Jag skulle inte använda den. Den gäller för att vara diffusionsöppen men bindemedlet är styrenakrylat, dvs plast. Möjligheten att underhålla färgen känns tveksam.

God ekonomi vid byggande uppnår man genom att planera väl, använda material med lång hållbarhet och ytskikt som går att underhålla. Tänk i årskostnader i stället för investeringskostnad.

• Gilla
Novisfixaren
  • Laddar…
Blir att mura "inner"-innerväggarna också i leca 9cm. Hur förankrar jag dessa i 15cm innerskalet? Borra in armering?

Montera plåtinnerhörnjärn typ "gipsplattehörn" för att ha rak linje att mura mot som sedan bara kan putsas över?

Det blir en utmaning att mura 9 cm lecablock. Svårigheten ligger i att mura rakt i alla riktningar. När bruket väl har torkat tror jag konstruktionen är tillräckligt stadig för de flesta behov utan extra åtgärder. En metod är att använda träreglar som stöd för murningen som man sedan tar bort. Här är det nog viktigt att ha bruk även i stötfogarna.

9cm blir bara mellan sovrum/badrum/tvättstuga och mellan badrum/tvättstuga. Dock skall här även i innerdörrar. Vill inte äta mer av innerdiametern i rummen men du tycker jag bör gå upp i dimension?...

Stor dkillnad mura med 12cm block?

Vad som är viktigt att tänka på när det gäller lecasten är att det inte är en entydigt definierad produkt utan att egenskaper och utförande kan variera med tillverkare. Kolla därför alltid den aktuelle tillverkarens specifikationer. För en icke-bärande innervägg är det nog ingen större skillnad mellan 9 och 12 cm annat än att det är lättare att mura en bredare än en smalare vägg. Själv har jag vid ett tillfälle murat en meterhög mur med 12 cm block och det var ganska svårt tyckte jag. För någon som är van vid att mura tror jag skillnaden mellan 9 och 12 cm är försumbar.

Kan man mura i etapper typ 1 m sen låta torka och mura mer eller det gör inte saken enklare?

Gå upp till 15cm trots allt då är det värt det tycker du? För enkelheten? Kan dessutom muras med murlåda och spår utan fullfog då..?

Jag tror inte det är några problem med att mura i etapper.

Beställningen är lagd men går att ändra om jag är snabb. Skulle du gått upp till 15cm och kört strängmurning..?

Beror nog främst på vem som skall mura. Själv skulle jag nog inte använda tunnare än 15 cm, men som murare är jag amatör. Rumsmåtten har ju viss betydelse också. Skillnaden mellan 9 och 15 är 6 cm. Lite om rummets bredd är 3 meter, men kanske betydelsefullt om det är 2 meter.

Mmm lutar åt att det blir 15cm block trots allt ..

Dessutom köra samma dimension som skal

Blir återigen lite osäker på första takstolen ska den verkligen liva med putsen på gaveln?

Krävs det inte vindtätning, spikläkt med luftstpalt och sen reglar bakom. Så att det bygger ut en hel del utanför putsen vilket borde se konstigt ut?

Hur långt takutsprång vid gavel? Låter man bara råsponten sticka ut och sedan fäste trekantsläkt på denna för vindskiva?

Om jag vill ha 45mm isolering i kallvindsgaveln reglar jag upp för detta på insidan eller utsidan takstolen?

Första takstolen skall vara så långt ut som möjligt. Drar du in den måste du sala på själva takstolen för att kunna fästa panelen på gaveln. Målet bör vara att gavelspetsens panel skall gå precis utanför putsen. För att fasta panelen krävs en viss uppregling utöver takstolen. Man brukar inte använda vindtätning på kallvindar, men med dagens höga isoleringsstandard finns det viss risk för fuktproblem om mycket kall luft kommer in på vinden. I Halland kan det ju vara rätt blåsigt.
Normalt takutsprång på gaveln är 30-40 cm. Man låter råspontan sticka ut och fäster den nedre vindskivan kant i kant med råsponten. Den övre vindskivan fästs i råsportens ändträ. Trekantsläkten används för att få en jämn uppvikning av underlagspappen.
Om du vill ha isolering i kallvindsgaveln placeras denna mellan reglarna som fästs i takstolen, alltså varken utanför eller innanför.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.