220 329 läst ·
1 699 svar
220k läst
1,7k svar
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
Termen och konceptet attefallsbyggnad försvinner helt med lagändringen.J Johan_kl skrev:Att man slipper bygglov på 30 kvm attefallstillbyggnad är jag helt med på. Men jag har uppfattat det som förslag är lite luddigt gällande om anmälan för attefallstillbyggnad kommer krävas eller ej. Har tolkat det som många tror att bygganmälan kommer krävas för attefallstillbyggnad när detta väl ska implementeras.
Vilket får till följd att Stefan Attefall nog inte kommer att vara lika ihågkommen om 40år som Birgit Friggebo är i dag..Claes Sörmland skrev:
Per Bolund's bidrag till förenklingar i byggandet är kanske redan glömda av väljarkåren och av forummedlemmarna?
Ok, så om jag förstår er rätt så bör man kunna påbörja bygget av en 30 kvm tillbyggnad redan 1 dec (om rådande estimat om införande av regler håller) helt utan korrespondens med stadsbyggnadskontoret? Nu ska jag inte dra in VA och avlopp i tillbyggnad, men om jag skulle gjort det - hade det inneburit skillnad?Claes Sörmland skrev:
Vad tror ni isåfall man ev riskerar om man förekommer reglerna lite och gjuter en platta redan under senhösten? Att enbart gjuta en platta är väl inte idag heller bygglovspliktigt i sig, men om man i nästa steg bygger ett bygglovsplikitgt hus på plattan får man väl problem i dagsläget, dvs att man påbörjat det bygglovsärendet utan lov och startbesked. Men teoretiskt borde man kanske klara sig om man inte bygger något på plattan förrän efter nya reglerna trätt i kraft? Kanske kan bli problem om någon sur granne dokumenterar att plattan görs innan 1 dec och man hamnar i en dialog att syftet med plattan var att bygga på och att man då påbörjade ett olovligt bygge?
Välkommen att besöka Stockholms södra förorter och så kan du få refkektera över om din slutsats stämmer i hela riket...SågspånPappspikEternit skrev:
Tyskarna vill nog i större omfattning bo nära naturen - varför jag uppfattat att de köper "stugor" i småland, medan många från andra kulturer snarast verkar vilja bo i betongdjungeln i någon av de större städerna och skyr "naturen". Sen känner jag några tyskar (och andra mellaneuropeer) som bor i sthlm, men då är det ofta pga arbete eller att vi är mer familjevänliga.SågspånPappspikEternit skrev:
Natur och kultur är något som vi bör värna om för framtiden. I ett område med varken speciella kulturella värden, eller områden utan några naturvärden kan väl folk få göra vad de vill, men köper man ett "kulturhus" så ska man nog räkna med att man inte får göra vad man vill med det. Det är jag tacksam för.A Abyaby skrev:
Jag är också tacksam för att det finns planbestämmelser och att man inte får bygga "vad man vill". En vill bygga ett höghus som skuggar hela din tomt, en annan vill bygga en bilverkstad som slamrar och bullrar, en tredje vill bygga en pizzeria som har öppet hela natten.
Däremot håller jag med om att "inom rimliga gränser" så bör man, kanske med grannars medgivande, få bygga till altaner, friggebodar och liknande. Svårigheten är ju att alla inte har samma syn på rimligt. Jag tycker trots allt att "attefallsstorleken" är rimlig, friggebod är något för litet. Men kombinerat känns det som fullt tillräckigt att få bygga utan bygglov. Så jag kan tycka de nya reglerna verkar rimliga trots allt. Även takkupor, skärmtak osv bör man ju få uppföra. Och klokt att undanta kulturbyggnader.
Gjut en altan, max 0,5 m över marken redan nu, om regeländringarna går igenom kan du ju då fundera på att bygga nått bygglovsfritt på din altan.J Johan_kl skrev:Ok, så om jag förstår er rätt så bör man kunna påbörja bygget av en 30 kvm tillbyggnad redan 1 dec (om rådande estimat om införande av regler håller) helt utan korrespondens med stadsbyggnadskontoret? Nu ska jag inte dra in VA och avlopp i tillbyggnad, men om jag skulle gjort det - hade det inneburit skillnad?
Vad tror ni isåfall man ev riskerar om man förekommer reglerna lite och gjuter en platta redan under senhösten? Att enbart gjuta en platta är väl inte idag heller bygglovspliktigt i sig, men om man i nästa steg bygger ett bygglovsplikitgt hus på plattan får man väl problem i dagsläget, dvs att man påbörjat det bygglovsärendet utan lov och startbesked. Men teoretiskt borde man kanske klara sig om man inte bygger något på plattan förrän efter nya reglerna trätt i kraft? Kanske kan bli problem om någon sur granne dokumenterar att plattan görs innan 1 dec och man hamnar i en dialog att syftet med plattan var att bygga på och att man då påbörjade ett olovligt bygge?
