44 486 läst ·
388 svar
44k läst
388 svar
Rekordpriser på el i januari
Jag skulle gärna elda oftare i braskaminen men nu är det ju så (liksom i de flesta storstadskommuner) att vi bara får elda två gånger i veckan, max 4 timmar varje gång.
Jag får spara nästa brasa till helgen, då det ska bli kallare.
Jag får spara nästa brasa till helgen, då det ska bli kallare.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 515 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 515 inlägg
kisumisu skrev:
Vad skulle hindra?
Har en bekant som förlorade kabeltv och internet förra året. Ingick förut i hyran, men från årsskiftet skulle alla göra individuella avtal och val. Nu betalar en ockerhyra och får betala för tv och internet separat som vi husägare. Fick dessutom en hyreshöjning i år, man kan ju tycka dem borde fått en sänkning av hyran när värden slipper betala för tv och internet avtal![]()
Vad som skulle hindra? Du kan ju inte jämföra det med kabelTV.
Hur ska man veta vilken lägenhet som förbrukar vad när värmesystemen brukar vara sektionerade trapphusvis.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 515 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 515 inlägg
Är det verkligen någon alls som bryr sig om den regeln?? :OB b8q skrev:
Tänker osökt på denna: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...-och-el-element-sa-loser-lundastudenter-kylanmexitegel skrev:
"There is no such thing as a free lunch" är en annan som ligger nära till hands.
Jag facineras av hur kollektivism ens kan vara tillåtet. Det enda styrmedel folk faktiskt begriper är pengar och det är helt rimligt att man betalar för det man förbrukar.
Jag facineras av hur kollektivism ens kan vara tillåtet. Det enda styrmedel folk faktiskt begriper är pengar och det är helt rimligt att man betalar för det man förbrukar.
Vad är egentligen anledningen att norr nu har så höga elpriser? Just nu är det såklart minskad produktion pga isläggning, men är det hela anledningen? Finns det kanske mer export från norr direkt till Finland? Finland har haft hiskelig höga elpriser senaste tiden.G Gabbe1 skrev:
Från kommande fredag kommer Oskarshamn 3 stängas ner för underhåll. Det borde betyda ett stort elunderskott i SE3 och SE4. Det skulle förvåna mig att Norr då har samma priser som vi i söder. Det kan nog bli så att dagens priser är de låga priser som vi kommer att längta efter hela vintern.
Utformningen av elprisstödet är ju så förbannat dum att klockorna stannar. Att svenska kraftnät som borde vara de främsta experterna inte fattar att man kan utgå från historiska modeller och förbrukning för att utforma stödet i en situation som västvärlden inte upplevt i modern tid är helt makalöst och borde vara underlag för en genomlysning av den verksamheten.
Enklast och rimligast hade varit att staten och medborgarna delade på prisökningarna oavsett var man bor. Hade staten inte schabblat bort så många år av svensk energipolitik hade jag kunnat argumentera för att de inte skulle bära lika stor del av kakan.
Man borde också direkt ta bort subventionen till datahallarna och stoppa in i potten. Det är inte stora pengar i sammanhanget men det är en viktig signal.
Enklast och rimligast hade varit att staten och medborgarna delade på prisökningarna oavsett var man bor. Hade staten inte schabblat bort så många år av svensk energipolitik hade jag kunnat argumentera för att de inte skulle bära lika stor del av kakan.
Man borde också direkt ta bort subventionen till datahallarna och stoppa in i potten. Det är inte stora pengar i sammanhanget men det är en viktig signal.
Jo kollar man just nu så ser man att Sverige måste importera cirkus 1000MW och att norsk el går in i SE1 och SE2. Sannolikt därför och det blir mycket intressant när det försvinner 1400MW till när O3 går ner.harry73 skrev:
Vad är egentligen anledningen att norr nu har så höga elpriser? Just nu är det såklart minskad produktion pga isläggning, men är det hela anledningen? Finns det kanske mer export från norr direkt till Finland? Finland har haft hiskelig höga elpriser senaste tiden.
Från kommande fredag kommer Oskarshamn 3 stängas ner för underhåll. Det borde betyda ett stort elunderskott i SE3 och SE4. Det skulle förvåna mig att Norr då har samma priser som vi i söder. Det kan nog bli så att dagens priser är de låga priser som vi kommer att längta efter hela vintern.
Riktiga knäppskallar är vi att lägga ner kärnkraft!
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Nej! Vi har elöverskott! Vi exporterar! Hela tiden! Det där är bara propaganda! Mer havsbaserad vindkraft! Nu!P paralun skrev:
Som en konsekvens av att vi nu importerar totalt 1000MW och över 300MW av dessa kommer från Tyskland har nu SE4 ett utsläpp på 274g CO2/kWh. Normalt är ca 20g CO2/kWh.
https://twitter.com/PEverhill/status/1600409343765028865
https://twitter.com/PEverhill/status/1600409343765028865
Här kan man se "spektaklet" live, idag blåser det lite i Tyskland men kolkraft är det dominerande.J JockeHX skrev:
https://app.electricitymaps.com/zon...ap.org&utm_medium=website&utm_campaign=banner

