D Dilato skrev:
Numbeo får sin input från användare...

Ryssland är tryggare än Sverige och har lägre brottslighet? låt mig tvivla.
Varsågod. Men varför? Vi har genom SVT matats med att Moskvas tunnelbana är både ren och säker att använda. Kanske speglar det samhället i stort. Eller inte? Jag har tyvärr aldrig varit i Ryssland utan kan endast referera till min Transsibirienjärnvägsresenär till kollega, som var väldigt glatt överraskad av den Rysska gästfriheten och samhället i stort. Kina var dess motsats.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Uppfattningen att det var bättre förr tycks folk ha haft i alla tider.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
K
är ju svårt med statistik som är för hela Sverige. Då vissa områden är väldigt utsatta medans stora delar av landet är mycket mer skonat. Så statistik över Sverige som helt land är ju inte så talande pga det. Men givetvis har Sverige blivit mycket osäkrare än förr. Men det finns ju många anledningar till det
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Enligt statistiken har det inte blivit mycket osäkrare. Det var förhållandet i landet Sverige som påståtts blivit mycket värre.
Att folk blivit otryggare betyder inte att det blivit osäkrare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Den frågan visar ju tydligen att du inte är kapabel till den enklaste av källkontrollen. Läser du de vanliga svenska tidningar? Om du föredrar svensk tal finns ju huvudstadsbladet i Finland som komplement ([länk]).
Vidga dina vyer!
https://www.hbl.fi/2025-02-18/sverige-forlorar-just-nu-kampen-mot-gangen/


Svensk media är alltså så politisk bunden att den inte går att lita på.....men utländsk är alltså inte det


Kom ner från det rosa moln du verkar bo på.

Nästan all media har någon form av politisk agenda, har absolut inget att göra med att brottsligheten i Sverige ökar
 
Redigerat:
  • Haha
returen
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
Knivar var säkerligen vanligare förr. Det är extremt ovanligt att ungarna har skjutvapen.
Att vissa personer saknar spärrar är knappast något nytt. Men om ingen säger ifrån kan det normala glida iväg lite väl långt.
Som sagt jag är inte vänsterbliven som förnekar ut i det sista att det finns problem i dagens samhälle..
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ska vi få ett bra Sverige måste vi bygga det. Att låsa in oss är snarare orsaken än lösningen till problemen. Se till att se vad som händer i omgivningen och reagera på det. Annars kommer en liten minoritet att orsaka mycket problem.
Jag var med och byggde det. Nu drabbas vi av de ”naiva”
 
  • Gilla
Schlangen och 9 till
  • Laddar…
Nissens
G Greger_08 skrev:
Som sagt jag är inte vänsterbliven som förnekar ut i det sista att det finns problem i dagens samhälle..
Jadu, det har alltid funnits problem i vårt samhälle. Förr var det vanligare med våldtäkter och våld i hemmet. Vad tycker du om att det gått ned?

Barnaga var tillåtet och homosexualitet var en psykisk sjukdom. En fru kunde inte bli våldtagen av sin man (juridiskt) - visst var vårt samhälle bättre förr. 🙄
 
Redigerat:
  • Gilla
MONTREAL och 8 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
[länk]


Verkar ju som det är ganska många som känner sig otrygga trots allt dock så går det åt rätt håll i vissa kommuner iallafall.
Det var väl det GV Persson kritiserade för att det var en teoretisk skrivbordsprodukt utan några verkliga fall.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Den frågan visar ju tydligen att du inte är kapabel till den enklaste av källkontrollen. Läser du de vanliga svenska tidningar? Om du föredrar svensk tal finns ju huvudstadsbladet i Finland som komplement ([länk]).
Vidga dina vyer!
Pinsamt att du tycker att utländsk media har bättre koll på Sverige än svensk media

Är du verkligen så dum att du tror att svenska tidningar är politiskt vinklade men inte utländska ?
Nu får du väl endå komma ner från det lilla rosa moln du lever på

Aftonbladet och svt får väl snarare kritik från höger att dom bagatelliserar gängbrottsligheten i din värld är
Alfredo Alfredo skrev:
Det gör våra fortfarande.

Du har fortfarande inte svarat, vilken publikation du litar på....?
 
G
Nissens Nissens skrev:
Jadu, det har alltid funnits problem i vårt samhälle. Förr var det vanligare med våldtäkter och våld i hemmet. Vad tycker du om att det gått ned?

Barnaga var tillåtet och homosexualitet var en psykisk sjukdom. En fru kunde inte bli våldtagen av sin man (juridiskt) - visst var vårt samhälle bättre förr. 🙄
Jag hävdar inte att samhället var bättre förr jag hävdar att det finns problem idag som bör lösas, Inte ignoreras eller försökas sopas under mattan m.h.a statistik.

Att en person blir avrättad mitt på dagen inför sina barn av ett gäng tonåringar är en för mycket enligt mig.
 
  • Gilla
  • Älska
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Nissens
G Greger_08 skrev:
Jag hävdar inte att samhället var bättre förr jag hävdar att det finns problem idag som bör lösas, Inte ignoreras eller försökas sopas under mattan m.h.a statistik.
Japp, och jag säger att det alltid har funnits.
G Greger_08 skrev:
Att en person blir avrättad mitt på dagen inför sina barn av ett gäng tonåringar är en för mycket enligt mig.
Att kvinnor blir ihjälslagna av sina män är bättre tänker du?
Det har pågått under mycket längre tid i Sverige dessutom.
Jag säger inte att det ena är bättre än det andra, men varför bara ta upp det ena?
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 8 till
  • Laddar…
K K. L skrev:
Det finns ju dörrögon och såna med "Tv-skärm" att sätta på insidan av dörren så slipper ni sitta med hjärtat i halsgropen om nån nu ringer på eran dörr.

Jag funderar själv på en sån som har en LCD skärm.
det finns hagelbrakare oxå
 
  • Gilla
  • Haha
bodda olsson och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Tråkigt att du är så rädd för din omgivning.
en av beskrivningarna på en 99á
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.