220 320 läst ·
1 699 svar
220k läst
1,7k svar
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
Jag hade ju hoppats på ännu större liberaliseringar, t ex att man tog bort startbesked och slutbesked helt och att anmälningsplikt t ex kunde vara att man delger byggnadsnämnden med ett brev (nättjänst) och sen får den tio dagar på sig att förelägga en att vidta skyddsåtgärder för åtgärden om det behövs. Fattar byggnadsnämnden inte det beslutet om föreläggande inom tio dagar så är det fritt fram. Men det är ju bara mina drömmar och jag är bara en anonym jeppe på ett forum på nätet.A Alikzus skrev:Sorry, jag har läst lite för slarvigt. Mentalt lägger jag dessutom ofta ihop bygglov och anmälningsplikt eftersom båda kostar pengar i någon mån och innebär pappersexercis.
Skadar man ingen annan, i bred mening, så ser jag inget problem. Bara för att det finns ett system så är det ju inte nödvändigtvis korrekt.![]()
Är det där hela den nya lagtexten? Var tog möjligheten att inreda sin vind, även om detaljplanen från 1940-talet motsatte sig det, vägen?Claes Sörmland skrev:
Nya lagtexten lyder 10 kap. 2a § PBL lyder:
Trots 2 § 2 får en åtgärd strida mot en detaljplan eller områdesbestämmelser, förutom sådana bestämmelser om skyddsåtgärder som avses i 4 kap. 12 § 1 eller 42 § första stycket 4 b, om åtgärden är
1. nybyggnad av
a) en komplementbyggnad till ett
en- eller tvåbostadshus, eller
b) ett komplementbostadshus,
2. tillbyggnad av
a) ett en- eller tvåbostadshus,
b) en komplementbyggnad till ett
en- eller tvåbostadshus, eller
c) ett komplementbostadshus,
3. inredning av ytterligare en
bostad i ett enbostadshus,
4. uppförande, flytt eller utökning
av en mur eller ett plank, eller
5. uppförande, flytt eller utökning
av en altan som tillsammans med
övriga altaner på tomten inte upp-
tar en markyta som är större än
50,0 kvadratmeter
Så om planen inte har skyddsbestämmelser kring kulturmiljön så får åtgärderna som listas ovan strida mot detaljplanen.
Rent generellt ser denna lagtext ut som en större liberalisering av möjligheten att bryta mot detaljplanen än vad jag har förstått. Samtidigt lär ju inte kommunen bevilja bygglov som strider mot detaljplanen så det sätter ju effektivt stopp mot att bryta mot detaljplanens bestämmelser när väl bygglov måste sökas för en åtgärd.
Det gäller all ny- och tillbyggnad men även inredning av ytterligare en bostads i enbostadshus samt fasadändring.
Från propositionen, detta är lagens uttömmande lista på anläggningar som kan kräva bygglov
om anläggningen omfattas av förvanskningsförbud eller finns inom ett område som inte får förvanskas och åtgärden påverkar byggnadsverkets yttre karaktärsdrag eller områdets karaktär:
1. en mur, eller ett plank eller en altan,
2. en idrottsanläggning,
3. en parkeringsplats,
4. ett upplag, en materialgård eller en fast förvaringsanläggning,
5. en mast, ett torn, en skorsten eller ett vindkraftverk, eller
6. en skylt eller en ljusanordning.
Haha, nej det är verkligen inte hela lagändringen. Läs lagtexten med ändringar införda här:daddydj skrev:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ing/plan-och-bygglag-2010900_sfs-2010-900/#K9
Då kulturmiljöområde beslutas av kommunen utan möjlighet att överklaga för de som drabbas, till skillnad från processen att skapa en detaljplan, så kan man ju räkna med att det halva kommunerna kommer bli kulturmiljöområde. Vårt område blev ett sådant trots att lokala hembyggdsföreningen inte tyckte det var särskilt unikt. Dessutom bevarande av fritidshusområde när det detaljplaneras för permanentboende, lite motsägelsefullt.Claes Sörmland skrev:
Ja kulturmiljöbyråkraterna är på stark frammarsch och äter sig in i samhället och får mer och mer makt. De har starkt stöd av NIMBY så det kanske är rätt naturligt i ett land som inte bygger nya småhus.P PelleWidell skrev:Då kulturmiljöområde beslutas av kommunen utan möjlighet att överklaga för de som drabbas, till skillnad från processen att skapa en detaljplan, så kan man ju räkna med att det halva kommunerna kommer bli kulturmiljöområde. Vårt område blev ett sådant trots att lokala hembyggdsföreningen inte tyckte det var särskilt unikt. Dessutom bevarande av fritidshusområde när det detaljplaneras för permanentboende, lite motsägelsefullt.
