trevligare än med plastångorna som är nu i min verkstad. Men som sagt, tidigare när jag använt linoljefärg har jag fått jobba in den mycket hårdare.F fribygg skrev:
Du behöver inte oroa dig det minsta. Behovet av att arbeta in linoljefärg är väldigt överdrivet. Se tex på videos på facebookeller instagram där skickliga linoljefärgsmålare som Petter Gantelius eller Sven Sillen målar fönster. Ingen hård inarbetning av färgen där, och inget behov av det heller.NyKarin skrev:
Har precis målat första lagret på dörren. Här är det stora ytor så jag kan jobba in färgen som jag är van vid. (bortsett från springorna mellan panelen, där behöver jag tänka till hur jag ska nå)