220 329 läst ·
1 699 svar
220k läst
1,7k svar
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
Ja, när jag tänker efter kan man säkert hitta folk som gör något dylikt. Å andra sidan försämras den väl i så fall främst lukt- och fuktmässigt och om man står ut med det så är det inte direkt skadligt.F fribygg skrev:
Hur ska man tänka kring datum för regeländring och färdigställande? Om man bor i ett område där det idag är tillåtet att bygga friggebod men inte attefall, alltså kulturmiljöklassat? Kan man börja bygga friggebod innan 1 december och få möjlighet att färdigställa under rimlig tid eller blir det stopp på det inte färdiga bygget 1 december?
Sätt igång före 1 dec så är det lugnt.B Bele skrev:Hur ska man tänka kring datum för regeländring och färdigställande? Om man bor i ett område där det idag är tillåtet att bygga friggebod men inte attefall, alltså kulturmiljöklassat? Kan man börja bygga friggebod innan 1 december och få möjlighet att färdigställa under rimlig tid eller blir det stopp på det inte färdiga bygget 1 december?
Ja om det inte hindrar andra att röra sig så varför inte ? Sjöbodar är ju inte fredad zon på de flesta platser.K karlmb skrev:
De nya reglerna har ingenting att göra med kommunens avgifter varken för bygglov eller rivningslov. Däremot kommer man i vissa fall slippa söka rivningslov om man vill riva en byggnad som inte krävde bygglov när den uppfördes. Så på så vis kan man ju säga att det blir "gratis".N Nicholas1 skrev:
Ja, det får man enligt nya 9 kap 45 § PBL:
Hur byggnaden eller byggnadsdelen en gång uppfördes (med eller utan lov) spelar ingen roll. Så man kan riva 30 kvm av byggnadsdel utan rivningslov om den inte når till nock. Eftersom fasadändring heller inte kräver bygglov för en- och tvåbostadshus eller för större byggnader vars fasad inte vetter mot allmän plats så kan man alltså minska ned en byggnad med 30 kvm om man vill.
Hur byggnaden eller byggnadsdelen en gång uppfördes (med eller utan lov) spelar ingen roll. Så man kan riva 30 kvm av byggnadsdel utan rivningslov om den inte når till nock. Eftersom fasadändring heller inte kräver bygglov för en- och tvåbostadshus eller för större byggnader vars fasad inte vetter mot allmän plats så kan man alltså minska ned en byggnad med 30 kvm om man vill.
Hur interagerar den utökade lovplikten med placering av det som hittills kallas för friggebod på punktprickad mark?
Jag har även svårt att förstå om den första punkten nedan enbart avser åtgärder kopplade till ytterligare bostad, eller nybyggnad i allmänhet (tänk nyuppförande av "friggebod").
I punkt 2 och 3, vad avses med "anläggning"?
Jag har även svårt att förstå om den första punkten nedan enbart avser åtgärder kopplade till ytterligare bostad, eller nybyggnad i allmänhet (tänk nyuppförande av "friggebod").
I punkt 2 och 3, vad avses med "anläggning"?
Utökad lovplikt inom vissa områden
- Det krävs bygglov, så kallad utökad lovplikt, för vissa åtgärder som inte kräver bygglov enligt huvudregeln om de avser en byggnad, bebyggelseområde, tomt eller en allmän plats som är särskilt värdefull. Det gäller nybyggnad, tillbyggnad, inredning av ytterligare bostad i ett enbostadshus och fasadändring.
- Det krävs bygglov, så kallad utökad lovplikt, för vissa anläggningar som inte kräver bygglov enligt huvudregeln om åtgärden avser en särskilt värdefull anläggning som inte omfattas av en bestämmelse om skydd av kulturvärden. Detsamma gäller om en sådan åtgärd vidtas inom en allmän plats eller ett bebyggelseområde som är särskilt värdefullt och åtgärden påverkar områdets karaktär eller byggnadsverkets yttre karaktärsdrag. Exempel på dessa åtgärder kan vara plank, mur, altan, upplag mindre än 15 m2 inom detaljplan, parkeringsplats som är 50 m2 eller mindre inom detaljplan.
- Det krävs bygglov, så kallad utökad lovplikt, för att sätta upp, flytta eller väsentligt ändra en anläggning som är en skylt eller en ljusanordning om åtgärden avser en särskilt värdefull anläggning som inte omfattas av en bestämmelse om skydd av kulturvärden. Detsamma gäller om en sådan åtgärd vidtas inom en allmän plats eller ett bebyggelseområde som är särskilt värdefullt och åtgärden påverkar områdets karaktär eller byggnadsverkets yttre karaktärsdrag.
