F fixarmicke skrev:
Vadå sluta exportera el? Just nu när det är kallt och vindstilla på många platser importerar vi 1300 MW...
Vi exporterar över tid mer än vi importerar vilket håller elpriset uppe året om med resultat att vi aldrig riktigt får den där fristen att komma ikapp.
 
Från SE4 exporteras det el. Det är från Norge elen kommer.
 
D docboy skrev:
I skrivande stund -19.7 ute. Luft luft pump och oljeraddar. Hur kallt har ni i se3 och 4 nu tro?
I princip sydligaste sverige, en bit från Smygehuk.
-1 när du skrev, -4 nu.
Jordvärme som jobbar nästan oavbrutet nattetid.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är den inte. Inser man inte modellens fördelar saknar man mycket kunskap i ämnet.

Att basera den på historisk data medför att man inte minskar incitamentet att spara på el. Något som är mycket viktigt. Det förra stödet missade fullständigt på den punkten.

Att det är baserat på kända kostnader gör att man vet vad stöder kommer att kosta. Dessutom ger det förutsättning för snabbare utbetalning.
Spontant tycker jag stödet känns ganska vettigt. "Vi fick en bättre modell på bordet.. " eller hur var det. Ja bättre så till vida att det helt orealistiska ni dillade om i valrörelsen som skulle kunna kosta hur mycket som helst verkade liiite orimligt.
 
  • Gilla
växelventil och 2 till
  • Laddar…
Saken är den att politikerna skulle kunna lösa stor del av detta i morgon om de bara vill. Ja, så klart påverkas priset av våra kraftverk men den enskilt största påverkan är marginalprissättningen av el som sätt. Denna baseras på det dyraste energislaget i EU. Precis, inte hur vi producerar el i Sverige utan i EU. EU tvingar oss att exportera ca 70% av vår produktion och som sedan prissätts tillbaka baserat på nuvarande gas priser då det är det dyraste energislaget just nu. Politiker skyller på EU regler men det finns flera länder som redan ändrat sin prissättning internt i sin länder för att skydda medborgarna så det är bara skitsnack. De vill inte ändra på det för SK och indirekt staten tjänar multum på dessa priser. Att de sedan kastar tillbaka några miljarder i stöd bara för att hålla folket tysta ett par månader är ett rent skämt. Tyvärr var det endast Vänsterpartiet som ens diskuterade detta i valrörelsen och de kan man inte rösta på ändå :p
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Märkligt - hela tiden detta oss och vi...
Vilka är "vi" i detta sammanhang?
 
H Henke1299 skrev:
Saken är den att politikerna skulle kunna lösa stor del av detta i morgon om de bara vill. Ja, så klart påverkas priset av våra kraftverk men den enskilt största påverkan är marginalprissättningen av el som sätt. Denna baseras på det dyraste energislaget i EU. Precis, inte hur vi producerar el i Sverige utan i EU. EU tvingar oss att exportera ca 70% av vår produktion och som sedan prissätts tillbaka baserat på nuvarande gas priser då det är det dyraste energislaget just nu. Politiker skyller på EU regler men det finns flera länder som redan ändrat sin prissättning internt i sin länder för att skydda medborgarna så det är bara skitsnack. De vill inte ändra på det för SK och indirekt staten tjänar multum på dessa priser. Att de sedan kastar tillbaka några miljarder i stöd bara för att hålla folket tysta ett par månader är ett rent skämt. Tyvärr var det endast Vänsterpartiet som ens diskuterade detta i valrörelsen och de kan man inte rösta på ändå :p
Hur skulle du annars prissätta el?
Det finns ingen möjlighet att exportera 70% av produktionen.

Ja det är väl bara vänsterpartiet som kan tänka sig monopol och planekonomi. Vi har ju sett hur bra det brukar fungera.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Vad är egentligen anledningen att norr nu har så höga elpriser? Just nu är det såklart minskad produktion pga isläggning, men är det hela anledningen? Finns det kanske mer export från norr direkt till Finland? Finland har haft hiskelig höga elpriser senaste tiden.
Från kommande fredag kommer Oskarshamn 3 stängas ner för underhåll. Det borde betyda ett stort elunderskott i SE3 och SE4. Det skulle förvåna mig att Norr då har samma priser som vi i söder. Det kan nog bli så att dagens priser är de låga priser som vi kommer att längta efter hela vintern.
Idag blåser det friska vindar i Norrbotten. Markbygdens vindkraftverk i Piteå, åtskilliga 100-tal, snurrar ordentligt och Luleälvens kraftverksdammar isbelagda och producerar el för 20 öre/kWh. Trots detta har vi ”all time high” på elpriset i område 1 idag:surprised::thinking:
 
  • Gilla
  • Arg
OramaC och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
I princip sydligaste sverige, en bit från Smygehuk.
-1 när du skrev, -4 nu.
Jordvärme som jobbar nästan oavbrutet nattetid.
Tempkarta över Sverige nu. Tempgivare som finns installerade hos folk runt om i landet.
Karta över Skandinavien och delar av Östeuropa med väderikoner; visar temperaturer, moln, och snöflingor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
N
13th Marine 13th Marine skrev:
Nja, 2019 ångrade sig M och Kd i frågan och röstade emot en nedläggning av ett par reaktorer, då hade kärnreaktorn redan förberetts för nedläggning och det var i princip för sent att ångra sig.
Textlista som kritiserar hantering av Sveriges energisystem, med kronologi från 1997 till 2022, fokus på kärnkraft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
OramaC och 6 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
[bild]
Jag tar allt som kommer från högertrollet RWU med ett lastbilsflak salt...
 
N
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tar allt som kommer från högertrollet RWU med ett lastbilsflak salt...
Är det något av det som står där som du kan styrka inte är sant? Berätta i så fall så vi andra får veta.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Är det något av det som står där som du kan styrka inte är sant? Berätta i så fall så vi andra får veta.
Det var du som länkade till en bild med en massa påståenden, visa du på att det är sant istället.

Oavsett så hoppar hon taktiskt över beslutet 2016 samt att det fan är total kris i hela EU...
 
  • Gilla
  • Haha
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
harry73
Det som i alla fall inte stämmer, är att det är Sveriges elsystemet som är förstört. Ryssland lyckades däremot förstöra Europas energisystem.
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
[bild]
Det är inte så att det enda som fått reaktorer att stänga är effektskatt, det kan va bidragande absolut. Men inte den enda anledningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.