Hade eventuellt tänkt mig denna:

http://www.gsbyggvaror.se/produkter/isolering/VaGGISOLERING_FLEXIBATTS.html

Jag vet att lyftkrafterna i detta tak är stora samt att byggnaden ligger väldigt vindutsatt.

Med stålband måste jag väl putsa utanpå? (Fasaden är redan färdigputsad och målad)

Håller verkligen spikplugg tillräckligt? Har du nån länk till nån lämplig produkt, hur tätt spika? Dimensionerna?

Hur fäster man takstolarna i hammarbanden vinkelbeslag + ankarskruv?

Flexibatts skivorna verkar helt OK. Spikplugg är egentligen en skruv i en plugg. Kolla på www.fischersverige.se. Deras modell N10 klarar en dragkraft på 0,3 kN (dvs ca 30 kg) i massivtegel per spik. Men de är ganska dyra. Stålband som fästs in i tegelmurens insida blir billigare. De lutande delarna av takstolen kallas högben, den horisontella kallas hanbjälke. Hanbjälken kan med fördel bytas ut mot ett dragstag av stål. För att fästa in takstolen i hammarbandet måste man göra ett knä, dvs två regelbitar i rät vinkel som fästs i högbenet. Tätare c/c mellan takstolarna än 1200 mm behövs inte. Högre taklutning ger mindre dimensioner

Uppstod tankar kring undertaket. Tänker mig råspont + papp.

Sedan takpanneplåt. Måste jag läkta för takpanneplåten?

Eller kan man skruva den direkt i råsponten genom pappen?

Välj 22-23 mm råspont samt papp med polyesterbas (mycket mer hållbar) och klisterkant, typ YAP 2200. Själv tycker jag takpanneimiterande plåt är gräsligt fult. Välj sk pannplåt (plan plåt med runda ganska glesa åsar) i stället. Mycket snyggare. Kan dessutom skruvas direkt på pappen. Annars krävs bärläkt. Kolla på Plannjas hemsida www.plannja.se.

Resten av huset i vinkel har takpanneplåt därför blir det nog tvunget att ha det här med. Vilka dimensioner på strö och bärläkt?

Den logiken håller jag inte med om. Vinkelskärningar i takpanneplåt blir inte vackra och materialet är inte särskilt estetiskt hållbart. När det gäller läktdimensioner står allt man behöver veta i monteringsanvisningar på Plannjas hemsida.

En ny fråga som dykt upp är hur viktigt "vindskydd är innanför tegelväggen. Hade ju tänkt några cm luftspalt sedan asfaboard eller vindskyddspapp eller vindskyddsväv. Om inte för vindskydd så måste det väl finnas för att "hålla" isoleringen från tegelväggen?

Hur i hela friden skall jag lyckas fästa denna när jag inte kommer åt?

Bygga hela innerväggen på marken först och sedan välta upp den? Kan bli besvärligt eftersom det delvis blir snedtak med vinklar o.s.v.?

Har jag missat nåt?

Om man innanför tegelväggen bygger en murad vägg av t.ex. lecasten som man sedan putsar på insidan så utgör putsen vindskydd. Något annat behövs inte.

Och om jag kör på innervägg med träreglar?

Jag tycker träreglar är en sämre lösning ur flera synpunkter även om den kanske känns enklare. I synnerhet när du skall använda huvuddelen av utrymmet som badrum. En regelvägg innanför en helstens tegelmur är alltid en risk. Vindtätningen i detta fall görs innanför ytskiktet med antingen en vindpapp typ AC 350 eller med någon annan diffusionsöppen vindtätning. Det finns många att välja på. Kolla på Parocs hemsida. De väggar i badrummet som skall fuktisoleras behöver ingen vindtätning.

De är lite ändrade planer. Se bild

Hur mysigt är det med putsade väggar i ett sovrum? Eller hur brukar man göra? Kan man t.ex. ha leca i bad och tvätt/hall sedan reglade innerväggar i sovrum?

På en reglad innervägg hur i hela friden kommer man åt att häfta dit vindpap/väv? Måste man bygga innerväggen på marken och sedan resa upp den?

Namnlös.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du är för ung! Fram till ca 1950 var putsade innerväggar det vanligaste materialet. Det går utmärkt att tapetsera på puts. Självklart kan man ha lecasten i badrum och tvättstuga och regelväggar i sovrummet. Vindtätningen skall ligga direkt bakom gipsskiva eller vad man vill ha för ytskikt.

Gillar ju iofs gammal stil...

Hmm i en regelkonstruktion hur håller man isoleringen på plats på rätt avstånd med luftspalt mot teglet?

Ska inte vindskydd komma först sen reglar/isolering och sen gips?

Om man är noggrann när man reser regelstommen och ser till att centrumavståndet mellan reglarna är 600 mm så blir öppningsmåttet mellan reglarna 555 mm. Mineralullsskivorna är 560 mm, de blir alltså inspända mellan reglarna och sitter normalt kvar. I synnerhet om man använder stenull. Alternativet är att sätta klackar på reglarna mot vilka man kan fästa t.ex. masonitskivor som man sedan kan pressa isoleringen emot. Men det blir ett farligt sågande. Man kan också pröva med pappremsor. En yttervägg skall ha lufttätning på ömse sidor om isoleringen. I ditt fall kan man räkna med att tegelväggen är tät eftersom den är fogad. Den inre tätningen skall ligga innanför isoleringen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.