U
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men denna benhårda tolkning av förordningstexten. Kravet är ju installation av en anordning för ventilation. Installeras inte en sådan, ingen anmälan. Vad nu en sådan anordning är.

Men kan ju tolka det generöst och mena att det är enbart om man installerar en regelrätt ventilationsanläggning med fläkt som detta anmälningskrav aktualiseras. Ska vi gissa att man kommer att se det så ute i kommunerna?
Med tanke på att en anmälan kostar 4’ i våran kommun så blir det ju en väldigt dyr spaltventil för att få lite friskare luft i sovrummet…

• Haha
useless och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
W Weimik skrev:
Boverket har sedan tidigare gett ut dessa "Boverkets allmänna råd (2012:12) om anmälan för åtgärder som inte är bygglovspliktiga":

[länk]

Jag antar att de fortfarande kan tjäna som viss vägledning.
Men svårtolkad. Rena underhållsåtgärder tycks vara exempel på icke anmälningspliktiga åtgärder. Medan allt annat är anmälningspliktigt med ett stort undantag: "Byte från självdragsventilation (S) till fläktstyrd frånluftsventilation (F) i en- eller tvåbostadshus."

Det sammanfattande allmänna rådet har också ett brett fångstnät:

"Med väsentlig ändring av anordning för ventilation avses sådana åtgärder som påverkar luftkvaliteten inomhus och som, om de utförs felaktigt, kan leda till risk för försämrad luftkvalitet, fukt- och mögelskador, ökad radonhalt eller föroreningar i en koncentration som medför negativa hälsoeffekter eller besvärande lukt.

En ändring av en anordning för ventilation som medför behov av ny projektering, injustering av hela ventilationssystemet eller kontroll av ventilationssystemets funktioner utgör normalt en väsentlig ändring. Detsamma gäller en ändring av en anordning för ventilation som medför krav på funktionskontroll enligt 5 kap. 1 § plan- och byggförordningen (2011:338)."

Claes Sörmland
U Utsliten och utdömd skrev:
Med tanke på att en anmälan kostar 4’ i våran kommun så blir det ju en väldigt dyr spaltventil för att få lite friskare luft i sovrummet…
Då får glädjas åt att kommunens medarbetare ett ögonblick tänker på din risk för försämrad luftkvalitet, fukt- och mögelskador, ökad radonhalt eller föroreningar i en koncentration som medför negativa hälsoeffekter eller besvärande lukt före startbesked knappas in i datorn. Som en besvärjelse från prästen så lyfts denna ondska från dina axlar.

• Älska
  • Gilla
el_palpo och 1 till
  • Laddar…
U
Då får glädjas åt att kommunens medarbetare ett ögonblick tänker på din risk för försämrad luftkvalitet, fukt- och mögelskador, ökad radonhalt eller föroreningar i en koncentration som medför negativa hälsoeffekter eller besvärande lukt före startbesked knappas in i datorn. Som en besvärjelse från prästen så lyfts denna ondska från dina axlar.
Äsch hellre sitter jag i ett kvavt, möggligt och randonhaltigt rum, som saknar spaltventil.

Jag vill ju inte bryta mot lagen, och jag tycker det blir för dyrt att göra rätt. Vafan får jag för pengarna?

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
Äsch hellre sitter jag i ett kvavt, möggligt och randonhaltigt rum, som saknar spaltventil.

Jag vill ju inte bryta mot lagen, och jag tycker det blir för dyrt att göra rätt.
Om man läser bryggverkets råd krävs bara anmälan om du riskerar att försämra luftkvaliteten. Somliga ändringar kan man ju svårligen se som riskabla på det sättet.

Claes Sörmland
W Weimik skrev:
Om man läser bryggverkets råd krävs bara anmälan om du riskerar att försämra luftkvaliteten. Somliga ändringar kan man ju svårligen se som riskabla på det sättet.
Och hur tolkar du det i samband med ventilationensanordningens installation vid nybyggnation? Torde inte detta verkligen riskera att försämrad luftkvalitet inomhus om man gör fel?

