204 231 läst ·
1 534 svar
204k läst
1,5k svar
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
Många kommer hamna i liknande rävsax som du tills kommunerna fått in 8:13-områden i sina översiktsplaner.J Johan_kl skrev:
Din kommun kanske har utredning eller motsvarande på gång som förväntas vara klar snart? Fråga annars varför de inte kan meddela dig nu om du har ett 8:13-hus och / eller ligger inom 8:13-område.
varken mitt område eller fastighet är klassade som skyddsvärde idag . Området i sig är oklassat, dvs man har hittills inte sett över behov av klassning. Motivering jag fick av stadsbyggnadskontoret var att de då inte kan rådge om nya regler gäller mig eller inte. Det är, som Clas nämner ovan, mitt eget ansvar då att förstå om område eller fastighet kan uppnå krav för ses som skyddsvärt. Misstolkar jag pbl 8:13 och område senare klassas som skyddsvärt så öppnas tillsynsärende. För mig är det oklart vad värsta utfall av sådant ärende kan bli, men antar kanske man kan bli tvingad riva en tillbyggnad som gjorts under antagande den var bygglovsfri. Men samtidigt så jag osäker på hur jag nu på vettigt sätt ska våga bygga till och nyttja bygglovsfriheten om 30 kvm, vilka undersökande åtgärder kan jag ta?
Anledningen till att jag vill nyttja reglerna om bygglovsfri tillbyggnad är att jag inte har byggyta kvar enl detaljplan. Så kommer inte kunna ta säkra före osäkra och söka bygglov om dessa 30 kvm för då sätter detaljplan stopp.
Anledningen till att jag vill nyttja reglerna om bygglovsfri tillbyggnad är att jag inte har byggyta kvar enl detaljplan. Så kommer inte kunna ta säkra före osäkra och söka bygglov om dessa 30 kvm för då sätter detaljplan stopp.
Redigerat:
Jag gissar att de tänker införa begränsningar så fort de hinner..J Johan_kl skrev:
Du kan söka frivilligt bygglov för din bygglovsbefriade utbyggnad så får du en förprövning av frågan och är skyddad mot framtida tillsyn.J Johan_kl skrev:
9 kap 52 § PBL:
Du kan ju strunta i att gå vidare med bygglovsprocessen med startbesked och slutbesked. D v s när du har fått ditt bygglov så har du fått din prövning av 8 kap. 13 § PBL och har det på papper.
Redigerat:
Kan man inte få en rätt bra vägledning genom att kolla närområdet? Finns det attefallsutbyggnader eller andra utbyggnader som gjorts på senare år. Har det smällts upp attefallsbyggnader eller utförts andra åtgärder? Om det har tillåtits relativt nyligen borde det väl inte plötsligt kunna förbjudas? Det som kan hända är att det blir krav på bygglov men det ska ju inte kunna gälla retroaktivt. Du kan inte tvingas riva för att det saknas bygglov, men däremot på grund av att det du byggt är ”opassande”. Det är så jag förstår det.J Johan_kl skrev:varken mitt område eller fastighet är klassade som skyddsvärde idag . Området i sig är oklassat, dvs man har hittills inte sett över behov av klassning. Motivering jag fick av stadsbyggnadskontoret var att de då inte kan rådge om nya regler gäller mig eller inte. Det är, som Clas nämner ovan, mitt eget ansvar då att förstå om område eller fastighet kan uppnå krav för ses som skyddsvärt. Misstolkar jag pbl 8:13 och område senare klassas som skyddsvärt så öppnas tillsynsärende. För mig är det oklart vad värsta utfall av sådant ärende kan bli, men antar kanske man kan bli tvingad riva en tillbyggnad som gjorts under antagande den var bygglovsfri. Men samtidigt så jag osäker på hur jag nu på vettigt sätt ska våga bygga till och nyttja bygglovsfriheten om 30 kvm, vilka undersökande åtgärder kan jag ta?
Kan tillägga att det finns ett kulturmiljöområde i närheten av mig. Det skulle nog ingen kunna ana. Det är tydligen ett ”stort enhetligt planerat och arkitektritat fritidshusområde från 1960-talet” men ser ut som vilket fritidshusområde som helst.
Men du kan väl påföras en byggsanktionsavgift för att ha byggt utan lov/startbesked? Sen ska man ju rätta, d v s riva. Eller om det går att få bygglov i efterhand, kanske med någon modifiering.W Weimik skrev:
Men om man bygger enligt de nya reglerna och kommunen senare kulturklassar området kan man väl inte straffas?Claes Sörmland skrev:
Jag förstår det så här:useless skrev:
Det sker ingen klassning som ändrar bygglovskravet utan det finns där redan 1 dec när PBL ändras om området är skyddsvärt enligt 8 kap. 13 PBL. D v s kommunens utpekande av sådana här områden i sin översiktsplan ändrar inte på områdenas status i sak, det underlättar bara för den enskilde och handläggare på kommunen att veta om 8 kap 13 § PBL är relevant för en viss åtgärd.
