Elbolag har räknat på vad en genomsnittlig elräkning kommer att hamna på i vinter.

Du kan läsa artikeln här: Rekordpriser på el i januari
 
  • Wow
  • Arg
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
harry73
Jag läste samma i tidningen och först blev jag rätt så oroligt eftersom december kommer bli en dyr elmånad och om januari skulle bli flera gånger dyrare, kommer elräkningen kosta lika mycket som min brutoinkomst. Sedan insåg jag att man menade med decembers elräkning menade novemberräkningen (som ska betalas i december. Och då blir januariräkningen såklart egentligen decemberräkningen.
Att elpriset går upp i december när det blir kallare, och att förbrukningen ökar när det bli kallare, är inte helt oväntad.

Nu är det så att elpriset hamnar rund 4kr/kWh här i SE4 och det är en fördubbling jämfört med december förra året, och med samma förbrukning, skulle det leda till en elräkning på 20tkr och det är illa nog. Tank och lov sänker vi förbrukningen ordentligt jämfört med förra året och får vi en rejäl summa som elstöd. Så vi klarar oss denna vintern.
Den stora frågan blir såklart också hur vi kommer att klara oss nästa vintern. Det kan vara bra att börja spara redan nu.
 
  • Gilla
jonas.o och 4 till
  • Laddar…
Hade runt 10k i månaden december-mars förra vintern . Blir kul och se hur det är att bo på gatan i framtiden . För där lär jag och barnen hamna .
 
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
  • Arg
Nyfniken och 12 till
  • Laddar…
F
K Krca skrev:
Hade runt 10k i månaden december-mars förra vintern . Blir kul och se hur det är att bo på gatan i framtiden . För där lär jag och barnen hamna .
Ja 15-20k får du nog räkna med denna vintern. Hoppas återbetal.. förlåt elstödet räcker.
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Jag läste samma i tidningen och först blev jag rätt så oroligt eftersom december kommer bli en dyr elmånad och om januari skulle bli flera gånger dyrare, kommer elräkningen kosta lika mycket som min brutoinkomst. Sedan insåg jag att man menade med decembers elräkning menade novemberräkningen (som ska betalas i december. Och då blir januariräkningen såklart egentligen decemberräkningen.
Att elpriset går upp i december när det blir kallare, och att förbrukningen ökar när det bli kallare, är inte helt oväntad.

Nu är det så att elpriset hamnar rund 4kr/kWh här i SE4 och det är en fördubbling jämfört med december förra året, och med samma förbrukning, skulle det leda till en elräkning på 20tkr och det är illa nog. Tank och lov sänker vi förbrukningen ordentligt jämfört med förra året och får vi en rejäl summa som elstöd. Så vi klarar oss denna vintern.
Den stora frågan blir såklart också hur vi kommer att klara oss nästa vintern. Det kan vara bra att börja spara redan nu.
Här nere i Lund, ligger 7 dagarsmedlet på spotpriset på 4,4 kr före skatter och moms och påslag och allt annat festligt som tillkommer, sen stänger O3:an och temperaturen faller lite, då kan man nog hålla sig för skratt när räkningen kommer. Hoppas att felet på O3:an blir löst på tio dagar, annars blir det en kärv jul.
 
  • Gilla
jonas.o och 2 till
  • Laddar…
Jätteroligt att följa stegen mot hemlöshet med, på Tibber kan man se vad elräkningen är uppe i dag för dag . Igår var den t ex uppe i ca 1000kr så det är ju tur att det inte är så många dagar kvar i december …. (sen har vi ju avgifterna från Ellevio också som kommer som en käftsmäll)
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
P
F Fideliox skrev:
Ja 15-20k får du nog räkna med denna vintern. Hoppas återbetal.. förlåt elstödet räcker.
Fast du vet ju redan hur stort stöd du får? Det täcker inte ett smack i vårt fall om priset rusar. Det blir en fjärt i rymden, ungefär.
 
  • Gilla
jonas.o och 4 till
  • Laddar…
Sen kan jag tipsa om widgeten där ner till vänster om man vill ha ännu mer ångest, där ser du och blir påmind om hur förjävligt det är varje gång du går in i mobilen ! Toppen !
Smarttelefon skärmdump visar widgetar för Firefox, klocka, kalender, energiförbrukning, säkerhetssystem och sökfält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
jonas.o
  • Laddar…
Fattar inte gnället!

En majoritet av folket har ju röstat för detta, så vart är alla glädjerop och folk som dansar på gatorna?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Arg
Jorn och 25 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Fast du vet ju redan hur stort stöd du får? Det täcker inte ett smack i vårt fall om priset rusar. Det blir en fjärt i rymden, ungefär.
Haha ja landar väl på nått liknande som man fick förra gången, slitit som ett djur för att få ner förbrukningen så nu får jag ju mindre i bidrag ! Skjut mej …
 
L Lutte skrev:
Fattar inte gnället!

En majoritet av folket har ju röstat för detta, så vart är alla glädjerop och folk som dansar på gatorna?
Får ju nån mer krona än vad jag fick av de som ställt till med eländet …. Kommer ta år att återhämta sej efter deras politik… Om det ens är möjligt ….
 
  • Gilla
Fågelvägen och 16 till
  • Laddar…
Det är bara att acceptera att man måste stänga av värmen för att undvika personlig konkurs. Pengarna finns helt enkelt inte. Hade 18 grader i sovrummet i morse och nu sjunker temperaturen. Har på en LLVP nattetid,

I övrigt gäller det att elda så fort någon är hemma. Som tur är har jag kaminer och ved. Den här vintern kommer gå till historien och nästa vinter blir värre.
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Det är bara att acceptera att man måste stänga av värmen för att undvika personlig konkurs. Pengarna finns helt enkelt inte. Hade 18 grader i sovrummet i morse och nu sjunker temperaturen. Har på en LLVP nattetid,

I övrigt gäller det att elda så fort någon är hemma. Som tur är har jag kaminer och ved. Den här vintern kommer gå till historien och nästa vinter blir värre.
Jaså, har du en tidsmaskin? Hur dyrt blir det nästa vinter?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
F
Scouten skrev:
Fast du vet ju redan hur stort stöd du får? Det täcker inte ett smack i vårt fall om priset rusar. Det blir en fjärt i rymden, ungefär.

Jag vet inte hur mycket @Krca kommer få?
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
M
K Krca skrev:
Hade runt 10k i månaden december-mars förra vintern . Blir kul och se hur det är att bo på gatan i framtiden . För där lär jag och barnen hamna .
Hur fungerar det om man får sosbidrag? Hyran kan höjas med 500%, det är samma existensminimum ändå?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.