Byggahus.se
H Hullefar skrev:
Jag säger inte att vi ska göra detta (men det tycker jag i hemlighet), utan exemplet är mest för att visa hur jättedyra kärnkraftverk om 15 år inte är den enda lösningen, och dessutom inte en lösning här och nu.
Äntligen någon som sätter ord på på det jag undrat över när jag läser trådarna här - kärnkraft, kärnkraft, kärnkraft, även politiken skanderar kärnkraft...men det hjälper inte att vifta med falukorv, det hjälper inte ens att tro på Gud för vi har ingen kärnkraft som kan hjälpa oss nu och ingen Gud heller för den delen. Det är nu vi behöver hjälp.
Jag har inget emot kärnkraft men alla som skriker om kärnkraft nu, var har ni hållit hus det senaste decenniet? Om landets energipolitik har varit så fel, varför har ni väntat tills nu? Energiministern är lika saktfärdig, vad har hindrat henne att driva opinion för kärnkraft under alla år hon suttit i riksdagen, inte ett pip har nått mina öron. Nu försöker hon blanda bort korten genom att i varje uttalande hon gör hänvisa till tidigare regering som nedmonterat energisystemet. Käcka oneliners har hon slutat leverera - alltid något men avsaknaden av både bildning och utbildning blir förfärande övertydlig. Och jo, jag vet att det finns ett batteri med sakkunskap runt ministrarna men det förutsätter såväl mottaglighet som ödmjukhet samt villiga öron.

• Gilla
  • Haha
tompaah7503 och 11 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Äntligen någon som sätter ord på på det jag undrat över när jag läser trådarna här - kärnkraft, kärnkraft, kärnkraft, även politiken skanderar kärnkraft...men det hjälper inte att vifta med falukorv, det hjälper inte ens att tro på Gud för vi har ingen kärnkraft som kan hjälpa oss nu och ingen Gud heller för den delen. Det är nu vi behöver hjälp.
Jag har inget emot kärnkraft men alla som skriker om kärnkraft nu, var har ni hållit hus det senaste decenniet? Om landets energipolitik har varit så fel, varför har ni väntat tills nu? Energiministern är lika saktfärdig, vad har hindrat henne att driva opinion för kärnkraft under alla år hon suttit i riksdagen, inte ett pip har nått mina öron. Nu försöker hon blanda bort korten genom att i varje uttalande hon gör hänvisa till tidigare regering som nedmonterat energisystemet. Käcka oneliners har hon slutat leverera - alltid något men avsaknaden av både bildning och utbildning blir förfärande övertydlig. Och jo, jag vet att det finns ett batteri med sakkunskap runt ministrarna men det förutsätter såväl mottaglighet som ödmjukhet samt villiga öron.
Det är eventuellt du som levt under en sten. Högerpartierna har propagerat för kärnkraft under en lång tid, men tydligaste exemplet du kan googla på är en debatt mellan Kristersson och Isabella Lövin när de diskuterade att industrier inte kunde etablera sig i södra sverige pga effektbrist. Och Isabella passade på att hånle lite extra mycket och sa "vi har ingen brist på el".

• Gilla
  • Älska
Mekplatsen och 10 till
  • Laddar…
Nja, 2019 ångrade sig M och Kd i frågan och röstade emot en nedläggning av ett par reaktorer, då hade kärnreaktorn redan förberetts för nedläggning och det var i princip för sent att ångra sig.

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Jag blir återigen arg av att kolla på det klippet från 2:00 och framåt... Så sjukt det är när man har facit i hand.

• Gilla
  • Älska
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Nja, 2019 ångrade sig M och Kd i frågan och röstade emot en nedläggning av ett par reaktorer, då hade kärnreaktorn redan förberetts för nedläggning och det var i princip för sent att ångra sig.
Stämmer inte. Det var inte alls för sent för Ringhals 1. Inte på långa vägar.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Stämmer inte. Det var inte alls för sent för Ringhals 1. Inte på långa vägar.
Inte? Var kan jag läsa mer om detta?

Sen var det väl väldigt få som 2019 förstod att gaspriserna skulle sticka i höjden 2021...

• Gilla
  • Haha
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Inte? Var kan jag läsa mer om detta?

Sen var det väl väldigt få som 2019 förstod att gaspriserna skulle sticka i höjden 2021...
Ringhals 1 togs ur drift 20 december 2020, alltså den producerade fortfarande el när dåvarande rödgröna styret med en marginals röst fick igenom att man skulle fortsätta med nedläggningen.

Och den var dessutom i bra skick.

• Gilla
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
Fel på reaktorerna spelar nog ingen roll vilken regering som sitter kunna göra något åt men visst har flera varnat för el-brist i Sverige under ganska lång tid. Sedan varför M,S,KD samt Centern rösta för att höja skatten på EL 2018 med 3.75 öre för skatten var för låg?Kan man inte sänka skatten med 3.75 öre istället för att ge bidrag?

• Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Alla tänkande människor visste att de skulle bli effektbrist och höjda priser då det beslutades att tvinga ihjäl reaktorer. Påpekade man detta var man nazist. ;) Det är väl en stor del av förklaringen. Sen att det skulle bli såhär sjukt dyrt pga krig osv kanske vi inte var beredda på.

• Gilla
  • Älska
Jorn och 14 till
  • Laddar…
Allt underhåll de sista åren var planerat för drift fram till och med 2020. Dessutom var inget gjort för att klara de nya kraven på separat härdkylning som började gälla 2021.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Ringhals 1 togs ur drift 20 december 2020, alltså den producerade fortfarande el när dåvarande rödgröna styret med en marginals röst fick igenom att man skulle fortsätta med nedläggningen.

Och den var dessutom i bra skick.
Ja, det var ju inte så att den höll på att rasa ihop vid nedläggningen, beslutet togs redan 2015 av Vattenfall, 2016 var M och Kd med på nedläggningen, då har Vattenfall uppenbarligen planerat underhåll mm för en begränsad livslängd.
Noterar också att vi inte pratar om R2 som tydligen stängdes ned 2019.

Jag noterar också att mitt elpris här nere i SE4 varit lågt mellan det och Putins gasbegräsningar. (Vilket jag antar delvis beror på pandemin).

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
M
B b8q skrev:
Jag skulle gärna elda oftare i braskaminen men nu är det ju så (liksom i de flesta storstadskommuner) att vi bara får elda två gånger i veckan, max 4 timmar varje gång.

Jag får spara nästa brasa till helgen, då det ska bli kallare.
Tur man bor i en kommun där det inte Finns såna rekommendationer. :)

M
Appendix Appendix skrev:
Men så är det väl med att äga boendet?
Man får ha det där kontotot för oförutsedda utgifter.

För övrigt. Är det bara jag som slagit ut mina huskostnader och sätter av en fast summa varje månad oavsett räkningarna? Redan i januari började jag lägga in 4.000 mer per månad. Så just nu är det 25.000 på det kontot som kommer användas kommande månader...

Men elen var ju inte oförutsett. Vi har ju vetat i 12 månader att elpriserna komemr vara jävliga pga att vi har obalans i nätet.

Däremot med hus komemr ju att en kylfrys kan gå. Har mman eget avlopp och brun är det fina kostnader. Säg en läcka på taket. En värmeanläggning som går sönder.

Hus har varit extremt billigt att bo i med låg ränta. Då borde man ha lagt in de pengarna i fastigheten. Eller sparat.

Tycker synd om de som hamnar på gatan. men lite eget ansvar gäller ju fortfarande om man köpt en fastighet.
Ja man kan se det ur olika aspekter. Det känns bara lite pissigt att vissa inte behöver bry sig öht. om elpriser, ja höjda priser öht. Nån annan betalar ändå.

M Markarbetaren skrev:
Tur man bor i en kommun där det inte Finns såna rekommendationer. :)
Man undrar lite vad de gör om man bryter mot det? Kommer Miöjönämnden ut och plomberar skorstenen med några säckar betong?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.