4774 4774 skrev:
Men har inte med inbrott att göra. Och så som du skriver så är det nog det mest okänsliga jag har läst.
det var väl ändå du som drog upp detta
O ja samhället är okänsligt och anhöriga får dåligt samvete då de negligerat sjukdomen
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
L lat skrev:
Men du anser att du gör det?
Inte gnäller men bidrar till en bättre värld?
Jag kom faktiskt med ett konstruktivt förslag, som du tydligen uppfattade som gnäll...
Du får nog omvärdera din insats här på BH
 
mexitegel mexitegel skrev:
Enligt sägnen var det inbrottsförsök här i området för länge sen, inbrottstjuven jagades härifrån av grannar med yxa i högsta hugg.
I mina trakter används nog "Gyttorps röda" istället, ingen av grannarna har hitills blivit anmäld för det såvitt jag vet och inbrottstjuvarna återkommer inte heller en andra gång. Enligt sägnen ska det fungera med grovsalt istället för bly, men varför chansa?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
F fribygg skrev:
I mina trakter används nog "Gyttorps röda" istället, ingen av grannarna har hitills blivit anmäld för det såvitt jag vet och inbrottstjuvarna återkommer inte heller en andra gång. Enligt sägnen ska det fungera med grovsalt istället för bly, men varför chansa?
Enligt sägnen laddade fäder med grovsalt för att sätta ett piller i baken på alltför kärlekskranka unga pojkar som ville lägra deras dotter/döttrar, vet ej om det räknas som försök till "inbrott"😉
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
returen returen skrev:
Du får nog omvärdera din insats här på BH
Ok, så nedanstående är alltså inte ett konstruktivt förslag??.

Vad är då konstruktiva förslag enligt dig??

"Man kan ju hjälpa till genom att tex nattvandra och på så sätt lära känna ungarna i området.
Eller vara med i skolan nån/några ggr/år, alltså inte vara med ditt barn utan rent allmänt vara med i skolan och lära känna både lärare & elever."
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K
returen returen skrev:
det står dig fritt att lista dessa här
ja det finns väl hur mycket olika anledningar som helst som leder till detta men några kan jag ju skriva.

Kriminella gäng har ökat.
politiker som inte klarar av sitt jobb.
En poliskår som är o effektiv och dålig på de flesta sätt.
Föräldrar som inte håller koll på vad deras ungar sysslar med , och som inte är engagerade.
Skolorna som inte hjälper till att fånga upp och hjälpa unga som är på väg att hamna snett, ( är dock föräldrarna ansvar att ta hand om sina barn, men skolan bör spela en betydande roll också )
Inte tillräckligt hårda fängelsestraff.
Ökad folkmängd leder givetvis till ökad brottslighet.

Ja det var några iaf , finns nog många fler som leder till ett otryggare land mer mer brott och skit i.
 
  • Gilla
Schlangen
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Vi har slutat att öppna dörren när vi inte väntar besök. Sannolikheten för att det står någon utanför som du vill prata med är ca 1%. Sannolikheten att du blir rånad är väsentligt större. Grannarna resonerar likadant. Vi ringer eller skickar sms innan vi ringer på någons dörr. Detta är det nya Sverige som majoriteten har röstat för. Bara att tugga i oss.
Det måste vara ett oerhört frekvent ringande på dörrarna i ert område om det bara är var hundrade påringare du vill tala med. Har du eller någon annan i grannskapet blivit rånad när ni öppnat dörren?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
K K. L skrev:
Det kan bli så om man läser " dagstidningarna" vars ända syfte är att skrämma upp befolkningen.
Det finns f..n inget som är positivt i världen nu för tiden.
Gör som jag,
sluta läs Aftonbladet och Expressen.😄

Edit. Jag kollar inte ens nyheterna längre.
Sedan Palme gjorde en Goebbelsstrategi för över 70 år sedan, så är all skattefinansierad MSM ren socialismens propaganda och generationer har blivit fördummade…. iallafall minst 80% som använder MSM som sin faktabas 😴 och gått på både miljöPRANKET o Plandemin🎬
 
