23 950 läst ·
189 svar
24k läst
189 svar
Regla innanför gammalt "tegelskal"
Du menar alltså. Utifrån sett tegelvägg - luftspalt 3cm - eventuellt masonit - 145mm reglar +145mm isolering - vindpapp - gips
Vad menar du med fuktisoleras i badrummet här ersätts isåfall vindpappen av ångspärr plast? Eller menar du täktskikt som fuktisolering?
Vad menar du med fuktisoleras i badrummet här ersätts isåfall vindpappen av ångspärr plast? Eller menar du täktskikt som fuktisolering?
Vad menar du med pappremsor förresten?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
"Du menar alltså. Utifrån sett tegelvägg - luftspalt 3cm - eventuellt masonit - 145mm reglar +145mm isolering - vindpapp - gips". Ja.
"Vad menar du med fuktisoleras i badrummet här ersätts isåfall vindpappen av ångspärr plast? Eller menar du täktskikt som fuktisolering?". Jag menar att i det fall du bygger en regelvägg i badrummet, behövs ingen vindtätning bakom tätskiktet, men det gör inget om den finns där. Använd ingen ångspärr. Med pappremsor menar jag remsor av tex vindpapp som hjälper till att hålla isoleringen på plats. Men är man noggrann behövs de inte.
"Vad menar du med fuktisoleras i badrummet här ersätts isåfall vindpappen av ångspärr plast? Eller menar du täktskikt som fuktisolering?". Jag menar att i det fall du bygger en regelvägg i badrummet, behövs ingen vindtätning bakom tätskiktet, men det gör inget om den finns där. Använd ingen ångspärr. Med pappremsor menar jag remsor av tex vindpapp som hjälper till att hålla isoleringen på plats. Men är man noggrann behövs de inte.
Ok om jag vill ha OSB eller byggplyfa sätter jag detta direkt bakom gipset? Fortfarande med diffusionsöppen vindväv bakom?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Svar: Ja.
Ok antar att jag bör ventilera luftspalten hur gör detta lämpligast?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Luftspalten bör ventileras mot det fria.genom nätförsedda hål upptill och nedtill med någon meters avstånd. Hitta ett hus med fasadtegel och studera hur det ser ut på nära håll. Hur man gör hålen måste man bedöma på plats. En innervägg med isolering och mursten, t.ex. leca, behöver varken luftspalt eller ventilation.
Ok jag kanske får backa och trots allt mura väggar i leca enligt grått på bild. Blir det ok med träreglade väggar enligt röda linjer alltså "inner-inner"-väggarna?
Nackdelen med leca är att tjockleken på väggen borde öka. Vad anses som minsta tjocklek för att uppnå en ok isolering?
Vill inte sno för mycket golyta med väggarna
Nackdelen med leca är att tjockleken på väggen borde öka. Vad anses som minsta tjocklek för att uppnå en ok isolering?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill inte sno för mycket golyta med väggarna
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
De "röda" väggarna kan gärna vara regelväggar av trä. Når man skall bedöma lämplig tjocklek på isolering och lecasten kan man räkna med att lecan har halva isoleringsförmågan (U-värde) som mineralull. Tegelväggen motsvarar ungefär 2,5 cm mineralull. Ytterst handlar det om hur pass välisolerat utrymmet skall bli. Dessutom är det lite jobbigt att mura med alltför smala lecastenar. Jag tror de finns från 8 cm till 29 cm. Från 15 cm tjocklek tror jag det är OK för en amatörmurare. Om du väljer 10 cm mineralull och 15 cm leca så får hela väggen ett U-värde som motsvarar 2,5+10+7,5 = 20 cm. Vilket väl är OK i detta fallet. Nybyggnadsstadnard är ca 30 cm. Väggtjockleken blir ca 50 cm.
Behöverlecan som ska kaklas också putsas?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Egentligen inte. Det beror på hur pass bra du murar. De ytor som inte skall kaklas och som är ytterväggar bör putsas för att få dem täta.
Ok har några öststatsvänner som är överjävliga på att mura.
Leca i sig är alltså inte tätt?
Leca i sig är alltså inte tätt?
Dyker upp frågor över arbetsgången.
Först ska alla takstolar m.m. rivas.
Mura första rad leca- sen gjuta betongplattan i denna form?
Mura lecaväggarna före jag monterar takstolarna och undertak eller efter?
Först ska alla takstolar m.m. rivas.
Mura första rad leca- sen gjuta betongplattan i denna form?
Mura lecaväggarna före jag monterar takstolarna och undertak eller efter?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
15 cm isolering och 8 cm leca blir 2 cm smalare och får något bättre U-värde. Nej, leca är inte tätt särskilt inte fogarna.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Helt rätt att använda första raden leca som gjutform för golvet. Det blir ju oerhört mycket enklare att mura lecastenen om det inte finns något tak.