20 069 läst ·
266 svar
20k läst
266 svar
Renovera gamla fönster
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 048 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 048 inlägg
Jag pysslar en del med engångspall, bygger lådor och så. Det är överraskande ofta man hittar stycken som kan passa för infällning i fönster: kärnved, >15 årsringar per cm2, kvist- och spikfritt i dim 75x20x500 efter hyvling. Dock kommer det i regel ur kantbräder, så åtminstone ena sidan blir tydligt o-randig.trähandtag skrev:
Vi byter hela stycket i botten på fönstret och fäller in nytt trä på långsidorna, samt byter alla metallbeslag i hörnen. Vi har precis satt igång med två fönster från punchverandan. Tyvärr är det hopplöst att få tag på bra trämaterial långsamtväxt fur, så vi använder teak och ek. Men även där finns inte hela bitar utan det får först limmas ihop av mindre delar.
Men då har jag, ca 30 bågar in i renoveringen, gjort ungefär fem riktiga infällningar och inte bytt några hela stycken. Friskt trä om man sågar bort 10mm på mina, så kanske lite mindre slitet ursprungsskick.
Vilket kitt tycker ni är bäst? Senaste åren har jag provat Illbruck och Casco, där jag tycker att Casco är bättre. Ibland är det alldeles för mycket linolja i Casco- varierar mellan olika burkar.
Första kommer jag inte ihåg vad den hette. Nu är jag inne på sjätte burken hardhead, julas. Den fungerar bra tills jag kommer till botten och allt bara är superkletigt. Funderat på om jag ska köpa krita och blanda ut det sista med men inte kommit till skott än.
Helt klart rätt att använda stift. Håller precis på att plocka munblåst glas och betydligt lättare att få bort stift än dessa små ”romber”. På en ruta ca 400*1300 sitter det med enbart tio st stift. Så vidare med mina fönster så blir det stiftsatta i alla fall, och då även med tanke på framtida behov av att byta glas.NyKarin skrev:
Efter att inte ha fixat första stiftet ägnade jag 1.5h till att googla stiftpistol i närheten. När jag insåg att det inte fanns utan bara gick att beställa online fick jag acceptera och lära mig att slå i stiften. Just nu vill jag inte räkna med att behöva byta i någon framtid 😃Noramasen skrev:
Helt klart rätt att använda stift. Håller precis på att plocka munblåst glas och betydligt lättare att få bort stift än dessa små ”romber”. På en ruta ca 400*1300 sitter det med enbart tio st stift. Så vidare med mina fönster så blir det stiftsatta i alla fall, och då även med tanke på framtida behov av att byta glas.
Ändrar du dej har Allert bygg i Kisa både stift, stift pistol och bra linoljefärg.NyKarin skrev:
Varför missade jag det? Hade absolut varit värt en tur till Kisa! Men nu är jag ju kompis med stiften så fortsätter med dem. Men kitt provar jag gärna annat, får bli en tur dit när tid finns.
Just nu är det Gysinges linoljefärg jag använder och tycker att den fungerar bra.
Just nu är det Gysinges linoljefärg jag använder och tycker att den fungerar bra.
Det kanske tar lite tid att få kläm på hammarslagen, men själv är jag tillfreds med att kommande restauratör får en enklare uppgift och slipper hantera andra metoder som kan innebära större skada på bågen än vad enbart stift ger vid bortplockning. 😀NyKarin skrev: