47 830 läst ·
413 svar
48k läst
413 svar
Rekar för inbrottsförsök
Menar du som Mikael i Skärholmen. Dags att vakna upp! Det räcker uppenbarligen med en liten minoritet för att orsaka enorma problem i ett litet land. En sprängning per dygn i januari. Vi är värdsbäst på fel områden.D Daniel 109 skrev:
Sammanfattning
Regeringen har givit Polismyndigheten i uppdrag att lämna en lägesbild över
aktiva gängkriminella i Sverige (Ju2023/01941). Syftet är att förbättra
kunskapsläget om hur omfattande de kriminella nätverken är och om hur
strukturerna inom dem ser ut.
I föreliggande rapport redovisar Polismyndigheten att antalet aktiva personer
i kriminella nätverk i Sverige bedöms uppgå till omkring 14 000. Vidare
bedöms omkring 48 000 personer ha koppling till kriminella nätverk. Det
totala antalet personer som är aktiva i, eller har koppling till, kriminella
nätverk uppgår därmed till omkring 62 000 personer.
Vidare redovisas att andelen utländska medborgare bland de aktiva i
kriminella nätverk uppgår till 19 procent. Av dessa har 11 procentenheter
endast utländskt medborgarskap och 8 procentenheter både utländskt och
svenskt medborgarskap.
Den generella köns- och åldersfördelningen inom brottslig verksamhet gäller
även för aktiva i kriminella nätverk. I den aktuella sammanställningen uppgår
andelen män till 95 procent och medelåldern är 28 år.
I rapporten redovisas även en bedömning av vilka roller de aktiva i kriminella
nätverk har. Rollfördelningen sträcker sig från strategiska roller som styr den
brottsliga verksamheten, till utförande och möjliggörande roller som skapar
förutsättningar för den.
Slutligen redovisas ett föreslaget format för en löpande redovisning av
kriminella nätverk i Sverige till regeringen.
från https://polisen.se/siteassets/dokum.../download/?v=a75b921c416fa67b3742250270360a67
Ja, det är ett problem. Men det kan inte lösas om inte vanligt folk kring dessa individer väljer att se vad som händer gör något. Tex informera polisen.
Samtidigt är det väldigt säkert i Sverige. Är man inte med i dessa gäng är risken för dödligt våld extremt liten i Sverige. Menar du att det var bättre förr?
Oavsett vilket är inte lösningen att låsa in sig. Det förbättrar inte samhället. Det minskar knappast risken för dig personligen heller.
Samtidigt är det väldigt säkert i Sverige. Är man inte med i dessa gäng är risken för dödligt våld extremt liten i Sverige. Menar du att det var bättre förr?
Oavsett vilket är inte lösningen att låsa in sig. Det förbättrar inte samhället. Det minskar knappast risken för dig personligen heller.
Du har fel. Har du läst om rån i hemmet. Det händer ganska ofta. Mest äldre som blir utsatta för folk som tränger sig in och stjäl smycken och pengar. Hade dom inte öppnat dörren så hade dom inte blivit bestulna såklart. Håller du inte med om det?
Nej, det kan jag inte påstå att jag läst om. Stölder förekommer, det har även drabbat personer i min närhet. Men att rån skulle vara vanligt har jag fullständigt missat.
Edit: Enligt statistiken är det främst unga som drabbas, och det är knappast något som ökat.
https://bra.se/amnen/ran
Edit: Enligt statistiken är det främst unga som drabbas, och det är knappast något som ökat.
https://bra.se/amnen/ran
Att en vanlig (fattig) medelålders Svensson blir rånad i sitt hem måste vara extremt låg..
Men har man dyra klockor o.s.v samt skryter om dom på socialmedia så är ju chansen större.
Dock så är jag inte vänsterbliven klart samhället har blivit mycket osäkrare dom senaste 20 åren.
Men har man dyra klockor o.s.v samt skryter om dom på socialmedia så är ju chansen större.
Dock så är jag inte vänsterbliven klart samhället har blivit mycket osäkrare dom senaste 20 åren.
Och hur många rån utförs då genom att rånaren ringer på dörren och sedan rånar den som öppnar? Eller menade du över huvud taget?T TommyC skrev:Vi har grannsamverkan i området där vi bor. Varje månad får vi en sammanställning av alla inbrott och en del rån och misslyckade försök till rån. Det är polisen som skickar ut den informationen.
Vad baserar du ditt förtäckta skitsnack på? Har du en egen statistik som inte polisen har?
Försök att leva i verkligheten!
Under 2023 anmäldes totalt 5384 personrån i Sverige (BRÅ). Det är ca 15 om dagen.
Av dessa skedde ca 29% i utomhusmiljön, ca 17% i skolmiljön under skoltid, ca 16% på internet och sociala medier och ca 8% i det egna hemmet. Så ca 1 rån om dagen i det egna hemmet sker alltså, men vi kan räkna på det totala antalet om du vill.
Jag vågar mig helt friskt på att säga att det sker klart fler besök dagligen där det står någon utanför som är välkommen. Vi slår lätt 15 om dagen i mitt eget område bara med tanke på hur många ungar som springer runt och letar lekkamrater.
Men jag vet förstås inte var du bor och vilka som ringer på just din dörr, men tittar vi på övergripande statistik är du helt ute och cyklar.
Så vad har du nu för statistik att backa upp ditt uttalande med?
Så om en risk är extremt låg så får man acceptera den verkar ni tycka. Samma resonemang som om batteribilarna som brinner väldigt sällan. Jag håller inte med. Man måste bedöma både risk ut konsekvens när händelsen med låg risk inträffar. Avarter som rånar försvarlösa gamla borde utvisas eller låsas in under lång tid. Många av dessa drabbade får resten av sitt liv förstört i många fall. Jaja, risken var ju så liten, bara att bita ihop och sluta gnälla. Ska vi ha det så tycker ni?
Vem har påstått att det är okej eller ska accepteras bara för att det är ett fåtal eller att risken är låg?T TommyC skrev:Så om en risk är extremt låg så får man acceptera den verkar ni tycka. Samma resonemang som om batteribilarna som brinner väldigt sällan. Jag håller inte med. Man måste bedöma både risk ut konsekvens när händelsen med låg risk inträffar. Avarter som rånar försvarlösa gamla borde utvisas eller låsas in under lång tid. Många av dessa drabbade får resten av sitt liv förstört i många fall. Jaja, risken var ju så liten, bara att bita ihop och sluta gnälla. Ska vi ha det så tycker ni?
Att försöka få folk att inse att de inbillat sig att problemet är stort och växer. Vi ska naturligtvis försöka minska problemet ytterligare. Men att folk är rädda och låser in sig i onödan orsakar mer problem än det löser.
Jo men nu lever vi i en verklighet där "uppfinningrikedomen" är stor för att vara ohederlig.A AndersS skrev:
Vid min ingång till trädgården har jag en varningsskylt för kamera som även ses från huvuddörren.
Likadant har ett flertal av mina grannar med eller utan kameror. Förefaller vara klart pro-aktivt inkl att vi har grannsamverkan inkl kommunikation med polisen (till utsedd person i villaföreningen).
Hade väl ett par "försiktiga" besök förra året där man ville "inspektera"......