Silly Bear Silly Bear skrev:
Råkar du slagit på teven eller öppnat en tidning de senaste 10 åren?
Problemet är att du får en felaktig bild när du fokuserar på rubriker. Tyvärr är du långt ifrån ensam.
Nu tävlar politiker om att skärpa straff, övervaka mer och låsa in våra barn. Det ger röster efter som många har en lika felaktig bild av verkligheten som du. Men det kommer bara att göra saker värre.
 
  • Gilla
djac och 14 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du blandar ihop hela Sverige med utvalda stadsdelar i några städer där det blivit stökigt.
I merparten av Sverige finns inga sprängningar alls, inga gängmord.
I stor del av Sverige finns det knappt något bebyggelse heller.

Skulle det vara en tröst ?
 
  • Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Problemet är att du får en felaktig bild när du fokuserar på rubriker. Tyvärr är du långt ifrån ensam.
Nu tävlar politiker om att skärpa straff, övervaka mer och låsa in våra barn. Det ger röster efter som många har en lika felaktig bild av verkligheten som du. Men det kommer bara att göra saker värre.

Fokusera på rubriker? Det är väldigt väldigt väldigt väldigt måååååånga rubriker.....men vad vet jag alla kanske har fel och allt bara är clickbait 🙄

Det som hänt i Sverige de senaste 10 åren kommer påverka Sverige i generationer.

Vad tror du varje mord skjutning sprängning kostar svenska skattebetalare?

Sjukvården går på knäna kommuner tvingas spara pengar .


Men i din drömvärld kanske allt fortfarande är under kontroll ?
 
  • Gilla
  • Haha
Box of rain och 5 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
I stor del av Sverige finns det knappt något bebyggelse heller.

Skulle det vara en tröst ?
Som statistik känns det ju skönt att antalet dödade renskötande samer troligen är närmast noll utanför Lappland, så om man är sådan same är det jättefarligt att vistas i Lappland.
 
  • Gilla
  • Haha
Danne824 och 6 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Som statistik känns det ju skönt att antalet dödade renskötande samer troligen är närmast noll utanför Lappland, så om man är sådan same är det jättefarligt att vistas i Lappland.
Kan vara det absolut dummaste argumentet jag läst på åratal
 
  • Haha
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Såklart du får tvivla.....kanske känns tryggare för dig att blunda än att se vad som händer rakt framför ögonen.....

Jag har då inte sett på utländsk media där det rapporteras om andra länder med en utveckling som Sverige har
Intressant att följa utvecklingen över tid i denna källa. Ryssland har tydligen blivit betydligt säkrare de senaste 10 åren. Svårt att tro. Var kommer dessa data ifrån?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Kan vara det absolut dummaste argumentet jag läst på åratal
Speglar bara din "statistik"..vi har lokala problem med brottslighet som behöver hanteras, men ingenstans i landet där jag rör mig är jag orolig någonsin, inte ens i Stockholm (som ju enligt vissa är värre än Beirut).
 
  • Gilla
Danne824 och 7 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Speglar bara din "statistik"..vi har lokala problem med brottslighet som behöver hanteras, men ingenstans i landet där jag rör mig är jag orolig någonsin, inte ens i Stockholm (som ju enligt vissa är värre än Beirut).
Va skönt att du känner dig trygg.

Då ska jag bortse från allt jag läser i tidningen och lita på dig, känns mycket bättre nu.
 
Om du inte är gängkriminell är Sverige sannolikt ett av de säkraste länder du kan vara i.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Va skönt att du känner dig trygg.

Då ska jag bortse från allt jag läser i tidningen och lita på dig, känns mycket bättre nu.
Men du kan ju vara lite källkritisk och ser referensramar.
Bussbolaget här tog bort kontantbetalning för några år sedan vilket jag skarpt ogillade. Motivering: rånhotet. Jag frågade en representant när dom haft rån sist. Han svarde: det måste vara många år sedan.
Risken i samhället överdrivs våldsamt av blodtörstiga kvällstidningar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Så om en risk är extremt låg så får man acceptera den verkar ni tycka. Samma resonemang som om batteribilarna som brinner väldigt sällan. Jag håller inte med. Man måste bedöma både risk ut konsekvens när händelsen med låg risk inträffar. Avarter som rånar försvarlösa gamla borde utvisas eller låsas in under lång tid. Många av dessa drabbade får resten av sitt liv förstört i många fall. Jaja, risken var ju så liten, bara att bita ihop och sluta gnälla. Ska vi ha det så tycker ni?
Gissningsvis accepterar du mycket större risker varje dag, då jag gissar att du åker bil, kanske flera ggr/dag.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
  • Gilla
Danne824 och 8 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Japp dock så vill jag inte riskera livet över en bagatell som Micke..

Då barnen inte vill gå själv till skolan så har jag inget annat val än att följa med dom går ju trots bara i lågstadiet och skolan rekommenderar t.o.m att vuxna ska följa med..

Inga problem för mig då jag ser deras skola från mitt fönster men betydligt större problem för andra föräldrar.

Dock så behöver man ju inte vara orolig hemma om man inte bor höghusen där portarna sprängs..
Man kan ju hjälpa till genom att tex nattvandra och på så sätt lära känna ungarna i området.
Eller vara med i skolan nån/några ggr/år, alltså inte vara med ditt barn utan rent allmänt vara med i skolan och lära känna både lärare & elever.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Då ska jag bortse från allt jag läser i tidningen och lita på dig, känns mycket bättre nu.
Ja du bör nog fundera på vilka "tidningar" du läser och deras agenda för du verkar orimligt naiv.
 
  • Gilla
Danne824 och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.