47 830 läst ·
413 svar
48k läst
413 svar
Rekar för inbrottsförsök
Verktygstokig
· Västerbotten
· 692 inlägg
Problemet är att du får en felaktig bild när du fokuserar på rubriker. Tyvärr är du långt ifrån ensam.Silly Bear skrev:
Nu tävlar politiker om att skärpa straff, övervaka mer och låsa in våra barn. Det ger röster efter som många har en lika felaktig bild av verkligheten som du. Men det kommer bara att göra saker värre.
Verktygstokig
· Västerbotten
· 692 inlägg
Verktygstokig
· Västerbotten
· 692 inlägg
D Daniel 109 skrev:Problemet är att du får en felaktig bild när du fokuserar på rubriker. Tyvärr är du långt ifrån ensam.
Nu tävlar politiker om att skärpa straff, övervaka mer och låsa in våra barn. Det ger röster efter som många har en lika felaktig bild av verkligheten som du. Men det kommer bara att göra saker värre.
Fokusera på rubriker? Det är väldigt väldigt väldigt väldigt måååååånga rubriker.....men vad vet jag alla kanske har fel och allt bara är clickbait 🙄
Det som hänt i Sverige de senaste 10 åren kommer påverka Sverige i generationer.
Vad tror du varje mord skjutning sprängning kostar svenska skattebetalare?
Sjukvården går på knäna kommuner tvingas spara pengar .
Men i din drömvärld kanske allt fortfarande är under kontroll ?
Verktygstokig
· Västerbotten
· 692 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 226 inlägg
Intressant att följa utvecklingen över tid i denna källa. Ryssland har tydligen blivit betydligt säkrare de senaste 10 åren. Svårt att tro. Var kommer dessa data ifrån?Silly Bear skrev:
Verktygstokig
· Västerbotten
· 692 inlägg
Va skönt att du känner dig trygg.D Dilato skrev:
Då ska jag bortse från allt jag läser i tidningen och lita på dig, känns mycket bättre nu.
Om du inte är gängkriminell är Sverige sannolikt ett av de säkraste länder du kan vara i.
Medlem
· Blekinge
· 12 226 inlägg
Men du kan ju vara lite källkritisk och ser referensramar.Silly Bear skrev:
Bussbolaget här tog bort kontantbetalning för några år sedan vilket jag skarpt ogillade. Motivering: rånhotet. Jag frågade en representant när dom haft rån sist. Han svarde: det måste vara många år sedan.
Risken i samhället överdrivs våldsamt av blodtörstiga kvällstidningar.
Gissningsvis accepterar du mycket större risker varje dag, då jag gissar att du åker bil, kanske flera ggr/dag.T TommyC skrev:Så om en risk är extremt låg så får man acceptera den verkar ni tycka. Samma resonemang som om batteribilarna som brinner väldigt sällan. Jag håller inte med. Man måste bedöma både risk ut konsekvens när händelsen med låg risk inträffar. Avarter som rånar försvarlösa gamla borde utvisas eller låsas in under lång tid. Många av dessa drabbade får resten av sitt liv förstört i många fall. Jaja, risken var ju så liten, bara att bita ihop och sluta gnälla. Ska vi ha det så tycker ni?
Det är precis där ditt problem uppstår, du läser i tidningen..och känner att...Silly Bear skrev:
Här finns det lite att läsa
https://bra.se/statistik/statistik-fran-enkatundersokningar/nationella-trygghetsundersokningen
Man kan ju hjälpa till genom att tex nattvandra och på så sätt lära känna ungarna i området.G Greger_08 skrev:Japp dock så vill jag inte riskera livet över en bagatell som Micke..
Då barnen inte vill gå själv till skolan så har jag inget annat val än att följa med dom går ju trots bara i lågstadiet och skolan rekommenderar t.o.m att vuxna ska följa med..
Inga problem för mig då jag ser deras skola från mitt fönster men betydligt större problem för andra föräldrar.
Dock så behöver man ju inte vara orolig hemma om man inte bor höghusen där portarna sprängs..
Eller vara med i skolan nån/några ggr/år, alltså inte vara med ditt barn utan rent allmänt vara med i skolan och lära känna både lärare & elever.