Samtidigt är ju det ett stort ingrepp i äganderätten med hänvisning till nya PBL, och just att det inte kan överklagas är ju myndighetsmissbruk. Snacka om att man är maktlös.Claes Sörmland skrev:
Provade att dra ett mail till lokala stadsbyggnadsnämnden med lite frågor inför 1 dec, hur de kommer ställa sig med krav på anmälan etc. Fick svar att jag får återkomma under nästa år då stora delar av Stockholm fortfarande inte är ”klassade”, dvs det går inte svara på om mitt område kommer omfattas av nya regler om tex bygglovsfri tillbyggnad om 30 kvm eller inte. Jag bor i helt ordinärt bostadsområde med i princip uteslutande villor och med ett lapptäcke av byggnader, byggår och utseende och har tagit helt för givet att ny reglerna kommer gå att tillmänpa.
Lite frågor på temat till gruppen:
-Någon som har lite insyn i hur man tänker på stadsbyggnadskontoren runt om i landet, verkar det barka åt att man kommer klassa en del ”vanliga” områden som är oklassade idag - att ha värden på nivå som kräver bygglov.
-om området inte är klassat idag, och inte hunnit bli klassat till 1 dec - då blev svaret från kontoret att man inte kan bedöma om regler om bygglovsfrihet träffar min fastighet eller ej och jag ska återkomma nästa år. Borde det inte vara tvärtom att om ett område inte är klassat när regler träder i kraft 1 dec så blir utfallet att reglerna kan appliceras från 1 dec såsom inget förhörjt värde finns? Finns något i regelverk som säger man måste invänta klassning av en område innan man får agera på nya reglerna? Samt direkt följdfråga , om område inte är klassat 1 dec och jag påbörjar en tillbyggnad om 30 kvm som då antas vara lovfri, kan jag få problem om man sedan klassar området att ha förhöjt värde nån gång under nästa år och jag är mitt i projektet tillbyggnad. Kommer jag bli tvingad söka bygglov retroaktivt då?
-i mailsvaret hänvisar man till att det är mitt ansvar ha koll på om min fastighet eller område har värden så höga att bygglov krävs. Antar det är nedan länk att hålla koll på där
Stadsmuseet verkar fått uppdrag att klassa? Eller finns fler källor, men kopplade till just bygglov i denna fråga?
https://stadsmuseet.stockholm/kunskap-och-samlingar/kulturmiljo/klassificering/
-Någon som har lite insyn i hur man tänker på stadsbyggnadskontoren runt om i landet, verkar det barka åt att man kommer klassa en del ”vanliga” områden som är oklassade idag - att ha värden på nivå som kräver bygglov.
-om området inte är klassat idag, och inte hunnit bli klassat till 1 dec - då blev svaret från kontoret att man inte kan bedöma om regler om bygglovsfrihet träffar min fastighet eller ej och jag ska återkomma nästa år. Borde det inte vara tvärtom att om ett område inte är klassat när regler träder i kraft 1 dec så blir utfallet att reglerna kan appliceras från 1 dec såsom inget förhörjt värde finns? Finns något i regelverk som säger man måste invänta klassning av en område innan man får agera på nya reglerna? Samt direkt följdfråga , om område inte är klassat 1 dec och jag påbörjar en tillbyggnad om 30 kvm som då antas vara lovfri, kan jag få problem om man sedan klassar området att ha förhöjt värde nån gång under nästa år och jag är mitt i projektet tillbyggnad. Kommer jag bli tvingad söka bygglov retroaktivt då?
