220 329 läst ·
1 699 svar
220k läst
1,7k svar
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
Jag tror inte det blir några förenklingar där. Man söker bygglov och får det och sen är det klart med det.H Håkan V skrev:
Kräver bygglov före eller efter förändringen? För visst är det så att utbyggnader med area A där 15 < A <= 30 kommer gå från bygglovskrävande till bygglovsbefriade, och dessutom få genomföras planvidrigt?
Nej det är vad jag misstänker också. Mest skrammel i tomma tunnor, förenklingar för mer eller mindre betydelselösa småsaker som ger uppmärksamhet.Claes Sörmland skrev:
Vill man på allvar öka bostadsbeståndet eller tillgången till större bostäder behövs mer genomgående förändringar så det blir enklare och billigare att göra riktiga tillbyggnader och nybyggnationer.
”Mer eller mindre betydelselösa småsaker” är det verkligen inte för de som nu kan bygga något som de inte kunde tidigare.H Håkan V skrev:Nej det är vad jag misstänker också. Mest skrammel i tomma tunnor, förenklingar för mer eller mindre betydelselösa småsaker som ger uppmärksamhet.
Vill man på allvar öka bostadsbeståndet eller tillgången till större bostäder behövs mer genomgående förändringar så det blir enklare och billigare att göra riktiga tillbyggnader och nybyggnationer.
Men du har nog rätt i att antalet nya bostäder näppeligen kommer att påverkas av de här reglerna.
Nej det är så klart välkommet för dom som vill göra mindre förändringar. Det sparar förhoppningsvis resurser hos kommunernas byggnadsavdelningar också.W Weimik skrev:
Men jag hade gärna sett att man släppt på krav på tillgänglighet i privatbostäder (100% av Sveriges befolkning är knappast funktionsvarierade... Och kommer inte heller att bli det).
Att själv få vara kontrollansvarig hade också varit välkommet, vilket jag hade tillåtelse för 1995 vid en utbyggnad.
Det är mycket som ska vara belagt genom kostsamma intyg/konsultuppdrag och anpassningar idag.
Kort sagt, den reform vi hade velat se är att avskaffa startbeskedet för en- och tvåbostadshus med alla dess låtsaspapper som göder den privata konsultbyråkratisektorn. De kan ägna sig åt flerbostadshus och industrier istället.
Jag tror jag just hittade ännu en försämring för de som bor utanför detaljplanerat område. Det gäller friheten att bygglovsfritt uppföra plank. Enligt gällande rätt kan man utanför detaljplan bygga plank som man önskar inom en- och tvåbostadshusets omedelbara närhet. Håller man sig inte inom 4,5 m från gränsen så måste man ha grannes medgivande.
Men nu stryks denna frihet ute på landet. Kvar blir möjligheten att bygga plank på max 1,8 m inom 3,6 m från huset - d v s den begränsade frihet som redan har funnits inom detaljplan. Men i övrigt läggs bygglovskrav på plank utanför detaljplan.
Den nya lagtexten:
Men nu stryks denna frihet ute på landet. Kvar blir möjligheten att bygga plank på max 1,8 m inom 3,6 m från huset - d v s den begränsade frihet som redan har funnits inom detaljplan. Men i övrigt läggs bygglovskrav på plank utanför detaljplan.
Den nya lagtexten:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
*tänker väldigt hårt på om jag någonsin sett ett plank på en bostadsfastighet utanför detaljplanerat område*
Med det sagt är det förstås en försämring och något dåligt. Plank under 2 meter borde alltid vara bygglovsfria, möjligen ok att kräva grannmedgivande.
Med det sagt är det förstås en försämring och något dåligt. Plank under 2 meter borde alltid vara bygglovsfria, möjligen ok att kräva grannmedgivande.
Det är rätt vanligt med plank i mina trakter. Det blåser vid Sörmlandskusten så folk vill skydda sig. Det kan vara vid uteplatsen, poolen o s v. Eller mot landvägen för att skydda mot trafiken.Nötegårdsgubben skrev:
Sen kan man ifrågasätta om dessa plank verkligen är i omedelbar närhet av huset som lagen kräver. Eller om de i själva verket är svartbyggen.
Den lagtext du refererar ovan gäller ju detaljplanelagt område. Jag tror såklart att det du säger stämmer, men på vilket sätt påverkar lagtexten ovan icke detaljplanelagt område?
Jag trodde för övrigt dessa plank i närheten av hus i detaljplanerat område endast vad bygglovsfria i anslutning till huvudbyggnad. Är detta en förändring man gör nu eller har det alltid varit så?
Jag trodde för övrigt dessa plank i närheten av hus i detaljplanerat område endast vad bygglovsfria i anslutning till huvudbyggnad. Är detta en förändring man gör nu eller har det alltid varit så?
Tack, det är bra att någon kan läsa för jag kan det ju tydligen inte det på morgonen!jonmo skrev:
Tro inte på vad jag säger. Det är också därför jag lägger upp lagtexten för att få ett second opinion.
Jag har nog helt fel helt enkelt, att det är en liberalisering utanför detaljplan - att plank från 1 dec inte alls kräver bygglov där. Kolla mig genom att läsa propen!
Här (s. 122):
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ition/ett-nytt-regelverk-for-bygglov_hc03169/
Det står i propen att man liberaliserar i det avseendet. Alltså inom detaljplan (också). Propen:jonmo skrev:
"Enligt regeringen bör möjligheten att uppföra lovfria murar och plank invid en byggnad inte begränsas till en- och tvåbostadshus, såsom det nuvarande undantaget från kravet på lov är."
Redigerat:
Det är ju så ovant för oss med liberaliseringar av bygglovsregler så du är ursäktad!Claes Sörmland skrev:
Tack, det är bra att någon kan läsa för jag kan det ju tydligen inte det på morgonen!
Tro inte på vad jag säger. Det är också därför jag lägger upp lagtexten för att få ett second opinion.
Jag har nog helt fel helt enkelt, att det är en liberalisering utanför detaljplan - att plank från 1 dec inte alls kräver bygglov där. Kolla mig genom att läsa propen!
Här (s. 122):
[länk]
Det står i propen att man liberaliserar i det avseendet. Alltså inom detaljplan (också). Propen:
"Enligt regeringen bör möjligheten att uppföra lovfria murar och plank invid en byggnad inte begränsas till en- och tvåbostadshus, såsom det nuvarande undantaget från kravet på lov är."
Halleljua om det stämmer, utanför detaljplan skulle man alltså då framöver inte bara få lov att bygga plank, utan även mur, i tomtgräns utan bygglov? (i tomtgräns definierat som på sin egen sidan utan att inkräkta på grannfastigheten)Claes Sörmland skrev:
Tack, det är bra att någon kan läsa för jag kan det ju tydligen inte det på morgonen!
Här (s. 122):
[länk]
Det står i propen att man liberaliserar i det avseendet. Alltså inom detaljplan (också). Propen:
Yes, så förstår jag det efter att nu ha blivit rättad gällande att jag läste förbi att bygglovskravet gäller enbart inom detaljplan. Och kravet på grannemedgivande för att bygga närmare än 4,5 m gränsen verkar inte finnas för sådant plank eller sådan mur utanför detaljplanerat område. Så det kan bli plank och murar alldeles vid fastighetsgränsen utan bygglov utanför detaljplanerat område.A ajn82 skrev: