Redaktionen Redaktionen skrev:
Elbolag har räknat på vad en genomsnittlig elräkning kommer att hamna på i vinter.

Du kan läsa artikeln här: Rekordpriser på el i januari

November 2021 - 5457 kr totalt - Svealands elbolag - 2628 kr + eon - 2829 (16A - 4105 KWh)

November 2022 - 10278 kr totalt - eon - (25A - 3948 KWh)

Elnätsområde Nord - 2 - Hammarstrand

ÄR DETTA MÖJLIGT?
 
  • Ledsen
TobbeP
  • Laddar…
P
Personligen skulle jag vara exakt lika orolig för priset om S regerade. Förmodligen skulle stödet se likadant ut också.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Men vi får tänka på stackarna i Ukraina. Många har inte ens värme nu.
Låt då oss som kan skicka det elstöd vi fått under året till Ukraina NU om vi inte redan gjort det och mer resurser om och när vi får 'hellikopterpengar' nästa år.
 
  • Gilla
  • Älska
gls och 3 till
  • Laddar…
M Melker Persson skrev:
Bor en liten bit utanför stan så brukar vara någon grad kallare här. Kollade väderstationen vid Umeå flp och den visar -15 nu med -17 som kallaste temp idag.
Lokalt här i närområdet är det lite kuperat och temperaturen kan ofta under vintern skilja 2-3 grader mellan höjden som vi bor på och en svacka inom 1 km härifrån.
 
  • Gilla
MelkerP
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Lokalt här i närområdet är det lite kuperat och temperaturen kan ofta under vintern skilja 2-3 grader mellan höjden som vi bor på och en svacka inom 1 km härifrån.
Själv bor jag strandnära en mindre sjö, förvisso "konstgjord" sådan (uppdämd med spegel), och i min önskedröm borde ju vattenmagasinet agera som någon form av ackumulator med utjämnade effekt på kringliggande mark.. men verkligheten är tvärtom och vi har i regel 2-3 graders differens mot ytterkanterna av kvicksilvret kontra närmaste väderstations uppskattningar. Vad vädersajter på nätet säger bör man således ta med en nypa salt.
 
OramaC
Appendix Appendix skrev:
Jag har bunden el.
Har som mål att sönka min förbrukning med 15% i år.

Inte för att jag behöver. men av ren solidaritet. Om alla sparar kommer det precis som med covid kapa topparna och gagna alla

Med elbidragen borde man infört "straff" (inget bidrag exv) för de fastigheter som förbrukar mer än 2022/21.

Finns inget som jag rent ut avskyr så mycket som de som "vi har bunden el så vi har väldigt varmt inne och skrattar åt de olyckliga". Putlernivå på den idiotin
Band elen 2020, går ut nu i sommar 2023.

Har inte riktigt hunnit med allt som jag tänkt (som en sann tidsoptimist) MEN tillräckligt för att ha en ca 20-25% lägre förbrukning på min fastighet motför förra året. (Menar då november å nuni december verkar trenden se lika ut =D)

Jag tycker precis som dig att bara för att man har bundet till ett lågt pris motför idag så är det inte bara dumt utan rent ut sagt fult att ställa in ett extra element och veva på 2 extra Elbjörnar i byggena bara för att det ändå "inte kostar något märkvärdigt".
Man kan allt se över viss förbrukning, framförallt Onödig förbrukning. Men en stor del kan gemene man inte göra mkt åt, vi bor i norden, vi behöver värma upp bostad och vatten.

Jag har absolut inte röstat för eller sett fram emot idag, men jag var övertygad över att våra inkompetenta politiker skulle sjabbla till det. Vilket vi har facit på nudå, folkföraktet är total.

Jag lider med stackare som kommer få det tungt avseende kommande elräkningarna.

Samhället är uppbyggt på ett beroende av en resurs, som det känns nu iaf, som de styrande använder som ett maktmedel mot oss fotfolk.

Såhär gör man inte, usch
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
OramaC
T TommyC skrev:
Du bor nog i ett riktigt köldhål. Jag hittar inget under -15 just nu i Sverige. Gotland toppar med +2. Södra Skåne max 0.
[länk]
-17,2 xD
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Skönt att du har råd med de höga elpriserna i alla fall!

Bra att du värnar om alla andra som kanske inte har råd.