Det känns ändå som att det inte skulle hålla att hänvisa till ett generellt förvanskningsrörbud i ett ordinärt villaområde med några decennier gamla ordinära hus.Claes Sörmland skrev:
Jag förstår det så här:
Det sker ingen klassning som ändrar bygglovskravet utan det finns där redan 1 dec när PBL ändras om området är skyddsvärt enligt 8 kap. 13 PBL. D v s kommunens utpekande av sådana här områden i sin översiktsplan ändrar inte på områdenas status i sak, det underlättar bara för den enskilde och handläggare på kommunen att veta om 8 kap 13 § PBL är relevant för en viss åtgärd.
Ska kommunen kunna hävda något skydd i ett sådant område borde det behövas en tydlig beskrivning av vad som är skyddsvärt som skrivs in i någon plan eller områdesbestämmelse?
Annars kan man ju hävda att bygglov behövs överallt med hänvisning till att någon eventuellt tycker man förvanskar området genom att byta ytterdörr.
Fast jag tänker på det fall när området inte är klassat som skyddsvärt när man börjar bygga. Då har man ju inte gjort fel och kan inte påföras sanktionsavgift. Däremot kan man tvingas till rättelse, kanske till och med rivning. Men då måste det väl även stå klart att man brutit mot 8 kap 13 § PBL och byggt "för fult"?Claes Sörmland skrev:
Jag förstår det så här:
Området klassas inte formellt. Antingen omfattas det av 8 kap. 13 § PBL eller så gör det inte det. Kommunen har ingen möjlighet att fatta något beslut som ändrar på det. Kommunen kan inte "klassa". Kommunen kan endast ge rådgivning om kommunen bedömer (=tror) att en byggnad, fastighet eller område omfattas av 8 kap. 13 § PBL. Sakförhållandet kan enbart bestämmas i domstol vid en tvist. T ex en tillsyn.W Weimik skrev:Fast jag tänker på det fall när området inte är klassat som skyddsvärt när man börjar bygga. Då har man ju inte gjort fel och kan inte påföras sanktionsavgift. Däremot kan man tvingas till rättelse, kanske till och med rivning. Men då måste det väl även stå klart att man brutit mot 8 kap 13 § PBL och byggt "för fult"?
Det finns ju normalt sakskäl för kommunens tillsyn för att hävda att 8 kap 13 § PBL är gällande för åtgärden och att därmed bygglov krävs för den.(Med konsekvensen att man har svartbyggt och påförs byggsanktionsavgift och rättelseföreläggande/uppmanas söka bygglov i efterhand om det är möjligt.useless skrev:
Det känns ändå som att det inte skulle hålla att hänvisa till ett generellt förvanskningsrörbud i ett ordinärt villaområde med några decennier gamla ordinära hus.
Ska kommunen kunna hävda något skydd i ett sådant område borde det behövas en tydlig beskrivning av vad som är skyddsvärt som skrivs in i någon plan eller områdesbestämmelse?
Annars kan man ju hävda att bygglov behövs överallt med hänvisning till att någon eventuellt tycker man förvanskar området genom att byta ytterdörr.
För att förenkla för den enskilde (och kommunens handläggare) ska kommunerna peka ut sådana bebyggelseområden i sin översiktsplan. Men utpekandet i sig innebär inget rättsligt avgörande om 8 kap 13 § PBL gäller eller inte, det är bara en första bedömning som kommunen gör, alltså rådgivning. Avgörande kan enbart ske i domstol vid t ex en tillsyn.
Vad "någon" tycker är inte relevant alls. Frågan är i praktiken vad byggnadsnämndens medarbetare bedömer (=tycker), vad eventuella grannar som gör tillsynsanmälan för svartbyggande tycker och sedan vad länsstyrelse-MMD-MÖD beslutar i tillsynsfrågan. De är i sista ledet som avgör frågan. Enligt propositionen ska stor vikt läggas vid vad kommunens (medarbetare) bedömer.useless skrev:
Men först i kedjan av bedömningar ligger ju byggherren som kan få råd av kommunens medarbetare (eller som vi såg exempel på i denna tråd, inte få det.)
Jo, men det borde väl ändå finnas någon tröskel för vad som är förvanskning och inte bara förändring? Kommunens medarbetare kan väl inte tycka att det faktum att en av spikarna i min gamla ytterdörr har rostat i ett lustigt och unikt mönster gör att fastigheten inte får förvanskas?Claes Sörmland skrev:
Vad "någon" tycker är inte relevant alls. Frågan är i praktiken vad byggnadsnämndens medarbetare bedömer (=tycker), vad eventuella grannar som gör tillsynsanmälan för svartbyggande tycker och sedan vad länsstyrelse-MMD-MÖD beslutar i tillsynsfrågan. Det är i sista ledet frågan avgör. Enligt propositionen ska stor vikt läggas vid vad kommunens (medarbetare) bedömer.
Det är inga nya regler, så jag antar att det finns gott om rättspraxis inom området?
Nej så är det ju inte.useless skrev:
Men det kan ju vara så att ditt hus ligger i ett ordinärt villaområde som är tidstypiskt för 70-talets villabebyggelse och att 8 kap. 13 § därmed gäller för området. Då krävs bygglov för att ändra fasad, göra utbyggnader eller bygga komplementbyggnader - åtgärder som annars inte kräver bygglov. Nu svartbygger du om du gör dessa åtgärder utan bygglov och startbesked. Nu kan tillsynen agera och påföra dig byggsanktionsavgift och ställa ut rättelseförelägganden gällande dina åtgärder.