-i mailsvaret hänvisar man till att det är mitt ansvar ha koll på om min fastighet eller område har värden så höga att bygglov krävs. Antar det är nedan länk att hålla koll på där
Stadsmuseet verkar fått uppdrag att klassa? Eller finns fler källor, men kopplade till just bygglov i denna fråga?
https://stadsmuseet.stockholm/kunskap-och-samlingar/kulturmiljo/klassificering/
Redigerat:
Givetvis kan du bygga efter de nya reglerna efter den 1/12 om sen byråkraterna hittar på fler begränsningar/ "klassningar" i framtiden gäller det ju att vara färdig med bygget innan dess.J Johan_kl skrev:Provade att dra ett mail till lokala stadsbyggnadsnämnden med lite frågor inför 1 dec, hur de kommer ställa sig med krav på anmälan etc. Fick svar att jag får återkomma under nästa år då stora delar av Stockholm fortfarande inte är ”klassade”, dvs det går inte svara på om mitt område kommer omfattas av nya regler om tex bygglovsfri tillbyggnad om 30 kvm eller inte. Jag bor i helt ordinärt bostadsområde med i princip uteslutande villor och med ett lapptäcke av byggnader, byggår och utseende och har tagit helt för givet att ny reglerna kommer gå att tillmänpa.
-Någon som har lite insyn i hur man tänker på stadsbyggnadskontoren runt om i landet, verkar det barka åt att man kommer klassa en del ”vanliga” områden att ha värden på nivå som kräver bygglov.
-om området inte är klassat idag, och inte hunnit bli klassat till 1 dec - då blev svaret från kontoret att man inte kan bedöma om regler träffar min fastighet eller ej och jag ska återkomma nästa år. Är det inte underligt påstående? Borde det inte vara tvärtom att om ett område inte är klassat när regler träder i kraft 1 dec så blir utfallet att reglerna kan appliceras från 1 dec såsom inget förhörjt värde finns? Finns något i regelverk som säger man måste invänta klassning av en område innan man får agera på nya reglerna? Samt direkt följdfråga , om område inte är klassat 1 dec och jag påbörjar en tillbyggnad om 30 kvm som då antas vara lovfri, kan jag få problem om man sedan klassar området att ha förhöjt värde nån gång under nästa år och jag är mitt i projektet tillbyggnad. Kommer jag bli tvingad söka bygglov retroaktivt då?
-i mailsvarer hänvisar man till att det är mitt ansvar ha koll på om min fastighet eller område har värden så höga att bygglov krävs. Var kan man hålla koll på detta? Finns det officiella register för sådant?
Ja men det är ju den biten som är vanskligt här, gissar man jobbar på i ökad fart att få klassa områden som idag är oklassade men man ser behov att faktiskt klassa i relation till de nya reglerna.F fribygg skrev:
Jag tycker iofs det var otroligt om ”vanliga” lite äldre förortsområden klassas. Men å andra sidan vet man ju aldrig vad man hittar på nu. Kanske köra nån igenom detta snabbt och på stora områden samtidigt, för att få behålla makten kräva bygglov efter 1 dec.
Hursomhelst vore det ju asdåligt om man då inte hunnit bygga klart och under våren så klassas en område till att kräva bygglov trotts allt och man får riva allt igen….
Du avgör väl själv när ditt bygge inflyttningsklart? Om det inte fodrar bygglov eller anmälan behöver du väl inte vänta på nått slutbesked..J Johan_kl skrev:Ja men det är ju den biten som är vanskligt här, gissar man jobbar på i ökad fart att få klassa områden som idag är oklassade men man ser behov att faktiskt klassa i relation till de nya reglerna.
Jag tycker iofs det var otroligt om ”vanliga” lite äldre förortsområden klassas. Men å andra sidan vet man ju aldrig vad man hittar på nu. Kanske köra nån igenom detta snabbt och på stora områden samtidigt, för att få behålla makten kräva bygglov efter 1 dec.
Hursomhelst vore det ju asdåligt om man då inte hunnit bygga klart och under våren så klassas en område till att kräva bygglov trotts allt och man får riva allt igen….
Mjölby kommun har under några år haft "kulturmiljöplan" och personalen på bygglovsenheten har på eget bevåg haft en aktivistisk tolkning av vad som får byggas och ändras i vanliga villaområden vilket skapat stora problem för befolkningen.J Johan_kl skrev:
Nu har samtliga handläggare som pysslat med detta blivit utköpta eller fåtts att sluta på annat sätt, akta dej @Johan_kl så att inte någon av de byråkraterna tar jobb i din kommun
Kan man få ut någon namnlista?F fribygg skrev:Mjölby kommun har under några år haft "kulturmiljöplan" och personalen på bygglovsenheten har på eget bevåg haft en aktivistisk tolkning av vad som får byggas och ändras i vanliga villaområden vilket skapat stora problem för befolkningen.
Nu har samtliga handläggare som pysslat med detta blivit utköpta eller fåtts att sluta på annat sätt, akta dej @Johan_kl så att inte någon av de byråkraterna tar jobb i din kommun![]()