Nya lagtexten lyder 10 kap. 2a § PBL lyder:L Luddberg skrev:
Trots 2 § 2 får en åtgärd strida mot en detaljplan eller områdesbestämmelser, förutom sådana bestämmelser om skyddsåtgärder som avses i 4 kap. 12 § 1 eller 42 § första stycket 4 b, om åtgärden är
1. nybyggnad av
a) en komplementbyggnad till ett
en- eller tvåbostadshus, eller
b) ett komplementbostadshus,
2. tillbyggnad av
a) ett en- eller tvåbostadshus,
b) en komplementbyggnad till ett
en- eller tvåbostadshus, eller
c) ett komplementbostadshus,
3. inredning av ytterligare en
bostad i ett enbostadshus,
4. uppförande, flytt eller utökning
av en mur eller ett plank, eller
5. uppförande, flytt eller utökning
av en altan som tillsammans med
övriga altaner på tomten inte upp-
tar en markyta som är större än
50,0 kvadratmeter
Så om planen inte har skyddsbestämmelser kring kulturmiljön så får åtgärderna som listas ovan strida mot detaljplanen.
Rent generellt ser denna lagtext ut som en större liberalisering av möjligheten att bryta mot detaljplanen än vad jag har förstått. Samtidigt lär ju inte kommunen bevilja bygglov som strider mot detaljplanen så det sätter ju effektivt stopp mot att bryta mot detaljplanens bestämmelser när väl bygglov måste sökas för en åtgärd.
Det gäller all ny- och tillbyggnad men även inredning av ytterligare en bostads i enbostadshus samt fasadändring.L Luddberg skrev:
Från propositionen, detta är lagens uttömmande lista på anläggningar som kan kräva bygglovL Luddberg skrev:
om anläggningen omfattas av förvanskningsförbud eller finns inom ett område som inte får förvanskas och åtgärden påverkar byggnadsverkets yttre karaktärsdrag eller områdets karaktär:
1. en mur, eller ett plank eller en altan,
2. en idrottsanläggning,
3. en parkeringsplats,
4. ett upplag, en materialgård eller en fast förvaringsanläggning,
5. en mast, ett torn, en skorsten eller ett vindkraftverk, eller
6. en skylt eller en ljusanordning.
Redigerat:
Nu kanske jag tappat fotfästet i denna långa tråden, men hur var det nu med frågan om när anmälan kommer krävas för de bygglovsfria åtgärderna. Väntade vi på att få ut underlag för att förstå detaljerna, eller kommer vi först få detta utrett när regler väl träder i kraft och ärenden börjar hanteras på landets bygglovskontor
Inlägg #1317 rapporterar om regeringens ändringar av plan- och byggförordningen (PBF). Anmälan kommer inte krävas för de bygglovsfria åtgärderna i sig. Men vissa tekniska åtgärder kan även fortsattningsvis kräva anmälan, t ex installation av lokaleldstad, ändring av bärande konstruktion, installation eller väsentlig ändring av VA i en byggnad o s v. Men då är det just dessa tekniska saker man anmäler, inte t ex sin bygglovsbefriade utbyggnad eller uppförande av sin 30 kvm komplementbyggnad. På så sätt har anmälningsplikten (och även bygglovsplikten) minskat från 1 dec. Tills dess är man ju tvungen att anmäla själva bygget av ett attefallshus max 30 kvm (men inte en friggebod max 15 kvm).J Johan_kl skrev:Nu kanske jag tappat fotfästet i denna långa tråden, men hur var det nu med frågan om när anmälan kommer krävas för de bygglovsfria åtgärderna. Väntade vi på att få ut underlag för att förstå detaljerna, eller kommer vi först få detta utrett när regler väl träder i kraft och ärenden börjar hanteras på landets bygglovskontor
Ok förstår. Så för min del som vill bygga på 30 kvm på villa, kan starta den tillbyggnaden 1 dec direkt. Nån gång under processen måste jag skicka in en anmälan för ventilation och ändring av bärande konstruktion? Är det typ två separata blanketter man fyller i. Måste jag avvakta svar på dessa innan jag kan starta bygget eller får man utgå att man får ok?Claes Sörmland skrev:
Inlägg #1317 rapporterar om regeringens ändringar av plan- och byggförordningen (PBF). Anmälan kommer inte krävas för de bygglovsfria åtgärderna i sig. Men vissa tekniska åtgärder kan även fortsattningsvis kräva anmälan, t ex installation av lokaleldstad, ändring av bärande konstruktion, installation eller väsentlig ändring av VA i en byggnad o s v. Men då är det just dessa tekniska saker man anmäler, inte t ex sin bygglovsbefriade utbyggnad eller uppförande av sin 30 kvm komplementbyggnad. På så sätt har anmälningsplikten (och även bygglovsplikten) minskat från 1 dec. Tills dess är man ju tvungen att anmäla själva bygget av ett attefallshus max 30 kvm (men inte en friggebod max 15 kvm).
Något annan anmälan jag behöver tänka på i ovan fall? Jag har provat bygglov för dessa 30 kvm tidigare med drog tillbaka den mest pga att jag hade hoppats på dispens att överskriva detaljplanens byggyta, men det vet verkade kört. Men fick då en luddig invändning även om ”varsam placering ” av tillbyggnad och dom tänkte tillbyggnaden hellre skulle legat mot bakgård än på gavel. Men den delen antar jag nämnden inte kan invända på nu när bygglov inte krävs
Hade inte tänkt ha va och avlopp initialt, men om jag får för mig att installera en tvättmaskin i utrymmet och behöver vatten in och avlopp. Är det rimligt tro den delen faller inom anmälningsplikt som väsentlig förändring?