220 329 läst ·
1 699 svar
220k läst
1,7k svar
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
Å andra sidan gillar de flesta av oss välklippta gräsmattor samt välansade häckar och buskar. Den som inte klipper sin gräsmatta riskerar grannarnas ogillande.Claes Sörmland skrev:
Redigerat:
Det tvivlar jag på. Strandskyddet är det heligaste vi har i Sverige, näst Systembolaget.K karlmb skrev:
Det ena behöver inte utesluta det andra. Regeringen har inte skrivit in särskilda uppmaningar om att bygga fult eller undvika underhåll.P pmd skrev:
Gissar att de flesta bygger något de tycker är fint. Säkert finns det då många andra som också tycker det är fint även om kanske just du inte gillar färgen, takvinkeln eller fönsterspröjset.
Bara för att det finns många som har kontrollbehov och många som har svårt med förändringar så betyder det ju inte att alla andra som inte har dessa problem måste anpassa sig till deras önskan om en värld utan överraskningar och förändring.
Du glömmer att vi är ett mångkulturellt land numera. Det kommer säkert många uppfriskande initiativ. 😊SågspånPappspikEternit skrev:
På vilket vis tror du att förslagen ska leda till att människor gör tillbyggnader och komplementbyggnader med sämre brandskydd och tillgänglighet? Har inte fastighetsägaren ett egenintresse av ett gott brandskydd, och är inte tillgänglighet något allmänt önskvärt (det brukar hävdas av vissa på forumet)?
Nja, det var väl så det var förr i tiden…SågspånPappspikEternit skrev:
Fler än nu sannolikt. 😊SågspånPappspikEternit skrev:
Vad tror du Mahud eller Hussein eller Vajgasic har för smak?SågspånPappspikEternit skrev:
Jag tror att det kan bli en intressant utveckling. 😊
ExaktSågspånPappspikEternit skrev:
Det kanske inte är ungdomar som i första hand har friköpt boende. Många ungdomar står utanför samhället i övrigt på olika sätt också.Claes Sörmland skrev:
Jag tänker att människor från vitt skilda geografiska platser som exempelvis Somalia, Iran, Irak o Syrien kanske har med sig kulturvärden som skiljer sig från det vi haft i Sverige säg för 30 år sedan och tidigare.Claes Sörmland skrev:
Kan bli intressant detta. 😊
Tänker att de bor nog typiskt sett i hyresrätt eller möjligen senare i bostadsrätt. Det brukar vara ett rejält steg ned på den socioekonomiska stegen att flytta från tredje världen till Sverige. Först deras barn eller barnbarn förväntas medelklassifieras och bli ägare av egna småhus.Nissens skrev:
Det kanske inte är ungdomar som i första hand har friköpt boende. Många ungdomar står utanför samhället i övrigt på olika sätt också.
Jag tänker att människor från exempelvis Somalia, Iran, Irak o Syrien kanske har med sig kulturvärden som skiljer sig från det vi haft i Sverige säg för 30 år sedan och tidigare.
Kan bli intressant detta. 😊
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
De utrikesfödda jag känner (och känner till) som har egna hus låter dessa smälta in i omgivningen. Inga minareter, kupoler eller ens en ynka islamisk trädgård. De enda som avviker något är tyskar, som gärna vill att deras hus på landet ska likna en kraftigt pårökt version av Bullerbyn...Nissens skrev:
Men jag tycker inte det är något problem, folk borde få ha större inflytande över sina egna ägandes fastigheter. Jag tror på den vuxna människans förmåga att veta sitt eget bästa. Jag tror både Mahud och Maggan om att kunna välja kulör på sitt hem efter eget huvud.
Nä, det är ju inte tillåtet idag…SågspånPappspikEternit skrev:
Nu tänkte jag kanske inte på så extrema skillnader, kanske mer färgsättning etc.
Ja, och gärna staket kring fastigheten även mitt ute i ingenting.SågspånPappspikEternit skrev:
Japp, håller med.SågspånPappspikEternit skrev:
Ja, jag tänker att det skall bli intressant att se vad som händer, är övertygad om att det kommer att märkas över tiden. 😊SågspånPappspikEternit skrev:
Som sagts tidigare så har inte reglerna för vad man får göra ändrats. Det är samma byggregler med krav på varsamhet och förbud mot förvanskning etc.
Det som ändras är tillståndsprocessen som går från förprövning till efterkontroll.
Så de som tror att kreativiteten släpps helt fri med de nya reglerna får tänka om innan kommunens tillsynsmän kommer och knackar på...
Det som ändras är tillståndsprocessen som går från förprövning till efterkontroll.
Så de som tror att kreativiteten släpps helt fri med de nya reglerna får tänka om innan kommunens tillsynsmän kommer och knackar på...
Låter som tolkningsfrågor. Vad ”förvanskning” är kan nog tolkas olika…useless skrev:
Det låter helt vansinnigt.useless skrev:
Enligt din tolkning ja. Skall det fungera på det viset lär de få starta stora rekryteringsprogram ute i kommunerna asap. 😂😂useless skrev:
I praktiken lär det innebära en förändring mot idag.
Redigerat:
Samtidigt vet vi ju att tillsynen är rätt tandlös och hela systemet bygger på att vi inte har hård tillsyn och att den är passivt reaktiv. Den hanterar s a s bara de mest uppenbara överträdelserna. Med undantag från när någon enskild kommuns byggnadsnämnd har råkat anställa fel medarbetare och de försöker införa mer repression än brukligt.
Dessutom ligger bevisbördan och hela arbetet på byggnadsnämnden vid en tillsyn. Detta i motsats till situationen vid en bygglovsprövning eller anmälan där byggnadsnämndens handläggare kan ställa vilka möjliga och omöjliga krav de för dagen känner för.
Så att minska bygglovs- och anmälningskrav är att avfjädra medarbetarna på byggnadsnämnderna, det är i grunden en fråga om makt.
Dessutom ligger bevisbördan och hela arbetet på byggnadsnämnden vid en tillsyn. Detta i motsats till situationen vid en bygglovsprövning eller anmälan där byggnadsnämndens handläggare kan ställa vilka möjliga och omöjliga krav de för dagen känner för.
Så att minska bygglovs- och anmälningskrav är att avfjädra medarbetarna på byggnadsnämnderna, det är i grunden en fråga om makt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg