ok men det går att mura lecastenen efter tak också?

Hur länge måste man vänta innan man kan kakla på putsen eller lecan?

Finns det för och nackdelar att rolla tätskikt på lecan eller putsen?

"ok men det går att mura lecastenen efter tak också?" Svar: Säkert, men sista skiftet tar nog lite längre tid. Man måste ju ha plats för ställningen också.
"Hur länge måste man vänta innan man kan kakla på putsen eller lecan?" Svar: Det beror nog främst på vilka produkter man använt. Svårt ge något generellt svar på detta.
"Finns det för och nackdelar att rolla tätskikt på lecan eller putsen?" Svar: Också produktberoende. Svårt ge något generellt svar på detta.

Ok men det finns egentligen ingen anledning till tätskikt på lecan eller?

Bakom kakel bör man alltid ha tätskikt, men dessa produkter ser olika ut beroende på väggtyp.

Jag tänker mig ett rollbart tätskikt. Är detta applicerbart direkt på leca eller bör man putsa trots allt?

Jag vet inte. Du får kolla produktbeskrivningen.

Knasfråga kanske men kan man ha målade putsade väggar i ett sovrum utan tapet?

Kan dessa målas med plastfärg eller krävs diffusionsöppen färg?

Lecaväggarna kommer ju bli tvunga att möta snedtaket i takstolarna. Den delen känns det inte riktigt som jag förstår. Hur ska jag tänka här?

Är det inte då lättare att mura lecan när åtminstonde takstolarna är på plats?

Självklar kan man måla på puts. Det finns flera möjligheter, silikatfärg eller linoljefärg. Aldrig plastfärg (akrylatfärg) på puts någonsin. Det rimliga är att lecan går lika högt upp som teglet, men det är kanske inte tillräckligt? Du måste göra en skalriktig sektionsritning så att du vet hur takstolarna ska se ut. Jag kan inte bedöma detta utan ritning.

Nu blev det jobbigt ritningar är inte riktigt min grej. Vad menas med sektionsritning?

Men högbenet kommer möta lecaväggen och teglet. Kan man tänka sig att mura lecan upp mellan takstolarna och skippa hammarband här bara körahammarband på teglet i ytterväggen?

En tanke som kom är.. Kan jag mura leca uppe på befintlig tegelytterväggen för att höja denna till "normal" vägghöjd något så slipper jag dessutom snedtak/vägg och infästningproblemen med vinklar och hanbjälken kan då istället vila på hammarbandet och fästas med 90* vinkeljärn?

En sektionsritning är en genomskärning på längden eller tvären av en byggnad med vars hjälp man kontrollerar olika mått. Här är det en tvärsektion jag tänker att du behöver göra. Ditt prat om snedtak gjorde mig tveksam, men sedan har du ju förklarat hur det hänger ihop. Jag tycker absolut du skall höja upp tegelmuren så det blir full takhöjd hela vägen. Ta då hänsyn till den högre golvnivå som blir resultatet av pågjutningen. Minst 230 cm bör det vara. Man kan säkert använda lecasten för att höja tegelmuren. Mura då lecan lite indraget från tegelväggen så det finns plats för puts på utsidan.

Okej!

Vad bör jag tänka på vid skarven tegel till leca. Denna infästning borde vara kritisk för vindkapaciteten för taket?

Ser hur man gjort infästing av takstolens hanbjälke här. Hur är egentligen bistålet fäst? Hur skulle du gjort i mitt fall. Vill verkligen det skall bli hållbart kosta vad det kostar vill, vill ha både hängslen och livrem.

mur.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bistålet är säkert inmurat i en horisontell fog. För att se vad fogen mellan det befintliga teglet och påmurad leca tål ifråga om lyftkrafter får man nog kolla med tillverkaren av fogbruket. Kolla på t.ex. www.weber.se och se om du kan hitta någon som du kan ringa. Eftersom man använder samma typ av murbruk till tegel och leca borde det inte krävas någon extra åtgärd.

Ok det här börjar klarna.

66cm ca behövs befintligt tegel höjas.

Enklast möjliga takstol för 4,4m spännvidd exkl. takutsprång? Hur byggs det enklaste takutsprånget?

Skulle du murat hela ytterväggsgaveln i leca upp i nock eller skulle du som idag låta övre del av gavel täckas av träpanel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.