D Dilato skrev:
Det är precis där ditt problem uppstår, du läser i tidningen..och känner att...

Här finns det lite att läsa
[länk]

Finns även lite att läsa här

Även min källa är brå...
 
  • Graf över anmälda brott per 100 000 invånare i Sverige 1950-2020, visar olika brottstyper som bedrägeri, narkotikabrott och misshandel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Bland annat våldtäkt +900%
Alfredo Alfredo skrev:
Ja du bör nog fundera på vilka "tidningar" du läser och deras agenda för du verkar orimligt naiv.
Aftonbladet och Expressen för oseriösa för dig ?
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Dock så behöver man ju inte vara orolig hemma om man inte bor höghusen där portarna sprängs..
Det behöver man inte om man bor i "höghusen" heller. Jag bor i just "höghusen", dom sprängde i huset mittemot (ca. 30 m) för ganska exakt 5 år sedan. Jag är inte orolig, inte heller mina grannar. Åtminstone inte dom jag känner. Området i sig har massor av problem som det jobbas med att minska varje dag men otrygghet, nja.

Upplevd otrygghet är i mina ögon farligare för samhället än faktiskt otrygghet. Faktisk otrygghet går att kartlägga, bekämpa etc. medans upplevd otrygghet är betydligt komplexare att kartlägga och bekämpa etc.

Måhända att jag generaliserar å det grövsta men jag tror knappast att TommyC och en del andra medlemmar på BH tillhör dom speciellt utsatta i samhället som faktiskt har anledning att känna sig otrygga i samhället. Därför blir det en aning löjeväckande när just dessa tvärtemot tillgänglig statistik etc. menar att samhället är så otryggt.

Att överdriva problemen och därmed förstärka den upplevda otryggheten är ett val!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Aftonbladet och Expressen för oseriösa för dig ?
Ja baserar man sin verklighetsuppfattning på dem är man rätt illa ute! Driver du med oss?
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja baserar man sin verklighetsuppfattning på dem är man rätt illa ute! Driver du med oss?
2 av Sveriges största dagstidningar.....en normalt funtad människa håller nog med om att dom är seriösa....


Du får gärna berätta i vilken publikation du läser om din alternativa verklighet
 
  • Haha
  • Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Finns även lite att läsa här
Du ser att våldtäkter och sexualbrott är en stor del av ökningen, och Sverige är unikt på att anmäla sådana brott.
Graf över antal anmälda våldtäkter per 100 000 invånare i EU-länder 2013-2017, med Sverige högst enligt Eurostat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samtidigt har befolkningen ökat med 50%.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Karrock
Skärmbild av en sökmotorsnippet som förklarar kvällstidning som en tabloid med fokus på sensationella nyheter.
 
  • Gilla
kashieda och 16 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du ser att våldtäkter och sexualbrott är en stor del av ökningen, och Sverige är unikt på att anmäla sådana brott.
[bild]

Samtidigt har befolkningen ökat med 50%.
Visst är du läskunnig? Står per 100.000 invånare.


Hur förklarar du bort resten av brotten som ökat?
Mer benägenhet att anmäla även där?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Alltså @Silly Bear jag respekterar verkligen ditt frenetiska googlande efter "källor" men du verkar helt ha missat det där med trovärdighet och källkritik. Tvärtemot dig skulle jag nog vilja påstå att dom flesta vid detta laget fattat att Aftonbladet och Expressen är kvällstidningar/tabloider etc. och knappast främst kända för sin seriositet. Den ena av blaskorna är dessutom starkt partifärgad.
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 8 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Driver du med oss?
Silly Bear Silly Bear skrev:
en normalt funtad människa håller nog med om att dom är seriösa
OK. Vi förstår. 😉
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
OK. Vi förstår. 😉
Berätta nu.....var får du dina nyheter ifrån...

Facebook Instagram TikTok.......?

Snälla berätta
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Brå är inte nog trovärdigt för dig?
Rätta mig om jag har fel men BRÅ's siffror är väl enbart antal anmälda brott?

Men du måste ju själv inse att det verkligen är helt omöjligt att ta någon som hävdar att våra tabloider är seriösa nyhetstidningar på allvar.
 
  • Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Alltså @Silly Bear jag respekterar verkligen ditt frenetiska googlande efter "källor" men du verkar helt ha missat det där med trovärdighet och källkritik. Tvärtemot dig skulle jag nog vilja påstå att dom flesta vid detta laget fattat att Aftonbladet och Expressen är kvällstidningar/tabloider etc. och knappast främst kända för sin seriositet. Den ena av blaskorna är dessutom starkt partifärgad.
BRÅ inte nog seriöst för dig?


Samma parti som är knutet till Aftonbladet är väl också det parti som inte alls har delat min syn på utvecklingen fram till typ det senaste åren eller två.


Så hur får du ihop det?
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Rätta mig om jag har fel men BRÅ's siffror är väl enbart antal anmälda brott?

Men du måste ju själv inse att det verkligen är helt omöjligt att ta någon som hävdar att våra tabloider är seriösa nyhetstidningar på allvar.
Så man borde alltså räkna oanmälda brott? 🙄
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Rätta mig om jag har fel men BRÅ's siffror är väl enbart antal anmälda brott?

Men du måste ju själv inse att det verkligen är helt omöjligt att ta någon som hävdar att våra tabloider är seriösa nyhetstidningar på allvar.
Ge mig ett exempel på publikation som du litar på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.