T TommyC skrev:
Vad är då syftet med alla försök att förminska problemet?
Vem försöker förminska problemet?
Vi försöker, med fakta, se till att bland annat du inte förstorar problemet. Jag har inte sett någon som försöker göra problemet mindre än vad det faktiskt är.
 
  • Gilla
djac och 8 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Vad är då syftet med alla försök att förminska problemet?
Att man bör ta i med hårdare tag mot folk som rånar/lurar gamlingar, eller vem som helst. Tror jag många av oss är med på.

Men rånare får inte längre straff för att du låser in dig, och begränsar ditt liv. Utan man får bedöma läget för att avgöra hur mycket det är vettigt att skydda sig.

Och läget är att för de flesta av oss är risken att bli rånad av ungdomarna som säljer cocosbollar för sin klassresa, extremt låg. Och oavsett om vi köper cocosbollarna, så är det en del av det normala samspelet i samhället.

Att låsa in sig, bosätta sig i gated communities osv. tror jag ger väldigt lite skydd, eller i vissa fall snarare ökar risken att bli utsatt. Hade för en del år sedan en affärsbekant som hade bott i en gated community utomlands. Hans vuxna dotter blev vittne till ett mord på insidan, försökte hjälpa offret och blev då själv ihjälskjuten. Så mycket nytta gjorde det med beväpnade vakter.... Mördaren hade bara kört och hotat sig förbi vakterna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Det är väl att förminska problemet? Från en inbillat stort problem till något som är närmare verkligheten.
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 3 till
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
På vilket sätt har det blivit mycket osäkrare?
Om du inte är gängkrimiell, där ser jag helt klart att risken har ökat.
Där jag bor finns det många ungdomar som vill provocera fram bråk. Dock så är det ju svårt att veta vilket våldskapital dom har idag så man väljer att bara gå vidare istället för att t.e.x fråga vafan dom sysslar med när dom drar en snöboll i nacken när man gick ut från pendeltågsstationen..

Jag får köra min barn till skolan då äldre rånat ungar påväg dit så skolan skickade ut infromation att dom inte rekommenderade barnen att gå ensamma.

Dom hade skottlossning i mina barns skola.

Min kollega var knivrånand påväg hem från jobbet.

Det har sprängts mer portar än vad jag har fingrar i närområdet.


+ all skit man läser i tidningen om oskyldiga som drabbas av gängkriminalitet samt all annan skit.


Att sitta och säga att det dödliga våldet var större under 70-80 talet är ingen ursäkt det borde vara 0 idag man är snarare vänsterbliven eller tur att bo i en håla som inte drabbats.




 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
kashieda och 19 till
  • Laddar…
Ja, det borde vara noll. Men problemet är snarare att man skiter i att säga ifrån när folk gör dumheter. Att inte låta barnen gå till skolan orsakar mer problem än det löser. Men om ingen säger ifrån när dessa ungdomar missköter sig så blir det naturligtvis inte bättre.
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 8 till
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
Ja, det borde vara noll. Men problemet är snarare att man skiter i att säga ifrån när folk gör dumheter. Att inte låta barnen gå till skolan orsakar mer problem än det löser. Men om ingen säger ifrån när dessa ungdomar missköter sig så blir det naturligtvis inte bättre.
Japp dock så vill jag inte riskera livet över en bagatell som Micke..

Då barnen inte vill gå själv till skolan så har jag inget annat val än att följa med dom går ju trots bara i lågstadiet och skolan rekommenderar t.o.m att vuxna ska följa med..

Inga problem för mig då jag ser deras skola från mitt fönster men betydligt större problem för andra föräldrar.

Dock så behöver man ju inte vara orolig hemma om man inte bor höghusen där portarna sprängs..
 
  • Gilla
  • Haha
hannixx och 4 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Har du blivit rånad i hemmet ofta?
Eller vilken statistik baserar du det här dåligt förtäckta skitsnacket på?
Vad trött jag blir på de här obehagliga kommentarerna. Man kan väl ifrågasätta utan att vara otrevlig.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
kashieda och 11 till
  • Laddar…
M Magnolium skrev:
Vad trött jag blir på de här obehagliga kommentarerna. Man kan väl ifrågasätta utan att vara otrevlig.
Jag håller med dig, man kan ju framföra sin kritik utan att överdriva och försöka göra problemet större än vad det är. Att falsifiera genom att överdriva är både otrevligt och onödigt och skadar diskussionen. Det var därför jag ifrågasatte TommyCs skitsnack. Glad att vi är överens.

Edit: stavfel
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
Den som kastar en snöboll lär ju knappast knivmörda dig om du säger ifrån eller än bättre kasta tillbaka. Det första har nog liten effekt just då för det är nog förväntat (att någon hytter med näven och gormar).
Vi kastade också snöboll på intet ont anande vuxna när vi var små, det var spännande och även bra mycket bättre än att söka spänning genom att panga busskurar eller klottra på skolan.
 
  • Gilla
LaT och 2 till
  • Laddar…
Jobbade hemma igår och en plåtis ringde på dörren. Han förklarade att han åkt förbi mitt hus många gånger och tänkt stanna till och påtala plåten runt skorstenen. Hans påpekande var korrekt så jag såg inga som helst konstigheter i det hela. Givetvis ville han nog göra jobbet, men vi har en plåtis i familjen som får lösa det. så det behöver ju per automatik inte vara skumt att någon ringer på.
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
så det behöver ju per automatik inte vara skumt att någon ringer på.
Nej det existerar faktiskt fortfarande välmenande medmänniskor. De allra flesta tillhör nog dessa påstår jag!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Nissens
T TommyC skrev:
Vi har slutat att öppna dörren när vi inte väntar besök. Sannolikheten för att det står någon utanför som du vill prata med är ca 1%. Sannolikheten att du blir rånad är väsentligt större. Grannarna resonerar likadant. Vi ringer eller skickar sms innan vi ringer på någons dörr. Detta är det nya Sverige som majoriteten har röstat för. Bara att tugga i oss.
Skönt att bo långt från Sthlm.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Manhunter och 9 till
  • Laddar…
Farstatjej90
D Daniel 109 skrev:
Ja, det borde vara noll. Men problemet är snarare att man skiter i att säga ifrån när folk gör dumheter. Att inte låta barnen gå till skolan orsakar mer problem än det löser. Men om ingen säger ifrån när dessa ungdomar missköter sig så blir det naturligtvis inte bättre.
En pappa blir mördad i en gångtunnel för att han säger ifrån och du tycker folk "skiter i" att säga ifrån?
Du kan väl själv åka ut till den där gångtunneln och visa med hela handen och så vidare? 🤔
 
  • Gilla
  • Älska
Lynghaug och 22 till
  • Laddar…
Ja, det är tragiskt att det hände. Men det är knappast ett fenomen som inte funnits förr i tiden. Om man gör som du förespråkar kommer vi definitivt att få ett väldigt mycket sämre samhälle. Men du brukar ju föreslå att man ska jävlas med alla man inte håller med.
Jag vill ha ett annat samhälle. Då måste man ta den minimala risken, annars kommer det att bli farligare.
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 6 till
  • Laddar…
Farstatjej90
D Daniel 109 skrev:
Ja, det är tragiskt att det hände. Men det är knappast ett fenomen som inte funnits förr i tiden. Om man gör som du förespråkar kommer vi definitivt att få ett väldigt mycket sämre samhälle. Men du brukar ju föreslå att man ska jävlas med alla man inte håller med.
Jag vill ha ett annat samhälle. Då måste man ta den minimala risken, annars kommer det att bli farligare.
Vad är det jag förespråkar?🤔
 
  • Gilla
Box of rain och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.