Kanske, jag la till ett andra stycke i svaret till dig när du skrev. Se mitt inlägg igen!
Ok
Mitt resonemang ovan motsägs direkt av regeringens sammanfattning om krav på anmälan i propositionen:

[bild]

D v s om man vill bygga en liten friggebodsliknande byggnad så krävs alltså t o m anmälan för att installera ventiler för ventilation av denna lilla bod. Om man nu inte vill hävda att ventiler för ventilation inte är en "installation" av "anordning för ventilation", det som utlöser anmälningsplikten.
Kan det inte vara så att problemet man försöker lösa är att om anmälningsplikten för komplementbyggnad försvinner helt så försvinner kontrollen för kommunen att få in lägehetsvgiften för VA (ca 50k kr). Därför det även finns med så många sidor kring straffavgifter vid uteblivna anmälaningar. Tveksamt dock om kommunens VA-enhet kommer utfärda några startbesked - handlar nog snarare om att man ska ha anmält innan man startar.

Claes Sörmland
G Gbg1234 skrev:
Ok

Kan det inte vara så att problemet man försöker lösa är att om anmälningsplikten för komplementbyggnad försvinner helt så försvinner kontrollen för kommunen att få in lägehetsvgiften för VA (ca 50k kr). Därför det även finns med så många sidor kring straffavgifter vid uteblivna anmälaningar. Tveksamt dock om kommunens VA-enhet kommer utfärda några startbesked - handlar nog snarare om att man ska ha anmält innan man startar.
Alla dessa byggsanktionsavgifters storlek regleras av PBF, det är därför de finns där. Kravet på startbesked vid en anmälan finns i PBL, inte i PBF.

U
G Gbg1234 skrev:
Ok

Fast det är en helt annan avgift av ett annat kontor på kommunen som vill ha enhets avgiften på VA. Att de säger ok gör inte att bygglovsenheten kommer ge startbesked, och vise versa

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Och hur tolkar du det i samband med ventilationensanordningens installation vid nybyggnation? Torde inte detta verkligen riskera att försämrad luftkvalitet inomhus om man gör fel?
Jag tolkar det som att anmälan alltid krävs vid installation av ventilationsanordning, vilket förvisso känns orimligt för till exempel ett förråd. I de allmänna råden står det att byte av don eller ventiler till likvärdiga inte är anmälningspliktigt och det borde även betyda att installation av don eller ventiler är anmälningspliktigt.

Claes Sörmland
För mig är det inte begripligt. Jag tror man har inför en anmälningsplikt i PBF relaterad till ventilation för länge sedan utan att ha tänkt igenom det i detalj. Och med de nya liberaliseringarna blir det bara ännu tydligare att man inte har tänkt.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Då är det väl inte så mycket dyrare och betydligt mindre byråkratiskt att installera ett nytt fönster (med spaltventil) om man väntar till december.

• Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Så man får byta från självdrag utan anmälan i ett bostadshus, men en ventil är big no no?
Bild av en text från Boverkets föreskrifter om anmälningspliktiga och icke anmälningspliktiga ventilationsåtgärder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mikael_L Mikael_L skrev:
Skulle vi på Byggahus kunna preppa med lite skrifter?

Jag tänker tanken att, för att göra det lättare att göra rätt (som en del partiföreträdare oroade sig över), så skulle vi kunna skapa ett dokument som sammanfattar allt som man bör tänka på inför bygget av någon av dessa bygglovsfria och nu snart anmälningsfria åtgärderna.

Saker som
avstånd till grannar.
max höjd, area.
Tillgänglighet, och vilka byggnader som ens kan ha sådana krav
bärförmåga (snölast och allt sånt)
krav på ljus (fönster), ventilation, bullerdämpning
ev krav på energieffektivitet
avstånd till andra byggnadsverk
brandskyddskrav

osv osv

Skulle kunna bli ett dokument på några A4, behöver inte vara regler och konstruktionskrav i detalj, utan mer en sammanfattning över vad man kan behöva tänka på. Och sen ta reda på mer om vad som gäller ens egna projekt.
Tycker avstånd till grannar är svårt att mäta, de rör ju på sig ofta

• Haha
fribygg
  • Laddar…
M MickeOj skrev:
Så man får byta från självdrag utan anmälan i ett bostadshus, men en ventil är big no no?
[bild]
Tja, det finns kanske en viss logik. Att sätta in en frånluftsfläkt kan väl i princip aldrig försämra luftkvaliteten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.