Ja exakt så kan man ju rimligen argumentera, men min erfarenhet hittills av stadsbyggnadskontoret är att man inte alltid argumenterar logiskt och lika😃 så även om det känns fullt rimligt motivera såsom du säger. Så i praktiken så kan ju en nitisk handläggare på utflykt undra varför jag gjutit golvvärmeslingor i altanen😃 då är väl egentligen frågan dels hur stor risk det är att det upptäcks platta gjöts i förtid, troligen hyfsat låg, men vid upptäckt vad det finns för möjligheter/underlag för en nitisk handläggare döma ut sanktionsavgiftF fribygg skrev:
Risken för upptäckt är minimal om du inte söker bygglov för senare byggnation och kommunen kan i praktiken inte påföra dig en byggsanktionsavgift för att du gjuter en platta, en sån kräver ju inte bygglov. Men det är ju helt uppenbart att du inte tänker följa dagens regelverk och faktisk påbörja en bygglovpliktig åtgärd utan bygglov och startbesked. Det är inte lagligt så det blir upp till ditt samvete.
För egen del skulle jag avvakta lite, detta är politik - även om det är osannolikt att det inte blir av under hösten så vet man aldrig. Man kan tänka sig regeringskris eller annat skit.
För egen del skulle jag avvakta lite, detta är politik - även om det är osannolikt att det inte blir av under hösten så vet man aldrig. Man kan tänka sig regeringskris eller annat skit.
Nä du har rätt i att det finns absolut en osäkerhetsfaktor i spel. Det som lockar är ju såklart att kunna göra en del arbete sida av årsskiftet för nyttja även årets rot till projektet. Men lutar nog åt att det blir för vanskligt att påbörja plattan trotts allt.Claes Sörmland skrev:
Risken för upptäckt är minimal om du inte söker bygglov för senare byggnation och kommunen kan i praktiken inte påföra dig en byggsanktionsavgift för att du gjuter en platta, en sån kräver ju inte bygglov. Men det är ju helt uppenbart att du inte tänker följa dagens regelverk och faktisk påbörja en bygglovpliktig åtgärd utan bygglov och startbesked. Det är inte lagligt så det blir upp till ditt samvete.
Har ni som diskuterat frågan mycket någon känsla för när man förväntar sig ett faktiskt beslut i frågan? Tror ni att det är först då man kan våga dra slutsats att ett projekt som mitt ,om 30 kvm tillbyggnad, kommer blir helt anmälningsfri? Eller vågar man dra den slutsatsen redan nu?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 277 inlägg
Skogsägare
· 23 277 inlägg
Remisserna är klara, lagrådsremiss är klar och proposition är lagd till riksdagen. Det kommer riksdagsbehandlas i september och oktober och träda i kraft 1/12.J Johan_kl skrev:
Skogsägare
· 23 277 inlägg
Vi får väl se. Tills @useless och jag övertygat alla att kalla det potthus lär nog både friggor och attefallare säljas, bygga och pratas om.Claes Sörmland skrev:
För tillbyggnaderna kommer jag starkt propagera för huttave, oavsett tillbyggnadstyp. Med risk för att det funkar bättre i Nybro och Tranås än Nacka och Traneberg.
Jag skulle defenitivt gjutit platta genast om jag var i ditt läge. Låter ju som en bra plats för en gjuten altan med golvvärme som ger möjlighet att slå på värme, till exempel för att skydda chiliodlingar mot frost eller dumpa ut värme om du skulle vilja hjälpa elnätet att bli av med överskott i en kris. Blir det sedan nya regler 1/12 är det väl inte så konstigt att du vill använda det till något nytt. Kör bara körJ Johan_kl skrev:Ja exakt så kan man ju rimligen argumentera, men min erfarenhet hittills av stadsbyggnadskontoret är att man inte alltid argumenterar logiskt och lika😃 så även om det känns fullt rimligt motivera såsom du säger. Så i praktiken så kan ju en nitisk handläggare på utflykt undra varför jag gjutit golvvärmeslingor i altanen😃 då är väl egentligen frågan dels hur stor risk det är att det upptäcks platta gjöts i förtid, troligen hyfsat låg, men vid upptäckt vad det finns för möjligheter/underlag för en nitisk handläggare döma ut sanktionsavgift