Oki på mina föräldrars hus är panelen på gaveln ca 15cm in från putsen med typ fotplåt känns som en konstig lösning? Eller är detför det är lättare att mura gavelväggen då?

Bör jag mura alla väggar och även inner- innerväggar innan jag lägger på tak och takstolar tycker du? Lägga "hammarband" även på innerinnärväggarna för att få en än stabilare konstruktion..?

Man skall tänka med hus som sin klädsel när det regnar. Högre skikt bör ligga utanför lägre skikt. Att dra in panelen 15 cm kanske ser snyggt ut men är ingen tekniskt bra lösning. I Halland regnar ju det från alla håll stundtals.

Det är självklart lättast att mura allt först innan du lägger på taket. Hammarband även på innerväggarna är inte fel.

Okej hammarband i yttervägg är det inte lättare att göra det i hela väggens tjocklek typ 20cm så att man kan spika täckbräda på utsidan rakt i hammarbandet?

Krävs syllpapp under hammarbandet?

Blir nog bult i u-blocken. har du nåt tips på arbetsgång för att enklast få bultarna att passa i hålen på hammarbandet?

Först gjuta in bultar och låta torka antar jag? Eller passa in hammarbandet med bultarna medans betongen är blöt?

Inget fel i att hammarbandet går ut i liv med putsen. Ingen poäng med för breda hammarband, det blir bara besvärligt. 95 mm räcker.
"Krävs syllpapp under hammarbandet?" Svar ja.
En bra metod när man skall gjuta in beslag är att först fästa dem i virket som beslagen skall hålla fast, sedan fylla på betong och sedan trycka ner beslag med virke. Du måste dock ha lite luft mellan virke och betong medan betongen brinner. Därefter lossar du bultarna, tar bort hammarbandet, lägger på syllpappen och skruvar fast hammarbanden.

Nu börjar bygget har fundering kring hur jag enklast putsar innerväggarna raka. Har Finjas produkter hemma.
Putsbruk KC Fin. Har man inga avdragslister inomhus eller hur gör man enklast?

Det finns gott om anvisningar på nätet. T.ex. "http://www.weber.se/fileadmin/user_upload/pdf/fasad/broschyrer/putsa.pdf".

Har läst en del. man använder alltså ingen form utav trälister inomhus vid tunt lager puts. Bäst att grunda med A-bruk även inomhus? Ska ju målas med silikatfärg på vissa ställen och kaklas på vissa ställen..

Jag är verkligen ingen expert när det gäller frågor om puts på den här detaljerade nivån. Få områden när det gäller byggande är för övrigt lika komplicerade som putsning. Jag tror dock att det kan vara en bra idé att grunda med ett tunt cementrikt bruk innan man applicerar kalkcementbruket. Det är klart att man kan använda hyvlade lister som hjälp för att få rätt tjocklek på bruket. Det är ju lätt att fästa en list i lecasten med spikplugg och sedan flytta den. Att putsa stora ytor så det ser snyggt ut är dock ett proffsjobb.

Börjat med projektet. Finns det anledning att täcka mellanrummet mellan hammarbanden med t.ex. 45x145.

Nybyggd träkonstruktion med hammarband och betong, ovanpå isolering, under frågande om täckning mellan träelementen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nej jag hade lagt dit isolering glöm inte sätta insektsnät o fågelband samt brandskydda takfot o luftspalt...

Nej! Jag ser ingen poäng med isolering heller.

Nu ser de ut såhär. Tänkte bygga in takfoten med brädor underifrån.

Måste jag ändå ha brädor eller regel mellan takstolarna eller behövs det inte då jag har brädor underifrån som täcker takutsprång?

Takstolar och takfot under konstruktion med synliga träbjälkar och plåttak, med verktyg och träspill i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det hänger lite på hur isoleringen av vindbjälklaget skall göras. I normalfallet med luftad takfot täcker du takfotslådan underifrån med panelbrädor som spikas med ca 1 cm springa mellan brädorna. Sedan monterar du ett insektsnät ovanifrån. Det finns tre typer av nät: rostfritt, aluminium och plast. Rostfritt är skitdyrt, plastnät käkar mössen upp, så jag skulle välja aluminium.

Oki men om jag täcker med brädor underifrån hur långt ut lägger jag isoleringen?

Måste jag montera en regel eller bräda mellan alla takstolar vid fasadlivet eller kan jag skippa det?

Ska ha 40cm isolering ca.

Isoleringen bör inte gå utanför fasadlivet. Hur isoleringen skall avgränsas beror på vilken typ du skall använda. Cellulosafibrer, vilket jag rekommenderar, kräver definitivt någon sorts skiva i kanten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.