23 950 läst ·
189 svar
24k läst
189 svar
Regla innanför gammalt "tegelskal"
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det vanliga är att man tätar mellan karm och nisch. Förr använde man ofta fogbruk, jag skulle föreslå någon form av fogmassa. Nackdelen med foderlist är att nischen ofta inte är tillräckligt slätrör att det skall bli bra.
Ok man kan alltså låta karmen va utan foder på utsidan och bara puta upp till typ?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ja.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Låt fönstret behålla sitt läge i förhållande till fasadlivet även om du ökar på bröstningshöjden.
Ok jag tycker det ser lite knepigt ut med h-fönster kant i kant sådär. Skulle vilja ha fönstret6cm in så man kan putsa smygen men det är alltså egentligen en sämre lösning?
Har funderat på isolering av vindbjälklaget. Skivor? Rullar? Tänkte 145mm skivor upp till hanbjälkens höjd sen rulla ut 170mm rullar ovanpå tvärs reglarna.
Behöver översta lagret isolering ha vindpapp på sig eller är det inte tvunget?
Har funderat på isolering av vindbjälklaget. Skivor? Rullar? Tänkte 145mm skivor upp till hanbjälkens höjd sen rulla ut 170mm rullar ovanpå tvärs reglarna.
Behöver översta lagret isolering ha vindpapp på sig eller är det inte tvunget?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är ditt hus, du gör som du vill! 6 cm indrag är helt OK men kräver tycker jag en snygg putsövergång från nisch till fasadliv. 145+170 mm isolering låter bra, men 170 isolering finns nog inte som rulle. Rullarna brukar ha 50 mm tjocklek och pappklädsel ytterst, så det får nog bli 145+120+50. All isolering skall vara omgiven av lufttäta material. Själv hade jag satsat på cellulosaisolering, som har mkt bättre hygroskopiska egenskaper och är ett bra sätt att undvika fuktproblem på vindar.
Ok hur mkt isolering är ok räcker det med 145+50?
En helt annan fråga har en stor krypgrund meduppvärmt bostadsutrymme över man kan nästan stå hellång där vet inte om det är gammal potatiskällare. Jordgolv och ganska fuktigt.. Jag ska riva en hel del tegel och sand från en gammal bakugn skulle man kunna dumpa teglet och sanden i denna krypgrund eller är det idiotiskt?
En helt annan fråga har en stor krypgrund meduppvärmt bostadsutrymme över man kan nästan stå hellång där vet inte om det är gammal potatiskällare. Jordgolv och ganska fuktigt.. Jag ska riva en hel del tegel och sand från en gammal bakugn skulle man kunna dumpa teglet och sanden i denna krypgrund eller är det idiotiskt?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Alla former av mineralull samt frigolit och cellulosafibrer har samma isoleringsvärde (U-värde). Det jag skriver om isoleringsmängder syftar alltså inte på ett specifikt material. Fram till 1975 var standarden 10 cm i ytterväggar och 15 cm i vindsbjälklag. Dagens nybyggnadsstandard är ca 30 cm i ytterväggar och ca 50 cm i vindsbjälklag. Att tillämpa denna standard är i ditt fall både orimligt och olämpligt. Eftersom dina ytterväggar kommer att ha ett U-värde som motsvarar ca 20 cm isolering tycker jag att vinden bör ha sammanlagt ca 30 cm.
Ja, att dumpa tegel i den gamla potatiskällaren är idiotiskt. Det är en nackdel ur fuktsynpunkt att minska volymen. Om man skall göra någon annan åtgärd beror på vilka material som omger utrymmet. Mät temperatur och luftfuktighet under en längre tid så kan man bättre bedöma lämplig användning. Vinkällare kanske kan vara ett alternativ.
Ja, att dumpa tegel i den gamla potatiskällaren är idiotiskt. Det är en nackdel ur fuktsynpunkt att minska volymen. Om man skall göra någon annan åtgärd beror på vilka material som omger utrymmet. Mät temperatur och luftfuktighet under en längre tid så kan man bättre bedöma lämplig användning. Vinkällare kanske kan vara ett alternativ.
Ok när vi pratade om väggisoleringen mellan yttertegel och innervägg leca funkar vilken mineralullsprodukt som helst? företrädelsevis skivor framför rullar?
Bör jag "stänga" mineralullen uppifrån så att inte möss och annat kan ta sig ned här? Menar mellan de murade väggarna upp till...
Bjälklagets isolering går så så långt ut mot takfot att yttre tegelvägg täcks ovanifrån?
Bör jag "stänga" mineralullen uppifrån så att inte möss och annat kan ta sig ned här? Menar mellan de murade väggarna upp till...
Bjälklagets isolering går så så långt ut mot takfot att yttre tegelvägg täcks ovanifrån?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det skall vara stenull i skivor, inget annat. Så hög volymvikt som möjligt. Jag vet inte om möss gillar stenull. Bäst att kolla och agera därefter. Isoleringens avslutning mot takfoten beror ju delvis på vilken takfotslösning du väljer.
Blev tassalternativ 3.
Har tagit in offerter kan innerväggar putsas med finja putsbruk c 0-3 mm eller krävs det dyra finbruket som är putsbruk c 0-1mm?
Tänkte mura förhöjning av ytterväggarna med fullfog sedan 15cm innerväggarna med strängmurning med finjas murlåda utan stötfogar är det ok?
Har en del Biltema puts och murfärg kan denna användas på innerväggarna för en ekonomisk lösning? Grundas med Biltemas putsgrund..
Har tagit in offerter kan innerväggar putsas med finja putsbruk c 0-3 mm eller krävs det dyra finbruket som är putsbruk c 0-1mm?
Tänkte mura förhöjning av ytterväggarna med fullfog sedan 15cm innerväggarna med strängmurning med finjas murlåda utan stötfogar är det ok?
Har en del Biltema puts och murfärg kan denna användas på innerväggarna för en ekonomisk lösning? Grundas med Biltemas putsgrund..
Sen slog det mig om jag nu beställer färdiga lecabalkar. Hur gör man om dessa inte passar perfekt i höjd till t.ex. mitt fönster (vilket de sannolikt inte kommer göra) får man kapa de block som lecabalken ligger på då. Hela lagerna av leca kommer ju i fel höjdmått då?
Vet inte om du förstår hur jag menar?
Vet inte om du förstår hur jag menar?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ingen poäng med att isolera utanför fasadliv. Mellan isolering och murkrön bör det finnas något avskiljande material t.ex. asfaltpapp typ AC 350. Använder man cellulosafibrer kan isoleringen ligga an mot takpanelen, annars krävs någon form av distans. Putsbruk 0-3 mm är till för grovputs vilket är OK om man skall täcka ytan med t.ex. gips annars bör man använda 0-1 mm. OK utan stötfogar. Känner inte till Biltemas puts och murfärg. Beprövade färgtyper på puts är kalkfärg, silikatfärg och linoljefärg.
Jag skulle föredra att fälla in någon form av påbyggnad på fönsterkarmen framför att laborera med avvikande höjder på ledan:s murningsskift.
Jag skulle föredra att fälla in någon form av påbyggnad på fönsterkarmen framför att laborera med avvikande höjder på ledan:s murningsskift.
Vad tror du:

Har mycket av denna liggandes så hade blivit ekonomiskt att använda den..
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Farg-utomhus/Mur--och-putsfarg-2000021422/
Har mycket av denna liggandes så hade blivit ekonomiskt att använda den..
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Farg-utomhus/Mur--och-putsfarg-2000021422/