Noramasen Noramasen skrev:
Det kanske tar lite tid att få kläm på hammarslagen, men själv är jag tillfreds med att kommande restauratör får en enklare uppgift och slipper hantera andra metoder som kan innebära större skada på bågen än vad enbart stift ger vid bortplockning. 😀
Jag gillar att få kläm på saker o ting. Har renoverat tillräckligt mycket för att inte längre bli stressad när jag får motstånd i det jag håller på med. Det brukar gå över och börja flyta på igen. Som med stiften. Ibland behöver projekt vila en stund innan de fungerar igen. Men det är en del av tillfredsställelsen med dem.

• Gilla
Noramasen
  • Laddar…
C
NyKarin NyKarin skrev:
Jag gillar att få kläm på saker o ting.
Om man kikar på din bild - knepet är att vika tråden 90°, hamra dit stiftet och sedan bryta av det. Så att man har nåt att hamra på.
Men det är säkert så du gör. Att försöka hamra på änden av stiftet funkar inte.

Redigerat:
  • Gilla
Noramasen
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Om man kikar på din bild - knepet är att vika tråden 90°, hamra dit stiftet och sedan bryta av det. Så att man har nåt att hamra på.
Men det är säkert så du gör. Att försöka hamra på änden av stiftet funkar inte.
Det finns många tutorials på nätet, det var lätt att hitta hur det ska göras. Att få det självklart hur stiftet ska hållas, hur jag slår in det är teknik som behöver tränas in. Min bild var inte tänkt som tutorials utan mer som illustration. Hade jag haft en tredje hand kunde jag ha visat bättre.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Nu kanske jag fuskar enligt traditionalisterna när det gäller fönsterrenovering, men när man tar ut rutorna och sätter dem med fönstersilikon, behövs då verkligen stiften?

trähandtag trähandtag skrev:
Nu kanske jag fuskar enligt traditionalisterna när det gäller fönsterrenovering, men när man tar ut rutorna och sätter dem med fönstersilikon, behövs då verkligen stiften?
Det är inte tätningsmaterialet som garanterar att rutorna sitter fast utan stiften. Jag skulle absolut inte chansa på enbart silicon.

Jag skulle absolut inte chansa på enbart silicon.
Ibland har en enda bokstav en avgörande betydelse.

Silicon = Grundämnet Kisel, Si
Silikon (silicone på engelska) = Tätningsmedel baserat på kisel.

🙃

• Älska
Noramasen
  • Laddar…
Bara för att var tydlig, så stiftar jag ändå, men funderar på om saker görs bara för att så har det alltid gjorts.

Är det nya moderna fönster eller gamla du sätter med silikon?
Efter att ha stött på gammalt glas fastlimmat med silikon skulle jag avråda från att använda silikon om man i framtiden vill kunna ta bort glaset utan att det går sönder (hopplöst att få bort silikon, måste typ skäras bort).

Stiftens syfte är väl att säkerställa att glasen aldrig ramlar ur men det ska gå ganska långt innan man når den punkten, typ allt kitt borta och glasen skallrar nog rätt bra.

M M85 skrev:
Är det nya moderna fönster eller gamla du sätter med silikon?
Efter att ha stött på gammalt glas fastlimmat med silikon skulle jag avråda från att använda silikon om man i framtiden vill kunna ta bort glaset utan att det går sönder (hopplöst att få bort silikon, måste typ skäras bort).

Stiftens syfte är väl att säkerställa att glasen aldrig ramlar ur men det ska gå ganska långt innan man når den punkten, typ allt kitt borta och glasen skallrar nog rätt bra.
halvmoderna fönster (60-tal -ca 2,6 mm) till moderna fönster (2010-nya ca 3 mm). De äldre fönstren som är original på huset från 20-talet <2 mm, byts ut av oss, då de är så slitna med repskador, sprickor, eller inte går att rädda vid uttagning- över hälften spricker.

För att göra en kort fråga till en lång utläggning, så ...
Vi har 30 fönster på huset, tvåglas, främst fönster med 12 glasrutor (gammaldags spröjs) kallas väl 6 luft på fackspråk. Totalt ca 400 enskilda fönsterglas. De första åren gjorde vi iordning (2003-2015) fönstren utvändigt något lättvindigare med borttagning av löst kitt och ommålning, medan innerrutorna byttes till energiglas och mer helrenoverades. Sedan 2015 har vi gått på ytterbågen, där glasen monteras ur- återanvänds eller byts ut, byter ut alla hörnbeslag av järn (dessa är mer eller mindre slut), samt byter ut trä där det behövs. Nu är vi på den så kallade punchverandan, där träet är hårt angripet, då den inte är fullt uppvärmd (dålig isolering), Den har bara en separat ytterbåge, med en innerbåge med svagt färgat glas och blyinfattat (ingen riktigt tätning, så det ventilerar ordentligt). Troligen har innerbågen kommit till senare, då rummet var ett rökrum (gigantisk frånluft fläkt fanns det) när huset var kontor för lokala elbolaget i kommunen.
IMG_2711.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0151.jpeg
Skapa konto

• Gilla
EttAnvändarnamn och 1 till
  • Laddar…
Här är det inte tal om renovering av gamla bågar, men väl ta hand om de underbara glasen på ca 1,5 mm tjocklek. Och underbart enkelt bitvis att lossa glaset från bågarna. Nästan så att det bara var att ta dammsugaren och suga upp kittet. Bågarna kom vi över från en loppis för några år sedan och det var bara att passa på för glasens skull. Själva bågarna är mest bara bös tyvärr.

IMG_3283.jpeg
Skapa konto

Men nu en liten fundering! Är det någon som har ett bra svar på vad syftet är för detta hål? Själv misstänker jag en variant av ventilation för att få ut fukt i samband med tvätt, Jag har stött på det på ett par olika ställen nu.

IMG_3285.jpeg
Skapa konto

Här är det inte tal om renovering av gamla bågar, men väl ta hand om de underbara glasen på ca 1,5 mm tjocklek. Och underbart enkelt bitvis att lossa glaset från bågarna. Nästan så att det bara var att ta dammsugaren och suga upp kittet. Bågarna kom vi över från en loppis för några år sedan och det var bara att passa på för glasens skull. Själva bågarna är mest bara bös tyvärr.

[bild]

Men nu en liten fundering! Är det någon som har ett bra svar på vad syftet är för detta hål? Själv misstänker jag en variant av ventilation för att få ut fukt i samband med tvätt, Jag har stött på det på ett par olika ställen nu.

[bild]
Jag ser inte riktigt vilket hål du menar.

NyKarin NyKarin skrev:
Jag ser inte riktigt vilket hål du menar.
Detta.
IMG_3285.jpeg
Skapa konto

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
Aha. Får hoppas att någon har ett bra svar.

nu gissar jag: har det suttit en frånluftsdon, som var monterat direkt på glaset istället för att göra hål i väggen???!!!

• Gilla
Noramasen
  • Laddar…
nu gissar jag: har det suttit en frånluftsdon, som var monterat direkt på glaset istället för att göra hål i väggen???!!!
Det är något sådant jag föreställer mig. En slang som sticks ut som en temporär lösning kanske. Att ta hål i vägg är mera definitivt. Att byta ruta är nog också billigare att återställa. Men vad vet jag?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.