På konsumentens sida
· 3 620 inlägg
Elbolag har räknat på vad en genomsnittlig elräkning kommer att hamna på i vinter.
Du kan läsa artikeln här: Rekordpriser på el i januari
Du kan läsa artikeln här: Rekordpriser på el i januari
Jag läste samma i tidningen och först blev jag rätt så oroligt eftersom december kommer bli en dyr elmånad och om januari skulle bli flera gånger dyrare, kommer elräkningen kosta lika mycket som min brutoinkomst. Sedan insåg jag att man menade med decembers elräkning menade novemberräkningen (som ska betalas i december. Och då blir januariräkningen såklart egentligen decemberräkningen.
Att elpriset går upp i december när det blir kallare, och att förbrukningen ökar när det bli kallare, är inte helt oväntad.
Nu är det så att elpriset hamnar rund 4kr/kWh här i SE4 och det är en fördubbling jämfört med december förra året, och med samma förbrukning, skulle det leda till en elräkning på 20tkr och det är illa nog. Tank och lov sänker vi förbrukningen ordentligt jämfört med förra året och får vi en rejäl summa som elstöd. Så vi klarar oss denna vintern.
Den stora frågan blir såklart också hur vi kommer att klara oss nästa vintern. Det kan vara bra att börja spara redan nu.
Att elpriset går upp i december när det blir kallare, och att förbrukningen ökar när det bli kallare, är inte helt oväntad.
Nu är det så att elpriset hamnar rund 4kr/kWh här i SE4 och det är en fördubbling jämfört med december förra året, och med samma förbrukning, skulle det leda till en elräkning på 20tkr och det är illa nog. Tank och lov sänker vi förbrukningen ordentligt jämfört med förra året och får vi en rejäl summa som elstöd. Så vi klarar oss denna vintern.
Den stora frågan blir såklart också hur vi kommer att klara oss nästa vintern. Det kan vara bra att börja spara redan nu.
Här nere i Lund, ligger 7 dagarsmedlet på spotpriset på 4,4 kr före skatter och moms och påslag och allt annat festligt som tillkommer, sen stänger O3:an och temperaturen faller lite, då kan man nog hålla sig för skratt när räkningen kommer. Hoppas att felet på O3:an blir löst på tio dagar, annars blir det en kärv jul.harry73 skrev:
Jag läste samma i tidningen och först blev jag rätt så oroligt eftersom december kommer bli en dyr elmånad och om januari skulle bli flera gånger dyrare, kommer elräkningen kosta lika mycket som min brutoinkomst. Sedan insåg jag att man menade med decembers elräkning menade novemberräkningen (som ska betalas i december. Och då blir januariräkningen såklart egentligen decemberräkningen.
Att elpriset går upp i december när det blir kallare, och att förbrukningen ökar när det bli kallare, är inte helt oväntad.
Nu är det så att elpriset hamnar rund 4kr/kWh här i SE4 och det är en fördubbling jämfört med december förra året, och med samma förbrukning, skulle det leda till en elräkning på 20tkr och det är illa nog. Tank och lov sänker vi förbrukningen ordentligt jämfört med förra året och får vi en rejäl summa som elstöd. Så vi klarar oss denna vintern.
Den stora frågan blir såklart också hur vi kommer att klara oss nästa vintern. Det kan vara bra att börja spara redan nu.
Jätteroligt att följa stegen mot hemlöshet med, på Tibber kan man se vad elräkningen är uppe i dag för dag . Igår var den t ex uppe i ca 1000kr så det är ju tur att det inte är så många dagar kvar i december …. (sen har vi ju avgifterna från Ellevio också som kommer som en käftsmäll)
Haha ja landar väl på nått liknande som man fick förra gången, slitit som ett djur för att få ner förbrukningen så nu får jag ju mindre i bidrag ! Skjut mej …Scouten skrev:
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Det är bara att acceptera att man måste stänga av värmen för att undvika personlig konkurs. Pengarna finns helt enkelt inte. Hade 18 grader i sovrummet i morse och nu sjunker temperaturen. Har på en LLVP nattetid,
I övrigt gäller det att elda så fort någon är hemma. Som tur är har jag kaminer och ved. Den här vintern kommer gå till historien och nästa vinter blir värre.
I övrigt gäller det att elda så fort någon är hemma. Som tur är har jag kaminer och ved. Den här vintern kommer gå till historien och nästa vinter blir värre.
Jaså, har du en tidsmaskin? Hur dyrt blir det nästa vinter?A Anders_Nilsson skrev:Det är bara att acceptera att man måste stänga av värmen för att undvika personlig konkurs. Pengarna finns helt enkelt inte. Hade 18 grader i sovrummet i morse och nu sjunker temperaturen. Har på en LLVP nattetid,
I övrigt gäller det att elda så fort någon är hemma. Som tur är har jag kaminer och ved. Den här vintern kommer gå till historien och nästa vinter blir värre.

