Skönt när man inte har större problem än vad andra människor gör med sin mark :)

Själv älskar jag äppelträd och gillar även andra fruktträd. Mångdubblat antalet sedan jag flyttade hit. Glad att jag får bestämma (tillsammans med sambon), så inte någon annan plötsligt har åsikter om att det vore bättre med tex parkeringar för samhället eller utseendet eller nåt annat.

Gräs ser jag mest som ogräs, paradoxalt nog :)
U Utsliten och utdömd skrev:
Vi har problem med det i centrala delar hos grannkommunen där de till äldre hus med stora trädgårdar har lagt ut bärlager över hela fastigheten och hyr ut parkeringar. Nära till pendeltåg mm. och det ser förjävligt ut men husägarna tjänar nog bra med pengar på det. Men gräs och äppelträd är ett minne blott

Claes Sörmland
Vi har problem med det i centrala delar hos grannkommunen där de till äldre hus med stora trädgårdar har lagt ut bärlager över hela fastigheten och hyr ut parkeringar. Nära till pendeltåg mm. och det ser förjävligt ut men husägarna tjänar nog bra med pengar på det. Men gräs och äppelträd är ett minne blott
Men det kräver ju bygglov redan nu enligt PBF. Så det är olovlig verksamhet som tillsynen kan agera mot.

Men vad är en parkeringsplats? Att man har målat vita linjer i en lagom storlek för en bil? De nya reglerna kan väl knappast hindra någon från att parkera fem bilar på 65 kvm av gräsmattan?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
U
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men det kräver ju bygglov redan nu enligt PBF. Så det är olovlig verksamhet som tillsynen kan agera mot.
Haha, jadu de verkar dock hellre bedriva tillsyn mot annektering av kommunal mark än att folk följer PBL och PBF

Nu senast att de vill kräver rättelse hos fastighetsägare där överträdelserna är +50år och ingen brytt sig förens kommunen har som heltidssyssla att kolla tomtgränser på flygfoton.
https://www.lt.se/2025-05-26/ilska-i-ostertalje-over-kommunens-kravbrev/
Glad att det inte är min kommun…

Haha, jadu de verkar dock hellre bedriva tillsyn mot annektering av kommunal mark än att folk följer PBL och PBF

Nu senast att de vill kräver rättelse hos fastighetsägare där överträdelserna är +50år och ingen brytt sig förens kommunen har som heltidssyssla att kolla tomtgränser på flygfoton.
[länk]
Glad att det inte är min kommun…
Heltidssyssla tror jag inte det är. De har en mjukvara som gör analysen åt dem utifrån flygfoton och som flaggar för misstänkta fall.

U
pacman42 pacman42 skrev:
Heltidssyssla tror jag inte det är. De har en mjukvara som gör analysen åt dem utifrån flygfoton och som flaggar för misstänkta fall.
Jo men i vissa fall snacka vi häckar som ligger 40-50cm fel och som sen går till tinget.
Finns ett fall där kommunen tvingade en fastighetsägare att flytta sin häck, varpå den kontrar med att kommunens lyktstolpe stog på hans tomt, och vann. Så kommunen åker på att flytta en lyktstolpe för att vinna 30cm gräs längs med en asfalterad väg… det finns ingen sundhet i resonemanget utan bara förmynderi av lagar.

• Gilla
  • Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
Jo men i vissa fall snacka vi häckar som ligger 40-50cm fel och som sen går till tinget.
Finns ett fall där kommunen tvingade en fastighetsägare att flytta sin häck, varpå den kontrar med att kommunens lyktstolpe stog på hans tomt, och vann. Så kommunen åker på att flytta en lyktstolpe för att vinna 30cm gräs längs med en asfalterad väg… det finns ingen sundhet i resonemanget utan bara förmynderi av lagar.
Ja, men det är en annan sak än jag kommenterade.

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Står häcken på kommunens mark får väl de klippa den tänker jag... finns väl ingen som kan bevisa vem som planterade den en gång i tiden, och att man som ägare av en fastighet skulle kunna bli ålagd att ta bort växtlighet från kommuns mark man inte själv planterat tycker jag verkar långsökt.

• Haha
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
U
A ajn82 skrev:
Står häcken på kommunens mark får väl de klippa den tänker jag... finns väl ingen som kan bevisa vem som planterade den en gång i tiden, och att man som ägare av en fastighet skulle kunna kund bli ålagd att ta bort växtlighet från kommuns mark man inte själv planterat tycker jag verkar långsökt.
Ja asså fastighetsägaren förnekade att han ägde häcken eftersom den var planterad av tidigare ägare, och eftersom den inte stod på fastigheten förnekade han att han ägde den efter bytet och ville inte bekosta flytt eller borttagande av den.

https://www.lt.se/2024-11-26/man-maste-agera-redan-dar-i-kopet/

https://www.lt.se/2025-04-10/kommunen-kraver-rattelse-men-maste-sjalva-ratta/

Kommunen tyckte annorlunda

Ja asså fastighetsägaren förnekade att han ägde häcken eftersom den var planterad av tidigare ägare, och eftersom den inte stod på fastigheten förnekade han att han ägde den efter bytet och ville inte bekosta flytt eller borttagande av den.

[länk]

Kommunen tyckte annorlunda
Vad tycker domstolen?

U
A ajn82 skrev:
Vad tycker domstolen?
Jag vet inte, jag slutade betala för tidningen för 1-2 månader sedan och kommer inte ihåg vad de sa om ägandet eller om det ens är avgjort i domstol än.

P
pacman42 pacman42 skrev:
Antagligen för att man inte vill att fastigheter skall användas som parkeringar för hela grannskapet.
Varför vill man det?

P pmd skrev:
Varför vill man det?
Det kan inte jag svara på, men kommunen brukar ha åsikter om hur ett område uppfattas av omgivningen.

P
Fastighetsägarna tycker nog inte att det ser för jävligt ut.
För att slippa klagomål från gnälliga grannar bygger man lämpligen ett lagom högt plank runt parkeringen så att omgivningen inte störs …

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Claes Sörmland
P pmd skrev:
Varför vill man det?
Sid 132 propen förklarar syftet med bygglovskrav för att inrätta parkeringsplatser:

Text från sid 132 i en proposition om bygglovskrav för parkeringsplatser, betonar intresseavvägning och miljöhänsyn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.