Düsseldorff
S SueCia skrev:
vad ska TS svara nu då?

"Kravet bestrides"
"Bestrides"
"Bestrids"
"Kravet bestrides i sin helhet"
"Kravet avslås"

Är vi säkra på att vi inte kan ösa på med fler varianter?
"Bestrids" är helt tillräckligt.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
D
Jag tror att en till mening efter Bestrids! som påpekar att badrummet var uttjänt vore lämplig. Minskar risken för ytterligare kommunikation enär kravställaren kanske fattar galoppen då.

D
Thomas59 Thomas59 skrev:
Nej, det räcker med ”kravet bestrids i sin helhet”. Ingen motivering i detta skede.
Ingen motivering. Bara ett konstaterande som hjälper kravställaren att förstå.

Men vilka jävla stolpskott till köpare..... de ska renovera badrummet. Då får de ju givet lägga nytt tätskikt. Så kostnaden blir ju inte mer. Finns många idioter

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D datja skrev:
Jag tror att en till mening efter Bestrids! som påpekar att badrummet var uttjänt vore lämplig. Minskar risken för ytterligare kommunikation enär kravställaren kanske fattar galoppen då.
Det är givetvis upp till TS hur denne väljer att svara. Men denna formulering (badrummet var uttjänt) är knappast hjälpsam. Troligen har väl köparen använt badrummet några år, då är det svårt att hävda att det var uttjänt. En argumentation kring detta är bara till fördel för köparen. Om man ska argumentera , som i vart fall jag avråder från, så kan det vara kring att badrummet hade kända brister och närmade sig slutet på en bedömd livslängd.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
D
K klimt skrev:
Det är givetvis upp till TS hur denne väljer att svara. Men denna formulering (badrummet var uttjänt) är knappast hjälpsam. Troligen har väl köparen använt badrummet några år, då är det svårt att hävda att det var uttjänt. En argumentation kring detta är bara till fördel för köparen. Om man ska argumentera , som i vart fall jag avråder från, så kan det vara kring att badrummet hade kända brister och närmade sig slutet på en bedömd livslängd.
Uttjänt var ju ordet besiktningsmannen använde vid överlåtelsebesiktningen. Har du läst tråden?

D datja skrev:
Uttjänt var ju ordet besiktningsmannen använde vid överlåtelsebesiktningen. Har du läst tråden?
Det står ”anses uttjänt”, vilket väl snarare är en bedömning än ett konstaterande. Köparen kan hävda att badrummet trots allt fungerade i cirka tre år, så det stämmer inte. Bristen som köparen hävdar är avsaknad av tätskikt, inte att badrummet var uttjänt.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
D
Ok. Strid om påvens skägg.

TS har i vart fall intet att frukta.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
worgen worgen skrev:
Mitt resonemang är att även ett uttjänt badrum kan ha haft tätskikt, vilket hade resulterat i mindre (eller inga) extrakostnader för köparen idag.
worgen worgen skrev:
Hej och tack för svar!
Mitt resonemang är att även ett uttjänt badrum kan ha haft tätskikt, vilket kanske hade resulterat i mindre (eller inga) extrakostnader för köparen idag. 😅

Så frågar mest för att vara på säkra sidan ifall köparna bestämmer sig för att dra detta vidare om jag bestrider det.
Man kan inte renovera utan att sätta nytt tätskikt, så det har i detta läge ingen betydelse. Bara bestrid kravet. På sin höjd hänvisa till att besiktningen har angett uttjänt badrum.
Du verkar extremt ärlig och vill höra rätt för dig, får känslan att köparen känner detta och försöker utnyttja dig!

• Gilla
worgen
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det betyder ju samma sak som "kravet bestrides". 😀
När du ber mig ge dig en öl, svarar jag: -"begäran avslås"! Blir det någon öl då, tror du?
Kan tom vara bra att undvika ordet bestrida eftersom det kan betyda två diametralt olika saker. 1. Att opponera sig mot ett krav och 2. Att ansvara för betalningen.
Så om jag bestrider kostnaden för ölen är det bara för dig att tacka och ta emot😊!

• Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Med så solklart fall av icke dolt fel så kan man ju kosta på sig att vara lite neslig. Tack, men Nej tack exempelvis. Eller en hänvisning till närmsta stand up club om köparen vill dra sina dåliga skämt för en större publik.

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Vet du varför de renoverade?
Fick de en läcka och började renovera eller ville de ha nytt badrum och då upptäckte detta?
Framgår tyvärr inte

F Filbert skrev:
Kan tom vara bra att undvika ordet bestrida eftersom det kan betyda två diametralt olika saker. 1. Att opponera sig mot ett krav och 2. Att ansvara för betalningen.
Så om jag bestrider kostnaden för ölen är det bara för dig att tacka och ta emot😊
Kanske något i stil med ”kravet avfärdas i sin helhet”?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.