204 248 läst ·
1 534 svar
204k läst
1,5k svar
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
Du kan påbörja bygget utan startbesked. Men för att påbörja installationen av VA och ventilation krävs troligen en anmälan med beviljat startbesked. D v s du inkommer med en ritning där VA och ventilation är inritat på ett fackmässigt sätt och sen svarar kommunen med ett startbesked med vändande post.G Gbg1234 skrev:Jag har försökt läsa texten ett par gånger men jag vet inte om jag tolkar fel. Jag ska bygga komplementbyggnad med vatten, avlopp och ventilation. Förstod det först som att jag kunde börja bygget utan startbesked och att jag själv ansvarar för att brandskyddet blir korrekt. Sedan under byggets gång ska jag anmäla VA och ventilation till kommunen.
Men nu tolkar jag det mer som att jag behöver få startbesked:
[bild]
[bild]
[bild]
Hur tolkar ni det? Kan man börja bygga komplementbyggnad/komplementbostadshus utan startbesked?
EDIT:
Eller det är inte kristallklart. Låt oss säga att man bygger en friggebod enligt dagens regler (alltså före 1 dec när ändringarna av PBL och PBF kickar in). Krävs det verkligen en anmälan för att installera ventilationsanläggning, t ex några tallriksventiler eller spaltventiler i sin friggebod? Jag gissar att ingen på denna jord har gjort en anmälan för detta och sett detta som en del av bygglovsbefrielsen för att uppföra friggebod. På samma sätt kan man ju hävda att det fortsatt är för uppförande av bygglovsbefriade komplementbyggnader, komplementbyggnadshus och utbyggnader på max 30 kvm.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
138 kr inkl moms
Läs mer
Då tolkade vi det på samma sätt, i mitt fall är första steget att gjuta en bottenplatta som avloppet såklart ska ligga i. Så blir till att anmäla och invänta startbesked nu dåClaes Sörmland skrev:
Men varför tycker man den befintliga byggnadens bärande delar är så viktiga, men inte utbyggnadens bärighet? Rimligen borde det vara minst lika viktigt att redovisa hur man tänker lösa tillbyggnadens egen integritet.Claes Sörmland skrev:
Ja så verkar det vara. Om du nu inte börjar ge dig på den befintliga byggnadens bärande delar, t ex växlar av bärande reglar, ändrar takstolar o s v. Då ska den delen anmälas först. Eller tillbyggnaden påverkar brandskyddet. Eller ändring av ventilation/VA i och med tillbyggnaden. Då kräver även det anmälan.
Man kan tycka det och det har tagits upp av mängder av remissinsatser. Det var också den kritiken S riktade in sig på i riksdagsdebatten (även om man främst riktade in sig på komplementbostadshusen och inte utbyggnaderna). Att det vore bättre med antingen bygglov hela vägen eller i alla fall bygganmälan för dessa åtgärder. Men regeringen vill liberalisera och testa detta några år. De skriver i propositionen att om det visar sig bli problem med denna frihet så kan PBF ändras så att anmälningskravet utökas.useless skrev:
Tanken är väl lite att det inte är så himla svårt att bygga ett simpelt enplanshus på under 50 kvm, så precis som för i tiden kan man bygga det på sunt förnuft istället för att räkna på allt.
Det ligger ju något i tankesättet att en ingenjörs jobb är inte på att räkna ut hur man bygger något som håller, deras jobb är att räkna ut hur man kan ligga på gränsen för att det precis inte håller och därmed minimera kostnader. När man bygger en liten komplement byggnad kan man lika gärna bara ha lite marginal i dimensioneringen istället för att räkna på allt.
Det ligger ju något i tankesättet att en ingenjörs jobb är inte på att räkna ut hur man bygger något som håller, deras jobb är att räkna ut hur man kan ligga på gränsen för att det precis inte håller och därmed minimera kostnader. När man bygger en liten komplement byggnad kan man lika gärna bara ha lite marginal i dimensioneringen istället för att räkna på allt.
Kan man använda sunt förnuft för att bygga ett hus på 50 kvadrat så borde man rimligen kunna använda samma sunda förnuft när man tar upp en öppning i väggen till sin anmälningsbefriade tillbyggnad.A ajn82 skrev:
Mitt resonemang ovan motsägs direkt av regeringens sammanfattning om krav på anmälan i propositionen:Claes Sörmland skrev:
Eller det är inte kristallklart. Låt oss säga att man bygger en friggebod enligt dagens regler (alltså före 1 dec när ändringarna av PBL och PBF kickar in). Krävs det verkligen en anmälan för att installera ventilationsanläggning, t ex några tallriksventiler eller spaltventiler i sin friggebod? Jag gissar att ingen på denna jord har gjort en anmälan för detta och sett detta som en del av bygglovsbefrielsen för att uppföra friggebod. På samma sätt kan man ju hävda att det fortsatt är för uppförande av bygglovsbefriade komplementbyggnader, komplementbyggnadshus och utbyggnader på max 30 kvm.
D v s om man vill bygga en liten friggebodsliknande byggnad så krävs alltså t o m anmälan för att installera ventiler för ventilation av denna lilla bod. Om man nu inte vill hävda att ventiler för ventilation inte är en "installation" av "anordning för ventilation", det som utlöser anmälningsplikten.
Fast om ditt sunda förnuft inte är tillräckligt sunt så kanske du riskerar den stora byggnadens integritet, så risken är större när någon gör feluseless skrev:
Jo, fast då rasar bara den lilla tillbyggnaden, inte hela tvåplanshuset på 300 kvm.useless skrev:
Det är inte jag sin skriver reglerna, och jag kan bara gissa bakomliggande tankar, men för mig är det uppenbart att kostnad/risk kalkylen blir annorlunda för en mindre tillbyggnad än en (potentiellt) stor huvudbyggnad
Det borde inte vara så det är tänkt att fungera, blir väldigt märkligt. Märkligt att det inte tydliggjorts bättre? Borde varit remissinstanser som flaggat för detta också?Claes Sörmland skrev:
Mitt resonemang ovan motsägs direkt av regeringens sammanfattning om krav på anmälan i propositionen:
[bild]
D v s om man vill bygga en liten friggebodsliknande byggnad så krävs alltså t o m anmälan för att installera ventiler för ventilation av denna lilla bod. Om man nu inte vill hävda att ventiler för ventilation inte är en "installation" av "anordning för ventilation", det som utlöser anmälningsplikten.
Med andra ord krävs anmälan för alla till- eller nybyggnader såvida man inte gör dem hermetiskt tillslutna så ingen luftväxling kan ske mot omvärlden.Claes Sörmland skrev:
Mitt resonemang ovan motsägs direkt av regeringens sammanfattning om krav på anmälan i propositionen:
[bild]
Boverket har sedan tidigare gett ut dessa "Boverkets allmänna råd (2012:12) om anmälan för åtgärder som inte är bygglovspliktiga":
https://forfattningssamling.boverket.se/detaljer/BFS2012-12
Jag antar att de fortfarande kan tjäna som viss vägledning.
https://forfattningssamling.boverket.se/detaljer/BFS2012-12
Jag antar att de fortfarande kan tjäna som viss vägledning.
Men denna benhårda tolkning av förordningstexten. Kravet är ju installation av en anordning för ventilation. Installeras inte en sådan, ingen anmälan. Vad nu en sådan anordning är.useless skrev:
Men kan ju tolka det generöst och mena att det är enbart om man installerar en regelrätt ventilationsanläggning med fläkt som detta anmälningskrav aktualiseras. Ska vi gissa att man kommer att se det så ute i kommunerna?