205 144 läst ·
1 535 svar
205k läst
1,5k svar
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
Skönt när man inte har större problem än vad andra människor gör med sin mark
Själv älskar jag äppelträd och gillar även andra fruktträd. Mångdubblat antalet sedan jag flyttade hit. Glad att jag får bestämma (tillsammans med sambon), så inte någon annan plötsligt har åsikter om att det vore bättre med tex parkeringar för samhället eller utseendet eller nåt annat.
Gräs ser jag mest som ogräs, paradoxalt nog
Själv älskar jag äppelträd och gillar även andra fruktträd. Mångdubblat antalet sedan jag flyttade hit. Glad att jag får bestämma (tillsammans med sambon), så inte någon annan plötsligt har åsikter om att det vore bättre med tex parkeringar för samhället eller utseendet eller nåt annat.
Gräs ser jag mest som ogräs, paradoxalt nog
U Utsliten och utdömd skrev:Vi har problem med det i centrala delar hos grannkommunen där de till äldre hus med stora trädgårdar har lagt ut bärlager över hela fastigheten och hyr ut parkeringar. Nära till pendeltåg mm. och det ser förjävligt ut men husägarna tjänar nog bra med pengar på det. Men gräs och äppelträd är ett minne blott
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Men det kräver ju bygglov redan nu enligt PBF. Så det är olovlig verksamhet som tillsynen kan agera mot.U Utsliten och utdömd skrev:Vi har problem med det i centrala delar hos grannkommunen där de till äldre hus med stora trädgårdar har lagt ut bärlager över hela fastigheten och hyr ut parkeringar. Nära till pendeltåg mm. och det ser förjävligt ut men husägarna tjänar nog bra med pengar på det. Men gräs och äppelträd är ett minne blott
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 605 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 605 inlägg
Haha, jadu de verkar dock hellre bedriva tillsyn mot annektering av kommunal mark än att folk följer PBL och PBFClaes Sörmland skrev:
Nu senast att de vill kräver rättelse hos fastighetsägare där överträdelserna är +50år och ingen brytt sig förens kommunen har som heltidssyssla att kolla tomtgränser på flygfoton.
https://www.lt.se/2025-05-26/ilska-i-ostertalje-over-kommunens-kravbrev/
Glad att det inte är min kommun…
Heltidssyssla tror jag inte det är. De har en mjukvara som gör analysen åt dem utifrån flygfoton och som flaggar för misstänkta fall.U Utsliten och utdömd skrev:Haha, jadu de verkar dock hellre bedriva tillsyn mot annektering av kommunal mark än att folk följer PBL och PBF
Nu senast att de vill kräver rättelse hos fastighetsägare där överträdelserna är +50år och ingen brytt sig förens kommunen har som heltidssyssla att kolla tomtgränser på flygfoton.
[länk]
Glad att det inte är min kommun…
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 605 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 605 inlägg
Jo men i vissa fall snacka vi häckar som ligger 40-50cm fel och som sen går till tinget.pacman42 skrev:
Finns ett fall där kommunen tvingade en fastighetsägare att flytta sin häck, varpå den kontrar med att kommunens lyktstolpe stog på hans tomt, och vann. Så kommunen åker på att flytta en lyktstolpe för att vinna 30cm gräs längs med en asfalterad väg… det finns ingen sundhet i resonemanget utan bara förmynderi av lagar.
Ja, men det är en annan sak än jag kommenterade.U Utsliten och utdömd skrev:Jo men i vissa fall snacka vi häckar som ligger 40-50cm fel och som sen går till tinget.
Finns ett fall där kommunen tvingade en fastighetsägare att flytta sin häck, varpå den kontrar med att kommunens lyktstolpe stog på hans tomt, och vann. Så kommunen åker på att flytta en lyktstolpe för att vinna 30cm gräs längs med en asfalterad väg… det finns ingen sundhet i resonemanget utan bara förmynderi av lagar.
Står häcken på kommunens mark får väl de klippa den tänker jag... finns väl ingen som kan bevisa vem som planterade den en gång i tiden, och att man som ägare av en fastighet skulle kunna bli ålagd att ta bort växtlighet från kommuns mark man inte själv planterat tycker jag verkar långsökt.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 605 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 605 inlägg
Ja asså fastighetsägaren förnekade att han ägde häcken eftersom den var planterad av tidigare ägare, och eftersom den inte stod på fastigheten förnekade han att han ägde den efter bytet och ville inte bekosta flytt eller borttagande av den.A ajn82 skrev:
https://www.lt.se/2024-11-26/man-maste-agera-redan-dar-i-kopet/
https://www.lt.se/2025-04-10/kommunen-kraver-rattelse-men-maste-sjalva-ratta/
Kommunen tyckte annorlunda
Vad tycker domstolen?U Utsliten och utdömd skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 605 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 605 inlägg
Fastighetsägarna tycker nog inte att det ser för jävligt ut.U Utsliten och utdömd skrev:Vi har problem med det i centrala delar hos grannkommunen där de till äldre hus med stora trädgårdar har lagt ut bärlager över hela fastigheten och hyr ut parkeringar. Nära till pendeltåg mm. och det ser förjävligt ut men husägarna tjänar nog bra med pengar på det. Men gräs och äppelträd är ett minne blott
För att slippa klagomål från gnälliga grannar bygger man lämpligen ett lagom högt plank runt parkeringen så att omgivningen inte störs …