  • Gilla
samuel1
  • Laddar…
H HIO-Gurra skrev:
Sedan Palme gjorde en Goebbelsstrategi för över 70 år sedan, så är all skattefinansierad MSM ren socialismens propaganda och generationer har blivit fördummade…. iallafall minst 80% som använder MSM som sin faktabas 😴 och gått på både miljöPRANKET o Plandemin🎬
Yes!
Sanningen finns i Riks, Nya tider, Fox osv...
Miljön mår lysande & pandemin har aldrig existerat, "Ukraina kriget" är en ganska väl regisserad HBO produktion.
🤣
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 7 till
  • Laddar…
blomknopp blomknopp skrev:
Det kom en man och ringde på och sa att det var ett dåligt takjobb på mitt tak, han sa att man får inte ha plåt under teglet.
Han var tatuerad på sidan av högra ansiktshalvan. Han pratade Svenska utan brytning.
Jag vet inte om han varit uppe på mitt tak och gjort vad?
Jag var inte förberedd på att det kommer sånt redan i Februari, det brukar välla in under sommarmånaderna, så jag frågade inte om han varit uppe på mitt tak och det dröjde ett tak innan jag började tänka till.
Vad jag nu vill är att varna fastighetsägare att se till att ha lås på sina takluckor och vara beredd på att den här mannen kommer att komma till flera!
Han lovade att lämna papper i min brevlåda vilket han inte gjorde förstås
Vi har en lapp utanför - Ring det här numret …
 
Det är väl bra att folk är lite alerta. Med tanke på att cirka 1 hushåll av 100 blir utsatt för inbrott varje år så finns ju risken där. Sen behöver man ju inte låsa in sig eller skärma av sig från omvärlden pga det. Det är också konstigt att folk inte klarar av att föra en nyanserad diskussion. Våldet är mycket mer förekommande på vissa orter i Sverige än på andra. Jag t ex känner mig rätt trygg även om man är ute mitt i natten. Men har förståelse för att den som bor i Stockholm med omnejd kanske inte gör det pga alla skjutningar och sprängningar.

Slutligen vad gäller inlägget som drog igång hela diskussionen så är det väl också rätt individuellt. En del känner halva (eller hela stan/byn) och har folk springandes hos sig konstant. Då lär man inte fundera två gånger om det ringer på dörren eller man kanske t.o.m lämnar olåst större delen av tiden. Andra har mindre umgängen eller är kanske inte så tjenis att man springer hos varandra utan att höra av sig innan. Då är man förmodligen inte lika sugen på att öppna för okända personer. Behöver inte vara någon som vill råna eller skada en utan kan helt enkelt vara en jobbig försäljare.
 
  • Gilla
jonizen
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Vi har slutat att öppna dörren när vi inte väntar besök. Sannolikheten för att det står någon utanför som du vill prata med är ca 1%. Sannolikheten att du blir rånad är väsentligt större. Grannarna resonerar likadant. Vi ringer eller skickar sms innan vi ringer på någons dörr. Detta är det nya Sverige som majoriteten har röstat för. Bara att tugga i oss.
vi öppnar alltid dörren för alla, har aldrig blivit rånad, skickar aldrig sms eller ringer, har aldrig behövt tugga i mig något men har kunnat hjälpa de som behövt när de ringt på ingen har röstat på att bli lika uppskrämd som du och dina grannar.
det finns fortfarande vänliga människor.....
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
S senap skrev:
Jag surfade nog fel. Det verkar som jag hamnade på invandrar-och-gangbrottsstatistik.se istället för byggahus.se .
otroligt lätt hänt då det går hand i hand
 
T TommyC skrev:
Vi har slutat att öppna dörren när vi inte väntar besök. Sannolikheten för att det står någon utanför som du vill prata med är ca 1%. Sannolikheten att du blir rånad är väsentligt större. Grannarna resonerar likadant. Vi ringer eller skickar sms innan vi ringer på någons dörr. Detta är det nya Sverige som majoriteten har röstat för. Bara att tugga i oss.
"Vart tog det fina Sverige vägen" - Drottning Silvia
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ska vi få ett bra Sverige måste vi bygga det. Att låsa in oss är snarare orsaken än lösningen till problemen. Se till att se vad som händer i omgivningen och reagera på det. Annars kommer en liten minoritet att orsaka mycket problem.
Ja gå ut och säg till som man borde, men riskera att bli skjuten på öppen gata….
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.