2 842 läst ·
42 svar
3k läst
42 svar
Reklamation dolt fel tätskikt i kolonistuga
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 054 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 054 inlägg
Det är givetvis upp till TS hur denne väljer att svara. Men denna formulering (badrummet var uttjänt) är knappast hjälpsam. Troligen har väl köparen använt badrummet några år, då är det svårt att hävda att det var uttjänt. En argumentation kring detta är bara till fördel för köparen. Om man ska argumentera , som i vart fall jag avråder från, så kan det vara kring att badrummet hade kända brister och närmade sig slutet på en bedömd livslängd.D datja skrev:
Uttjänt var ju ordet besiktningsmannen använde vid överlåtelsebesiktningen. Har du läst tråden?K klimt skrev:Det är givetvis upp till TS hur denne väljer att svara. Men denna formulering (badrummet var uttjänt) är knappast hjälpsam. Troligen har väl köparen använt badrummet några år, då är det svårt att hävda att det var uttjänt. En argumentation kring detta är bara till fördel för köparen. Om man ska argumentera , som i vart fall jag avråder från, så kan det vara kring att badrummet hade kända brister och närmade sig slutet på en bedömd livslängd.
Det står ”anses uttjänt”, vilket väl snarare är en bedömning än ett konstaterande. Köparen kan hävda att badrummet trots allt fungerade i cirka tre år, så det stämmer inte. Bristen som köparen hävdar är avsaknad av tätskikt, inte att badrummet var uttjänt.D datja skrev:
worgen skrev:
Man kan inte renovera utan att sätta nytt tätskikt, så det har i detta läge ingen betydelse. Bara bestrid kravet. På sin höjd hänvisa till att besiktningen har angett uttjänt badrum.worgen skrev:
Du verkar extremt ärlig och vill höra rätt för dig, får känslan att köparen känner detta och försöker utnyttja dig!
Kan tom vara bra att undvika ordet bestrida eftersom det kan betyda två diametralt olika saker. 1. Att opponera sig mot ett krav och 2. Att ansvara för betalningen.Intet skrev:
Så om jag bestrider kostnaden för ölen är det bara för dig att tacka och ta emot😊!
Med så solklart fall av icke dolt fel så kan man ju kosta på sig att vara lite neslig. Tack, men Nej tack exempelvis. Eller en hänvisning till närmsta stand up club om köparen vill dra sina dåliga skämt för en större publik.
Kanske något i stil med ”kravet avfärdas i sin helhet”?F Filbert skrev:
Klicka här för att svara