Putsade väggar behöver behandlas för att inte suga upp för mycket klister/lim (patenteras) då man skall tapetsera. Om putsen är slät behöver man nog inte bredspackla. När det gäller armering av lecamurar eller inte bör man följa tillverkarens anvisningar. De kan variera något. Om den befintliga tegelmuren är en normal helstensvägg är dess tjocklek ca 25 cm. Det fanns dock mycket tegel förr av varierande storlek, så man måste kontrollera detta. Om tegelmuren är 25 cm bör du välja 20 cm leca för att få plats med puts på utsidan. U-block med ingjutna beslag är väl en utmärkt lösning. En dörr monterad i en putsad vägg behöver inga foder. Endast täcklister som spikas i karmen. Karmen fästs direkt i murväggen.

Förr patenterade man puts med mager linoljefärg. Jag vet inte om det finns andra alternativ.

Ok vad är lämpliga beslag att gjuta in i ublock har tittat runt men är inte van att gjuta in grejer så vad ska man välja?

Det finns massor av olika beslag man kan gjuta in. Man kan även ta bultar med den öppna änden uppåt. Man får då borra hål i hammarbandet för bulten och sedan fästa hammarbandet med bricka och mutter. En bra metod som dock kräver viss precision. Enklast är att gjuta in mjuka stålband som man sedan viker om och fäster i hammarbandet. Använd fantasin.

Hur är arbetsgången på bricka mutter bult. Gjuter in bultarna först antar jag och sedan kommer det kniviga att borta hål på rätt ställen och lyfta på hela hammarbandet på en gång ..?

Behöver hammarbandet täcka hela murens bredd eller räcker det med t.ex. 145mm regel?

Vad sägs om en kombination av spikplug, hålband ingjutna i lecans horisontalfog och bultar med bricka och mutter. Täthet på infästningarna?

Måste alla metalldelar och skruvar vara för itomhusbruk?

I ärlighetens namn vilken infästningakulle du valt? Jag missade hållfasthetslektilnerna i skolan. Tänk i första hand hållfasthet inte ekonomi i detta fall :)

Hammarbandet behöver inte täcka murens bredd. Det räcker med 95 mm. Det är bara ett upplag för takstolen. Svårigheten med ingjutna infästningar är att hitta en enkel arbetsmetod. Ingjutna bultar är bra dels för att de är starka dels för att man relativt enkelt kan bestämma håltagningar för dem i hammarbanden. Spikplugg tycker jag man måste räkna på. Draghållfastheten är nog inte den bästa. Hålband i horisontalfogar kan bli lite skräpigt. Andra ingjutna järn kan bli besvärliga om man missar lite. Jag tror det räcker med galvade beslag.

Vad tror du om upp och ner vända bultar och sedan klippa en fyrkantig plåtbit med hål i så bulten får mer fäste i betongen?

Innertak tänker jag enkel tunn furupanel som jag vitlaserar. Duger det att spika den rakt i takstolarnas hanbjälke alltså cc 120? Ska det va väv/plast eller något mellan takinnerpanelen och isolering?

Om man tvunget vill går det att fästa brädor på insidan lecablocken med lättbetongskruv som "reglar" och sedan fästa gipsskivor om man tvunget vill t.ex. i sovrummet. Behöver fortfarande lecan putsas då eller kan jag häfta vindväv på brädorna?

När jag talat om ingjutna bultar menar jag att huvudet på bulten skall vara ingjutet. Plåtbit med hål är säkert bra. c/c 120 cm är lite glest för tunn furupanel. Man får nog tänka sig en extra regel mitt emellan i så fall. Alltid vindtätning ovanför panelen. Använder man mineralull som isolering kan en ångspärr ersätta vindtätningen. Jag rekommenderar dock cellullosafibrer som isolering, i så fall med vindtätning men ingen ångspärr. Med dagens stora isoleringstjocklekar blir det ofta kallt och fuktigt på vinden. Cellullosan är mkt bättre på att ta upp fukt än mineralull. Det går bra att sätta gips på spikreglar på en lecamur. Vindtätning ersätter då putsen.

Förstod att huvudet ska gjutas in. Hålband i horisontalfogarna borde dock bli mer eller mindre lika starkt som bultar? Dessutom kommer hålbanden längre ner i själva muren. Men dessa hålband måste alltså vara galvade?

Ok vad tycker du om denna lösning:

Murad leca i innerväggen som gränsar till ytterväggarna. Dessa förses med brädor + gips på de väggar som inte skall kaklas. (sovrummet) De väggar som kaklas putsas på lecan (långa väggen badrum, långa väggen tvättstuga/hall).

Innerväggar mellan sovrum och badrum samt mellan badrum och tvättrum reglas med 95mm reglar och gipsas.

I tvättstuga/hall ska finnas tvätt maskin och torktumlare. Skulle du monterat golvbrunn här eller bara nöjt dig med ett 50 mm avloppsrör till tvättmaskinen?

Du frågade vad jag tyckte och då svarade jag att bultar blir snyggare än hålband. Ur hållfasthetssynpunkt är det nog egalt. Din lösning är ok med tillägget att det skall vara vindtätning innanför gipsen på ytterväggarna. Det räcker med 70 mm reglar i innerväggarna om de inte skall utsättas för större belastning. Om det är möjligt skall man alltid ha golvbrunn i tvättstuga. Alla tvättmaskiner kan behöva tömmas manuellt någon gång. Jobbigt utan golvbrunn.

Är lättbetongskruv enklaste sätt att fästa brädreglarna i lecan?

Börjar bli bråttom att beställa takstolarna.

Vad tror du om tassalternativ 3?

Jag tänker att tassalternativ 1 kan se knasigt ut på ett tak med så pass mkt lutning som 45 grader?

Om jag väljer tassalternativ 1 visst måste jag kunna slå på en regel själv om jag vill bygga in takfoten senare?

När det gäller infästningar i lecasten, kolla med tillverkarnas hemsidor. Lecasten är inte en entydigt definierad produkt. Alla tassalternativen är ok utom nr 2. Visst kan man slå på en regel senare vid alternativ 1.

Innan jag beställer vad menas egentligen med längd och bredd?

Namnlös.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tror att längd betyder huskroppens längd, dvs antal takstolar och bredd huskroppens bredd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.