220 329 läst ·
1 699 svar
220k läst
1,7k svar
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
Om man lättade upp möjlgiheterna att få bygga något mellan huset och vattnet på en rimligt stor tomt (lämpligen kan hemfridszonen utgöra begränsningen) så ser jag bara fördelar. Varför ska hemfridszonen inte få användas till byggnation?S sofftis skrev:Undrar vad det kommer att betyda för strandskyddet ? Alltså, vad menas med att ta bort strandskyddet ? Ska vi få tomter som går till stranden så man inte kommer fram eller ? Typ som i Danmark ? eller där brorsan bor, staket ner till vattnet, så där kommer man bara ner om man går till badplatsen. Men det är ett gammalt sommarstugeområde förmodligen innan strandskyddet infördes. Tycker, låt folk bygga bryggor men låt också vem som helst använda bryggan och lämna en bit vid vattnet som är tillgänglig för alla att komma fram på, fiska, bada eller promenera. Ock så det vilda har tillgång. Om det då är störigt för de som bor där så får man ta det.
Det låter som att det du föreslår kunde vara en checklista, gärna i punktform. Där det går att bocka av att man kollat punkt för punkt?Mikael_L skrev:
Skulle vi på Byggahus kunna preppa med lite skrifter?
Jag tänker tanken att, för att göra det lättare att göra rätt (som en del partiföreträdare oroade sig över), så skulle vi kunna skapa ett dokument som sammanfattar allt som man bör tänka på inför bygget av någon av dessa bygglovsfria och nu snart anmälningsfria åtgärderna.
Saker som
avstånd till grannar.
max höjd, area.
Tillgänglighet, och vilka byggnader som ens kan ha sådana krav
bärförmåga (snölast och allt sånt)
krav på ljus (fönster), ventilation, bullerdämpning
ev krav på energieffektivitet
avstånd till andra byggnadsverk
brandskyddskrav
osv osv
Skulle kunna bli ett dokument på några A4, behöver inte vara regler och konstruktionskrav i detalj, utan mer en sammanfattning över vad man kan behöva tänka på. Och sen ta reda på mer om vad som gäller ens egna projekt.
Ingenting. Strandskyddet regleras i miljöbalken, det vi diskuterar i tråden är en ändring av PBL. Strandskyddet är kvar, lika omfattande och kompromisslöst som det alltid har varit.S sofftis skrev:Undrar vad det kommer att betyda för strandskyddet ? Alltså, vad menas med att ta bort strandskyddet ? Ska vi få tomter som går till stranden så man inte kommer fram eller ? Typ som i Danmark ? eller där brorsan bor, staket ner till vattnet, så där kommer man bara ner om man går till badplatsen. Men det är ett gammalt sommarstugeområde förmodligen innan strandskyddet infördes. Tycker, låt folk bygga bryggor men låt också vem som helst använda bryggan och lämna en bit vid vattnet som är tillgänglig för alla att komma fram på, fiska, bada eller promenera. Ock så det vilda har tillgång. Om det då är störigt för de som bor där så får man ta det.
Jag försökte begära ut handlingarna i fredags morse. Men det var nog inte arbetsdag på departementet, halvdag och allt inför helgen, för inget kom tillbaka. Får vänta till kommande vecka.Claes Sörmland skrev:
Regeringen tycks ha beslutat om nya Plan- och byggförordningen på sitt möte idag.
Detta avgör hur det blir med anmälan framgent så det är mycket viktigt för oss småhusägare, hur mycket frihet vi faktiskt får utan att kommunens folk ska blandas in och vi ska behöva vänta på startbesked och lämna in dyra konsultrapporter.
[bild]
[länk]
Var läser jag handlingarna? Jag vill läsa förordningstexten!
Ja typ så.H Håkan V skrev:
Jag tänkte inte någon fullständig handledning eller så, utan mer en guide som visar på ett ungefär vad som gäller, och gärna tillsammans med en checklista på saker som man inte får glömma ifall man slippa ev problem efter att bygget står klart.
En handledning för landets kommuner kanske...Mikael_L skrev:
Med befintligt lagstiftning, förordning och föreskrifter så tycker jag Boverket gör ett mycket bra jobb att beskriva för kommunmedarbetarna gällande rätt och regelsystem.K karlmb skrev:
Sen kan man ju alltid önska annan lagstiftning, förordning och föreskrifter men det är en större fråga.
Yes, idag publicerades ändringarna av plan- och byggförordningen:N Nicholas1 skrev:
https://svenskforfattningssamling.se/sites/default/files/sfs/2025-10/SFS2025-979.pdf
https://svenskforfattningssamling.se/sites/default/files/sfs/2025-10/SFS2025-980.pdf
Det verkar som att bygglovsfri nybyggnation eller tillbyggnad i sig inte kräver anmälan enligt nya PBF.
Men att bygglovsfria utbyggnader ofta omfattas av anmälningsplikt om man väsentligen måste ändra på en del av den befintliga byggnadens konstruktion, ventilation eller brandskydd för utbyggnaden.
Men att bygglovsfria utbyggnader ofta omfattas av anmälningsplikt om man väsentligen måste ändra på en del av den befintliga byggnadens konstruktion, ventilation eller brandskydd för utbyggnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur avgör man vad som är en väsentlig ändring?Claes Sörmland skrev:
Det verkar som att bygglovsfri nybyggnation eller tillbyggnad i sig inte kräver anmälan enligt nya PBF.
[bild]