Men eftersom alla inlägg påpekar just det, att man själv har råd men att man förstår att de flesta andra inte har råd, drar jag slutsatsen att faktiskt alla har råd.
Det är inte alla som vill skylta med "dålig ekonomi" utan hävdar att allt är bra men lite surt. Det vanliga radhusskrytet trots att man är i det närmaste barskrapad.

Vi får se hur det blir i april, om elpriset fortsätter ligga högt, då lär en hel del agnar skiljas från vetet.
 
  • Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Du bor nog i ett riktigt köldhål. Jag hittar inget under -15 just nu i Sverige. Gotland toppar med +2. Södra Skåne max 0.
[länk]
-16.6° as we speak, utanför Härnösand.
Om jag sätter mig i bilen och kör en km är det helt normalt att det är 2-3° varmare än hos oss som bor 50m från vattnet.

Två luftvärmepumpar och just nu även en fotogenkamin...
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Finns nog många som inte hänger på Byggahus, så urvalet är kanske inte representativt. ;)
Jag vet inte, kanske drar sig folk från att berätta att de inte har råd? Jag har ingen som helst chans att betala kommande elräkning utan att behöva låna pengar. Dessvärre kommer jag inte heller kunna betala tillbaka lånet på väldigt lång tid. Men vad ska man göra? Man borde väl flytta, men frågan är om det kan bli så mycket billigare när man ska ha plats för två barn osv. Enda skillnaden är väl att om man inte äger någon bostad kan man i alla fall i teorin få hjälp av socialen.
 
  • Ledsen
  • Gilla
OramaC och 8 till
  • Laddar…
-12.2° 5 mil öster om Halmstad, Halland, just nu. Uppe mitt i natten för att fylla på vedpannan för alternativet är ekonomisk ruin om elpatronen får gå för mycket.

David Wallin David Wallin skrev:
Jag vet inte, kanske drar sig folk från att berätta att de inte har råd? Jag har ingen som helst chans att betala kommande elräkning utan att behöva låna pengar. Dessvärre kommer jag inte heller kunna betala tillbaka lånet på väldigt lång tid. Men vad ska man göra? Man borde väl flytta, men frågan är om det kan bli så mycket billigare när man ska ha plats för två barn osv. Enda skillnaden är väl att om man inte äger någon bostad kan man i alla fall i teorin få hjälp av socialen.
Hela situationen med dessa elpriser är ohållbart både för den enskilde och samhället i stort. Regeringen måste utlysa nödläge och sluta exportera vår el eller åtminstone ensidigt, strunta i EU, besluta om att all energiskatt tas bort omgående för att få ner elpriserna.
 
  • Gilla
OramaC och 8 till
  • Laddar…
-17 här i lindesberg och har smartval i el avtalet som är ett trögavtal och som kapar topparna när elen är dyr så el-fakturan gick på 3024 kr för december.Man börjar bli fundersam hur många ska klara ekonomin för dom som inte har buffert eller vänner att låna pengar av.
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
harry73
D docboy skrev:
I skrivande stund -19.7 ute. Luft luft pump och oljeraddar. Hur kallt har ni i se3 och 4 nu tro?
Just nu har vi -8,5 i Lunds kommun
 
F
S Sofriko skrev:
-12.2° 5 mil öster om Halmstad, Halland, just nu. Uppe mitt i natten för att fylla på vedpannan för alternativet är ekonomisk ruin om elpatronen får gå för mycket.


Hela situationen med dessa elpriser är ohållbart både för den enskilde och samhället i stort. Regeringen måste utlysa nödläge och sluta exportera vår el eller åtminstone ensidigt, strunta i EU, besluta om att all energiskatt tas bort omgående för att få ner elpriserna.
Vadå sluta exportera el? Just nu när det är kallt och vindstilla på många platser importerar vi 1300 MW...
 
B Boende45 skrev:
Skönt att du har råd med de höga elpriserna i alla fall!

Bra att du värnar om alla andra som kanske inte har råd.

Men eftersom alla inlägg påpekar just det, att man själv har råd men att man förstår att de flesta andra inte har råd, drar jag slutsatsen att faktiskt alla har råd.
Så bara för att man inte hamnar minus på kontot så är allt frid och fröjd alltså? Det här elpriskaoset skapar problem för ekonomin i övrigt. Det är väldigt mycket pengar som istället kunde sparas eller konsumeras på andra varor och tjänster som hade gagnat företag och löntagare. Nu försvinner ju bara pengarna till elbolag, SVK och det stora svarta hålet statskassan.

(Edit: med elbolag menar jag främst elproducenter)
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.