44 486 läst ·
388 svar
44k läst
388 svar
Rekordpriser på el i januari
Elda på! Först ska kommunen ta emot en anmälan från en avundsjuk granne som inte har nån ved. Sedan kommer kanske en uppmaning från kommunen, sedan....är det nog sommar. Så elda på baraB b8q skrev:
Elen har för de 6 första dagarna i december kostat nästan exakt lika mycket som för hela december 2020. Och då har jag ändå gjort av med 11% mindre el jämfört med de 6 första dagarna 2020. Jag har råd att betala men det känns ju inte bra och det är väldigt många som kommer få stora problem kommande månader. Att tidigare regeringar låtit förstöra elmarknaden/produktionen i landet är helt oförlåtligt. Och att nuvarande regering inte gör mer för att lindra bördan av misslyckandet förstår jag inte alls. De kunde ju åtminstone nolla momsen och energiskatten några månader. Borde vara hur enkelt som helst.
Skönt att du har råd med de höga elpriserna i alla fall!S Surly skrev:Elen har för de 6 första dagarna i december kostat nästan exakt lika mycket som för hela december 2020. Och då har jag ändå gjort av med 11% mindre el jämfört med de 6 första dagarna 2020. Jag har råd att betala men det känns ju inte bra och det är väldigt många som kommer få stora problem kommande månader. Att tidigare regeringar låtit förstöra elmarknaden/produktionen i landet är helt oförlåtligt. Och att nuvarande regering inte gör mer för att lindra bördan av misslyckandet förstår jag inte alls. De kunde ju åtminstone nolla momsen och energiskatten några månader. Borde vara hur enkelt som helst.
Bra att du värnar om alla andra som kanske inte har råd.
Men eftersom alla inlägg påpekar just det, att man själv har råd men att man förstår att de flesta andra inte har råd, drar jag slutsatsen att faktiskt alla har råd.
Jag har bunden el.M Markarbetaren skrev:
Har som mål att sönka min förbrukning med 15% i år.
Inte för att jag behöver. men av ren solidaritet. Om alla sparar kommer det precis som med covid kapa topparna och gagna alla
Med elbidragen borde man infört "straff" (inget bidrag exv) för de fastigheter som förbrukar mer än 2022/21.
Finns inget som jag rent ut avskyr så mycket som de som "vi har bunden el så vi har väldigt varmt inne och skrattar åt de olyckliga". Putlernivå på den idiotin
Finns nog många som inte hänger på Byggahus, så urvalet är kanske inte representativt.B Boende45 skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 516 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 516 inlägg
Poängen verkar flyga dig över huvudet hela tiden.kisumisu skrev:
Varför kan jag inte jämföra...det är ju en försämring för hyresgästen.
Tänker mest på dessa som tycker det är så bra bo på hyra. Dem tror dem rår typ allt gratis.
Är ju kanske bra det blir såhär ocksåBlir i alla fall ännu mera anledning att bo i eget hus
Ingenting är väl omöjligt installera efteråt?! Jag har också bott på hyra och den tiden ingick elen i hyran. Men sedan blev det installation av individuella elmätare till varje lägenhet. Det här var nästan 20år sedan och då hette det att det blev en lag på individuell elmätning
Idag har tekniken gått ännu mer fram med smarta hem, digitala fjärravlästa mätare mm
Men bra är det ju att alla skulle få betala värmen! Inte bara vi husägare....
Du kan inte jämföra någonting som hyresvärden kan börja debitera hyresgäster för genom en knapptryckning och någonting som troligtvis kräver hundratusentals / miljoner kronor i investeringar.
Bor en liten bit utanför stan så brukar vara någon grad kallare här. Kollade väderstationen vid Umeå flp och den visar -15 nu med -17 som kallaste temp idag.T TommyC skrev: