M
B b8q skrev:
Man undrar lite vad de gör om man bryter mot det? Kommer Miöjönämnden ut och plomberar skorstenen med några säckar betong?
Elda på! Först ska kommunen ta emot en anmälan från en avundsjuk granne som inte har nån ved. Sedan kommer kanske en uppmaning från kommunen, sedan....är det nog sommar. Så elda på bara:D
 
  • Gilla
olsjo och 2 till
  • Laddar…
Elen har för de 6 första dagarna i december kostat nästan exakt lika mycket som för hela december 2020. Och då har jag ändå gjort av med 11% mindre el jämfört med de 6 första dagarna 2020. Jag har råd att betala men det känns ju inte bra och det är väldigt många som kommer få stora problem kommande månader. Att tidigare regeringar låtit förstöra elmarknaden/produktionen i landet är helt oförlåtligt. Och att nuvarande regering inte gör mer för att lindra bördan av misslyckandet förstår jag inte alls. De kunde ju åtminstone nolla momsen och energiskatten några månader. Borde vara hur enkelt som helst.
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 7 till
  • Laddar…
S Surly skrev:
Elen har för de 6 första dagarna i december kostat nästan exakt lika mycket som för hela december 2020. Och då har jag ändå gjort av med 11% mindre el jämfört med de 6 första dagarna 2020. Jag har råd att betala men det känns ju inte bra och det är väldigt många som kommer få stora problem kommande månader. Att tidigare regeringar låtit förstöra elmarknaden/produktionen i landet är helt oförlåtligt. Och att nuvarande regering inte gör mer för att lindra bördan av misslyckandet förstår jag inte alls. De kunde ju åtminstone nolla momsen och energiskatten några månader. Borde vara hur enkelt som helst.
Skönt att du har råd med de höga elpriserna i alla fall!

Bra att du värnar om alla andra som kanske inte har råd.

Men eftersom alla inlägg påpekar just det, att man själv har råd men att man förstår att de flesta andra inte har råd, drar jag slutsatsen att faktiskt alla har råd.
 
  • Gilla
Ubbe8 och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Ja man kan se det ur olika aspekter. Det känns bara lite pissigt att vissa inte behöver bry sig öht. om elpriser, ja höjda priser öht. Nån annan betalar ändå.
Jag har bunden el.
Har som mål att sönka min förbrukning med 15% i år.

Inte för att jag behöver. men av ren solidaritet. Om alla sparar kommer det precis som med covid kapa topparna och gagna alla

Med elbidragen borde man infört "straff" (inget bidrag exv) för de fastigheter som förbrukar mer än 2022/21.

Finns inget som jag rent ut avskyr så mycket som de som "vi har bunden el så vi har väldigt varmt inne och skrattar åt de olyckliga". Putlernivå på den idiotin
 
  • Gilla
Räknenisse och 10 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Skönt att du har råd med de höga elpriserna i alla fall!

Bra att du värnar om alla andra som kanske inte har råd.

Men eftersom alla inlägg påpekar just det, att man själv har råd men att man förstår att de flesta andra inte har råd, drar jag slutsatsen att faktiskt alla har råd.
Finns nog många som inte hänger på Byggahus, så urvalet är kanske inte representativt. ;)
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
S
kisumisu kisumisu skrev:
Varför kan jag inte jämföra...det är ju en försämring för hyresgästen.

Tänker mest på dessa som tycker det är så bra bo på hyra. Dem tror dem rår typ allt gratis.

Är ju kanske bra det blir såhär också ;) Blir i alla fall ännu mera anledning att bo i eget hus (y)

Ingenting är väl omöjligt installera efteråt?! Jag har också bott på hyra och den tiden ingick elen i hyran. Men sedan blev det installation av individuella elmätare till varje lägenhet. Det här var nästan 20år sedan och då hette det att det blev en lag på individuell elmätning :crysmile:

Idag har tekniken gått ännu mer fram med smarta hem, digitala fjärravlästa mätare mm :thinking:

Men bra är det ju att alla skulle få betala värmen! Inte bara vi husägare....
Poängen verkar flyga dig över huvudet hela tiden.
Du kan inte jämföra någonting som hyresvärden kan börja debitera hyresgäster för genom en knapptryckning och någonting som troligtvis kräver hundratusentals / miljoner kronor i investeringar.
 
G Gabbe1 skrev:
Det kan fortfarande bli värre.
Tänk om ni alla hade bott i Norrland, samma höga elpriser (senaste tiden), betydligt kallare och 0 kr i elstöd.
I skrivande stund -19.7 ute. Luft luft pump och oljeraddar. Hur kallt har ni i se3 och 4 nu tro?
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Mysiga -4,5 grader i Kronoberg
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
Appvisning temperaturgraf för inomhus och utomhus vid en stuga, kraftigt temperaturfall externt observerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tur att det går åt rätt håll nu iaf...
 
T TommyC skrev:
Du bor nog i ett riktigt köldhål. Jag hittar inget under -15 just nu i Sverige. Gotland toppar med +2. Södra Skåne max 0.
[länk]
-17 grader i Umeå just nu, kaminen går för högtryck.
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Du bor nog i ett riktigt köldhål. Jag hittar inget under -15 just nu i Sverige. Gotland toppar med +2. Södra Skåne max 0.
[länk]
Temperaturen 2m upp i luften är ju det officiella, men TS termometer sitter nog närmare marken.
 
Lokala "extremtemperaturer" brukar inte synas på officiella mätstationer. SMHI säger -14 grader i Umeå just nu.
Ventusky hämtar sina data från massor av mätstationer i många länder.
 
Varför är folk oroliga för elpriset Ebba och Televinken har ju lovat pengar så allt är lugnt :crysmile::crysmile::crysmile:, fan vad det är kul när folk är så jävla lättlurade.
 
  • Gilla
  • Haha
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Lokala "extremtemperaturer" brukar inte synas på officiella mätstationer. SMHI säger -14 grader i Umeå just nu.
Ventusky hämtar sina data från massor av mätstationer i många länder.
Bor en liten bit utanför stan så brukar vara någon grad kallare här. Kollade väderstationen vid Umeå flp och den visar -15 nu med -17 som kallaste temp idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.