G
T TypRätt skrev:
Den som kastar en snöboll lär ju knappast knivmörda dig om du säger ifrån eller än bättre kasta tillbaka. Det första har nog liten effekt just då för det är nog förväntat (att någon hytter med näven och gormar).
Vi kastade också snöboll på intet ont anande vuxna när vi var små, det var spännande och även bra mycket bättre än att söka spänning genom att panga busskurar eller klottra på skolan.
Problemet idag är ju att en liten skit unge på 14 år kan vara beväpnad med både kniv eller skjutvapen.

Du kan ju inte jämföra med dig själv för 20-40 år sedan och dagens kaos ungar som saknar alla typer av spärrar.
 
  • Gilla
  • Älska
OramaC och 13 till
  • Laddar…
Och i en annan del av Sverige låser vi sällan eller aldrig dörren, inte ens när vi är borta kortare stunder.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
inte ens när vi är borta kortare stunder.
Fast handlar det om veckor kan man väl vrida om nyckeln i dörren som en signal att man inte är hemma? Vill någon ändå in får de väl låsa upp.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Har du blivit rånad i hemmet ofta?
Eller vilken statistik baserar du det här dåligt förtäckta skitsnacket på?
Råkar du slagit på teven eller öppnat en tidning de senaste 10 åren?
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
På vilket sätt har det blivit mycket osäkrare?
Om du inte är gängkrimiell, där ser jag helt klart att risken har ökat.
En pappa blev väl skjuten bara för att han s ifrån till en 14 åring..

Men det kanske är vad du kallar normalt ?

Eller tycker du kanske han borde skött sitt och sluppit bli skjuten ?
 
  • Gilla
  • Haha
OramaC och 8 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att försöka få folk att inse att de inbillat sig att problemet är stort och växer. Vi ska naturligtvis försöka minska problemet ytterligare. Men att folk är rädda och låser in sig i onödan orsakar mer problem än det löser.
Missat att Sverige är bland de farligaste länderna i Europa för tillfället
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 9 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Det brukar rapporteras av både tidningar, radio och respektive websidor. Ständigt återkommande och går i vågor då olika områden drabbas under olika tidsperioder.
Frågan är vilken trovärdighet media har. Nyheter om rån säljer klart mycket bättre än nyheter om goda gärningar.
Exempel: det har rapporterats mycket om gasangrepp på husbilar/vagnar på rastplatser, både i Sverige och i Europa. Noggrann granskning visar dock att det inte finns ett enda dokumenterat fall av gasangrepp. Urban legends kallas det. Finns fler exempel.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Missat att Sverige är bland de farligaste länderna i Europa för tillfället
Då läser du annan statistik än jag.
Graf över mordfrekvens i Europa 2022, där Lettland har 4.05 och Sverige har 1.11 per 100,000 invånare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser vi oss om i världen är det fantastiskt tryggt i Sverige
Statistik över de tio länder med högst antal mord per 100k invånare 2022, med Jamaica i topp på 53,34.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
djac och 10 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Det är tydligt....

[länk]
Numbeo får sin input från användare...

Ryssland är tryggare än Sverige och har lägre brottslighet? låt mig tvivla.
 
  • Gilla
Danne824 och 16 till
  • Laddar…
Enligt sägnen var det inbrottsförsök här i området för länge sen, inbrottstjuven jagades härifrån av grannar med yxa i högsta hugg.

Det är grannsamverkan på riktigt.
 
  • Gilla
  • Haha
OramaC och 11 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Numbeo får sin input från användare...

Ryssland är tryggare än Sverige och har lägre brottslighet? låt mig tvivla.
Såklart du får tvivla.....kanske känns tryggare för dig att blunda än att se vad som händer rakt framför ögonen.....

Jag har då inte sett på utländsk media där det rapporteras om andra länder med en utveckling som Sverige har
 
  • Gilla
  • Haha
Schlangen och 2 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Problemet idag är ju att en liten skit unge på 14 år kan vara beväpnad med både kniv eller skjutvapen.

Du kan ju inte jämföra med dig själv för 20-40 år sedan och dagens kaos ungar som saknar alla typer av spärrar.
Knivar var säkerligen vanligare förr. Det är extremt ovanligt att ungarna har skjutvapen.
Att vissa personer saknar spärrar är knappast något nytt. Men om ingen säger ifrån kan det normala glida iväg lite väl långt.
 
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Såklart du får tvivla.....kanske känns tryggare för dig att blunda än att se vad som händer rakt framför ögonen.....

Jag har då inte sett på utländsk media där det rapporteras om andra länder med en utveckling som Sverige har
Du blandar ihop hela Sverige med utvalda stadsdelar i några städer där det blivit stökigt.
I merparten av Sverige finns inga sprängningar alls, inga gängmord.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
  • Gilla
kashieda och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.