P Peter321 skrev:
Det var ungefär så jag tänkte. Men det kan ju komma att se ut som att jag byggde allt utom att just lägga på taket. Dvs att det inte var klart innan även om jag anser att det fungerar fint och är klart även utan plasttak.
Bevisbördan ligger på dem. Dokumentera bygget så att det syns att det är klart.

• Gilla
PA71 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
jonmo jonmo skrev:
Det här låter ju som början på en ny svit av problem, där det finns olika sorters bygglov och processer som man måste vara djupt insatt för att förstå. Men vad förväntade man sig av en regering som inte ens fattar att ett par pennstreck i ett par väl valda regleringsbrev skulle göra Sverige bättre över en natt...
Om handläggarna ute i kommunerna gör sitt jobb och uppfyller serviceskyldigheten i förvaltningslagen så är detta inget problem. Allmogen får hjälp av byggnadsnämnden att söka bygglov för rätt sak.

Men håller med att om detta med undantag från byggloven rör till PBL. Hade varit bättre att liberalisera på riktigt. Men den ståndpunkten har inte politisk majoritet, svensken gillar förbud.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P Peter321 skrev:
Om jag bygger en bygglovsbefriad altan med pergola mot fasad på nu i sommar, kommer jag då kunna lägga på plasttak på pergolan (upp till 30kvm) utan anmälan eller bygglov efter att de nya reglerna kommit på plats?

Eller kommer det ses som att bygget påbörjades innan de nya reglerna var på plats?
Inga problem.

• Älska
Peter321
  • Laddar…
Hur blir det med ändra fönster. Storlek, ta bort ett fönster. Blir det lättare med fasadförändringar?

Claes Sörmland
A A.G skrev:
Hur blir det med ändra fönster. Storlek, ta bort ett fönster. Blir det lättare med fasadförändringar?
Ja, helt fritt.

(Om man inte har sitt småhus i något område med bevarandevärd bebyggelse. Då är det stopp för all frihet och bygglov krävs. Ett bygglov som troligen inte ges.)

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, helt fritt.

(Om man inte har sitt småhus i något område med bevarandevärd bebyggelse. Då är det stopp för all frihet och bygglov krävs. Ett bygglov som troligen inte ges.)
Fast det är ju samma byggregler och förbud mot förvanskning som tidigare. Så även om bygglovskravet försvinner kan kommunen ha synpunkter på åtgärden.

• Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Fast det är ju samma byggregler och förbud mot förvanskning som tidigare. Så även om bygglovskravet försvinner kan kommunen ha synpunkter på åtgärden.
Precis samma regler som idag. Det är mer en frånvaro av liberalisering i ett paket med frihetlig riktning än att nya förbud har tillkommit.

Inga problem.
Läste lite mer och taket kommer ju sakna väggar då det i så fall blir ett altantak, kan det då ändå falla in under reglerna för attefallstillbyggnad med de nya reglerna?

Claes Sörmland
P Peter321 skrev:
Läste lite mer och taket kommer ju sakna väggar då det i så fall blir ett altantak, kan det då ändå falla in under reglerna för attefallstillbyggnad med de nya reglerna?
Jodå, väggar är inget krav för en byggnad i PBLs värld.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Ja jag förstår inte den här förkärleken till att inrätta större och större undantag för olika slags komplementsbyggnader som för tankarna till kåkstäder.

Lyckligtvis är mina två grannar för gamla för att orka smälla upp en 65m2 stuga på tomten.

Ska läsa förslaget för att se men generellt sett finns det ju utrymme för förenklingar ...
Ja i värsta fall kan villakvarteret med identiska 1 1/2 hus förändras och börja likna någon pittoresk stad som Vadstena, Gränna, Askersund, Karlskrona, Visby eller någon annan helt crazy stad. Usch 🤮

• Älska
  • Haha
  • Gilla
AndersPS och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det ligger lite i det, just mängder av uthus i oordning, kombinerat med plank och häckar skapar väldigt trivsamma områden. Det är något med modernismens systematik och regelmässighet i byggnationen som inte fungerar med den mänskliga hjärnan. Kan det var så enkelt att vår hjärna är evolutionärt byggd för att läsa av naturlandskap och de ser inte ut som modernistisk samhällsplanering. Det enda som räddar modernismens repetitiva estetik är ju vegetation, träd och buskar. Det är s a s inte en slump att dessa alltid står gröna på renderingarna.

• Gilla
Sigge1960 och 11 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Vi har problem med det i centrala delar hos grannkommunen där de till äldre hus med stora trädgårdar har lagt ut bärlager över hela fastigheten och hyr ut parkeringar. Nära till pendeltåg mm. och det ser förjävligt ut men husägarna tjänar nog bra med pengar på det. Men gräs och äppelträd är ett minne blott
Egentligen är det ju bilhatande politiker som är skyldiga till utvecklingen när de tar bort och/eller avgiftsbelägger helt utan normala värderingar.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Jo men i vissa fall snacka vi häckar som ligger 40-50cm fel och som sen går till tinget.
Finns ett fall där kommunen tvingade en fastighetsägare att flytta sin häck, varpå den kontrar med att kommunens lyktstolpe stog på hans tomt, och vann. Så kommunen åker på att flytta en lyktstolpe för att vinna 30cm gräs längs med en asfalterad väg… det finns ingen sundhet i resonemanget utan bara förmynderi av lagar.
Vafan får jag?

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Har inte orkat läsa alla turer men ger de nya reglerna någon öppning för att utan bygglov eller dispens bygga ut ett hus som ligger inom strandskydd, även om utbyggnaden minskar avståndet till stranden med några cm?

Om handläggarna ute i kommunerna gör sitt jobb och uppfyller serviceskyldigheten i förvaltningslagen så är detta inget problem. Allmogen får hjälp av byggnadsnämnden att söka bygglov för rätt sak.

Men håller med att om detta med undantag från byggloven rör till PBL. Hade varit bättre att liberalisera på riktigt. Men den ståndpunkten har inte politisk majoritet, svensken gillar förbud.
Det är ju det här med att inte alla har så bra tomt som andra och då ska de med bäst förutsättningar inte ges några möligheter. Står väl i grundlagen..

• Gilla
Eva777
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.