47 830 läst ·
413 svar
48k läst
413 svar
Rekar för inbrottsförsök
Moderator
· Stockholm
· 57 798 inlägg
Att man bör ta i med hårdare tag mot folk som rånar/lurar gamlingar, eller vem som helst. Tror jag många av oss är med på.T TommyC skrev:
Men rånare får inte längre straff för att du låser in dig, och begränsar ditt liv. Utan man får bedöma läget för att avgöra hur mycket det är vettigt att skydda sig.
Och läget är att för de flesta av oss är risken att bli rånad av ungdomarna som säljer cocosbollar för sin klassresa, extremt låg. Och oavsett om vi köper cocosbollarna, så är det en del av det normala samspelet i samhället.
Att låsa in sig, bosätta sig i gated communities osv. tror jag ger väldigt lite skydd, eller i vissa fall snarare ökar risken att bli utsatt. Hade för en del år sedan en affärsbekant som hade bott i en gated community utomlands. Hans vuxna dotter blev vittne till ett mord på insidan, försökte hjälpa offret och blev då själv ihjälskjuten. Så mycket nytta gjorde det med beväpnade vakter.... Mördaren hade bara kört och hotat sig förbi vakterna.
Det är väl att förminska problemet? Från en inbillat stort problem till något som är närmare verkligheten.
Där jag bor finns det många ungdomar som vill provocera fram bråk. Dock så är det ju svårt att veta vilket våldskapital dom har idag så man väljer att bara gå vidare istället för att t.e.x fråga vafan dom sysslar med när dom drar en snöboll i nacken när man gick ut från pendeltågsstationen..D Daniel 109 skrev:
Jag får köra min barn till skolan då äldre rånat ungar påväg dit så skolan skickade ut infromation att dom inte rekommenderade barnen att gå ensamma.
Dom hade skottlossning i mina barns skola.
Min kollega var knivrånand påväg hem från jobbet.
Det har sprängts mer portar än vad jag har fingrar i närområdet.
+ all skit man läser i tidningen om oskyldiga som drabbas av gängkriminalitet samt all annan skit.
Att sitta och säga att det dödliga våldet var större under 70-80 talet är ingen ursäkt det borde vara 0 idag man är snarare vänsterbliven eller tur att bo i en håla som inte drabbats.
Ja, det borde vara noll. Men problemet är snarare att man skiter i att säga ifrån när folk gör dumheter. Att inte låta barnen gå till skolan orsakar mer problem än det löser. Men om ingen säger ifrån när dessa ungdomar missköter sig så blir det naturligtvis inte bättre.
Japp dock så vill jag inte riskera livet över en bagatell som Micke..D Daniel 109 skrev:
Då barnen inte vill gå själv till skolan så har jag inget annat val än att följa med dom går ju trots bara i lågstadiet och skolan rekommenderar t.o.m att vuxna ska följa med..
Inga problem för mig då jag ser deras skola från mitt fönster men betydligt större problem för andra föräldrar.
Dock så behöver man ju inte vara orolig hemma om man inte bor höghusen där portarna sprängs..
Jag håller med dig, man kan ju framföra sin kritik utan att överdriva och försöka göra problemet större än vad det är. Att falsifiera genom att överdriva är både otrevligt och onödigt och skadar diskussionen. Det var därför jag ifrågasatte TommyCs skitsnack. Glad att vi är överens.M Magnolium skrev:
Edit: stavfel
Redigerat:
Den som kastar en snöboll lär ju knappast knivmörda dig om du säger ifrån eller än bättre kasta tillbaka. Det första har nog liten effekt just då för det är nog förväntat (att någon hytter med näven och gormar).
Vi kastade också snöboll på intet ont anande vuxna när vi var små, det var spännande och även bra mycket bättre än att söka spänning genom att panga busskurar eller klottra på skolan.
Vi kastade också snöboll på intet ont anande vuxna när vi var små, det var spännande och även bra mycket bättre än att söka spänning genom att panga busskurar eller klottra på skolan.
Jobbade hemma igår och en plåtis ringde på dörren. Han förklarade att han åkt förbi mitt hus många gånger och tänkt stanna till och påtala plåten runt skorstenen. Hans påpekande var korrekt så jag såg inga som helst konstigheter i det hela. Givetvis ville han nog göra jobbet, men vi har en plåtis i familjen som får lösa det. så det behöver ju per automatik inte vara skumt att någon ringer på.
Skönt att bo långt från Sthlm.T TommyC skrev:Vi har slutat att öppna dörren när vi inte väntar besök. Sannolikheten för att det står någon utanför som du vill prata med är ca 1%. Sannolikheten att du blir rånad är väsentligt större. Grannarna resonerar likadant. Vi ringer eller skickar sms innan vi ringer på någons dörr. Detta är det nya Sverige som majoriteten har röstat för. Bara att tugga i oss.
En pappa blir mördad i en gångtunnel för att han säger ifrån och du tycker folk "skiter i" att säga ifrån?D Daniel 109 skrev:
Du kan väl själv åka ut till den där gångtunneln och visa med hela handen och så vidare? 🤔
Ja, det är tragiskt att det hände. Men det är knappast ett fenomen som inte funnits förr i tiden. Om man gör som du förespråkar kommer vi definitivt att få ett väldigt mycket sämre samhälle. Men du brukar ju föreslå att man ska jävlas med alla man inte håller med.
Jag vill ha ett annat samhälle. Då måste man ta den minimala risken, annars kommer det att bli farligare.
Jag vill ha ett annat samhälle. Då måste man ta den minimala risken, annars kommer det att bli farligare.
Vad är det jag förespråkar?🤔D Daniel 109 skrev:Ja, det är tragiskt att det hände. Men det är knappast ett fenomen som inte funnits förr i tiden. Om man gör som du förespråkar kommer vi definitivt att få ett väldigt mycket sämre samhälle. Men du brukar ju föreslå att man ska jävlas med alla man inte håller med.