M Micke_xyz skrev:
Jag kan inte leta mer nu. Det känns fuktigt hela vägen upp mot taket.

Om vi säger så här då?
Man måste väl ändå kunna koka ganska rejäla mängder utan att 5 dl vatten rinner tillbaka i systemet?
Ja det låter orimligt. Det är inte helt ovanligt att det läcker i genomföringar utifrån, om takläggarna missat/slarvat. Be dem komma och kolla och åtgärda.

Dom har kollat men inte hittat något uppenbart. De har bytt ut våt isolering och limmat lite skarvar.
Jag får ha koll på detta både vid regn o matlagning.

Ett sätt att hitta läckage på är ju att helt enkelt ta med sig en vattenslang/vattenkanna o klättra upp på taket sen ha en annan person sitta o titta/känna där man tror det läcker tex genom telefonkontakt heller om man hör genom taket om en skriker.
Sen börjar man "vattna" längst ner på taket o går sakta uppåt och man kan ju även spruta vatten nedifrån o upp på taket så eventuella läckor som läcker väldigt lite om vattnet rinner neråt blir mer synliga.
Det är ju inget raketforskande som tar 2 månader att slutföra vi talar om här.

• Gilla
MalinDz och 1 till
  • Laddar…
G grizzly666 skrev:
Ett sätt att hitta läckage på är ju att helt enkelt ta med sig en vattenslang/vattenkanna o klättra upp på taket sen ha en annan person sitta o titta/känna där man tror det läcker tex genom telefonkontakt heller om man hör genom taket om en skriker.
Sen börjar man "vattna" längst ner på taket o går sakta uppåt och man kan ju även spruta vatten nedifrån o upp på taket så eventuella läckor som läcker väldigt lite om vattnet rinner neråt blir mer synliga.
Det är ju inget raketforskande som tar 2 månader att slutföra vi talar om här.
Det är sant. Får göra nåt sånt till slut.

M Micke_xyz skrev:
Dom har kollat men inte hittat något uppenbart. De har bytt ut våt isolering och limmat lite skarvar.
Jag får ha koll på detta både vid regn o matlagning.
Kondens vid matlagning medför vatten i röret...
Om du inte kokar kolsyreis :-)

F FDT skrev:
Kondens vid matlagning medför vatten i röret...
Om du inte kokar kolsyreis :)
Ja, men vi är nog uppe >7 dl nu. Det ska ju inte kondensera i dessa mängder, då är det ju det som är fel. Rören var isolerade på vinden så i så fall kondenserar det i fläkten.
Jag får väl prova att koka massa pasta vid kyla och gå upp o kolla om fläkten blivit en kondensor.

M Micke_xyz skrev:
Ja, men vi är nog uppe >7 dl nu. Det ska ju inte kondensera i dessa mängder, då är det ju det som är fel. Rören var isolerade på vinden så i så fall kondenserar det i fläkten.
Jag får väl prova att koka massa pasta vid kyla och gå upp o kolla om fläkten blivit en kondensor.
Det jag menar är att i ditt fall sätter jag en krona på vatten utifrån

F FDT skrev:
Det jag menar är att i ditt fall sätter jag en krona på vatten utifrån
Inte mer? ;)

• Haha
FDT
  • Laddar…
Takfirman har bytt ut våt isolering samt tätat alla skarvar inne i kattvinden. De säger att de har gjort allt rätt och att inget uppenbart fel finns. Jag har ingen anledning att tvivla på detta.
Var uppe och kikade igår. Där fanns vatten! Såg droppar samt spår av droppar.

Teori A: Det regnar in. I morgon ska det regna, ska upp och kolla då.

Teori B: Fläkten kondenserar ånga från matlagningen mycket effektivt varpå det droppar tillbaka nånstans.
Jag ska upp o kolla i fläkten på taket samtidigt som jag kokar överdrivet mycket vatten på spisen med spisfläkten på.

Fortsättning följer!

Om du har på fläkten och kokar vatten så borde ju ångan mynna ut ovanför vattentaket... komma tillbaka som regn och läka in :thinking:

Hur mycket som kondenseras vid kokning är beroende på grytans utformning, temperatur mm. Men som en fingervisning har jag ett bortkok på 1,5L/h när jag kokar i en 15L gryta från Ikea på hög effekt.

J Jonas_81 skrev:
Om du har på fläkten och kokar vatten så borde ju ångan mynna ut ovanför vattentaket... komma tillbaka som regn och läka in :thinking:
Haha, ja det är ju sant förstås. Med den logiken är det kanske spolvatten från toaletten som är boven... Via sjön då.

B Bassrunner skrev:
Hur mycket som kondenseras vid kokning är beroende på grytans utformning, temperatur mm. Men som en fingervisning har jag ett bortkok på 1,5L/h när jag kokar i en 15L gryta från Ikea på hög effekt.
Intressant, jag har ju fortfarande inte uteslutit detta. Min andra hälft är tveksam till de mängder som läckt in jämfört med det vi kokade men med dessa siffror kan det stämma.
Du har inga siffror på bortkok ifall grytan har massa köttfärs med tacokrydda i?

• Gilla
MariaT75
  • Laddar…
M Micke_xyz skrev:
Intressant, jag har ju fortfarande inte uteslutit detta. Min andra hälft är tveksam till de mängder som läckt in jämfört med det vi kokade men med dessa siffror kan det stämma.
Du har inga siffror på bortkok ifall grytan har massa köttfärs med tacokrydda i?
Nä, men jag tror att tacokryddan suger åt sig mycket vätska. Så jag skulle inte vara så orolig. Brukar brygga lite öl på spisen ibland, då måste man ha koll på hur mycket bortkok man har, det är därför jag vet.

Har firman bytt isoleringen, runt röret på kattvinden? Ser ju ut som de virat runt vanlig islolering?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.