205 110 läst ·
1 535 svar
205k läst
1,5k svar
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
Ja en tillbyggnad av ditt enbostadshus som inte kräver bygglov får strida mot detaljplan. Om detaljplanen har en reglering med prickad mark så får din tillbyggnad utan bygglov strida mot den. Om tillbyggnaden är t ex större och därmed kräver bygglov, eller kräver bygglov av annat skäl, så måste den följa planen.klaskarlsson skrev:
Låt bli att klistra in svar från AI-bottar, det bryter mot forumreglerna (5.4.4).N NoClues skrev:ChatGPT Tycker
Precis, min kompis AI:n tycker samma:
Ja – även tillbyggnader på prickmark blir tillåtna utan bygglov, under vissa villkor
Enligt förslaget kommer åtgärder som inte kräver bygglov (t.ex. vissa komplementbyggnader och tillbyggnader) att få strida mot detaljplanebestämmelser – exempelvis prickmark – så länge det inte handlar om skyddsbestämmelser mot exempelvis översvämning, erosion eller liknande.
Det innebär alltså att:
- Tillbyggnader av en- eller tvåbostadshus, så länge de omfattas av undantag från bygglovsplikten, kan göras på prickmark.
- Detta är en betydande förändring, eftersom det tidigare inte varit möjligt att bygga på prickmark utan att få dispens eller planändring, även om bygglov inte krävts för åtgärden i sig.
Viktigt:
Detta gäller alltså endast åtgärder som är undantagna från krav på bygglov, exempelvis:
- Tillbyggnad med högst 15 kvm (attefallsåtgärd)
- Komplementbyggnad upp till 30 kvm (attefallshus)
Om tillbyggnaden däremot kräver bygglov, gäller fortfarande detaljplanens prickmarksförbud.
Edit:
Fast här blandar ju AI:n friskt reglerna som är undantagna från bygglovet är ju de nu rådande regler. Nåja, jag och ChatGPT är i vilket fall överrens om att man i enlighet med avsnitt 4.16.1 borde få bygga bygglovsbefriade tillbyggnader på prickad mark.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 605 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 605 inlägg
För det första så är det numera emot forumreglerna att klistra in svar från AI-sök.N NoClues skrev:ChatGPT Tycker
Precis, min kompis AI:n tycker samma:
Ja – även tillbyggnader på prickmark blir tillåtna utan bygglov, under vissa villkor
Enligt förslaget kommer åtgärder som inte kräver bygglov (t.ex. vissa komplementbyggnader och tillbyggnader) att få strida mot detaljplanebestämmelser – exempelvis prickmark – så länge det inte handlar om skyddsbestämmelser mot exempelvis översvämning, erosion eller liknande.
Det innebär alltså att:
- Tillbyggnader av en- eller tvåbostadshus, så länge de omfattas av undantag från bygglovsplikten, kan göras på prickmark.
- Detta är en betydande förändring, eftersom det tidigare inte varit möjligt att bygga på prickmark utan att få dispens eller planändring, även om bygglov inte krävts för åtgärden i sig.
Viktigt:
Detta gäller alltså endast åtgärder som är undantagna från krav på bygglov, exempelvis:
- Tillbyggnad med högst 15 kvm (attefallsåtgärd)
- Komplementbyggnad upp till 30 kvm (attefallshus)
Om tillbyggnaden däremot kräver bygglov, gäller fortfarande detaljplanens prickmarksförbud.
För det andra, har du inte chatGPT betalversion där du gjort en egen ”assistent” där du läst in lagtext mm och varit restriktiv i vart den ska hämta informationen är den helt värdelös att lita på. Jag kan visa ett exempel:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men detta visste jag va fel
Logga in
Skapa konto
(Observera också att ChatGPT inte ens kan räkna när den säger att 4+2=5)
Alltså den hämtar information överallt, även på detta forum och litar på att alla som gissar här har rätt.
För det första: Ah, jag har missat forumreglerna. Det ska inte upprepas.U Utsliten och utdömd skrev:För det första så är det numera emot forumreglerna att klistra in svar från AI-sök.
För det andra, har du inte chatGPT betalversion där du gjort en egen ”assistent” där du läst in lagtext mm och varit restriktiv i vart den ska hämta informationen är den helt värdelös att lita på. Jag kan visa ett exempel:
[bild]
[bild]
Alltså den hämtar information överallt, även på detta forum och litar på att alla som gissar här har rätt.
För det andra: Jag har flertalet betalplaner hos olika AI:s och har dessutom byggt en egen AI-implementation som används av ett större svenskt företag. Så tror mig veta hur det funka, men det är ju toppen att du också verkar hajja det. 🤓
Tänker att det är enklare och snabbare att läsa propositionen än det är att låta en AI göra det. Det står ju rakt upp och ned i sammanfattningen vad som gäller. D v s man behöver inte läsa sidvis med text för att utröna svaret.
Självklart bör man undvika att använda spekulativa AI-inlägg i ett debattforum som detta.N NoClues skrev:För det första: Ah, jag har missat forumreglerna. Det ska inte upprepas.
För det andra: Jag har flertalet betalplaner hos olika AI:s och har dessutom byggt en egen AI-implementation som används av ett större svenskt företag. Så tror mig veta hur det funka, men det är ju toppen att du också verkar hajja det. 🤓
Forumet fyller en bra funktion när tråddeltagare delar med sig av personliga erfarenheter/kunskaper från verkliga livet.
AI fyller ingen sådan funktion.
Är man intresserad av hur AI gissar verkligheten är det bäst att i ensamhet sitta hemma i sin kammare och fördjupa sin bekantskap med AI.
Jag har uppenbarligen brutit mot forumreglerna och det kommer inte att upprepas.B Bernt Ö97 skrev:Självklart bör man undvika att använda spekulativa AI-inlägg i ett debattforum som detta.
Forumet fyller en bra funktion när tråddeltagare delar med sig av personliga erfarenheter/kunskaper från verkliga livet.
Är man intresserad av hur AI gissar verkligheten är det bäst att i ensamhet sitta hemma i sin kammare och fördjupa sin bekantskap med AI.
Det finns massor att tycka och tänka om AI, men om någon vill spinna vidare i den frågan så kan ju den skapa en separat tråd. Låt oss diskutera det som tråden egentligen handlar om.
Over and out i AI:frågan för min del.
Hej svejs!
NC
Självklart ska man kunna använda AI för att samla fakta till sitt svar. Dock ska man inte helt okritiskt klistra in AI-svaret i ett inlägg och lita på att allt stämmer.B Bernt Ö97 skrev:Självklart bör man undvika att använda spekulativa AI-inlägg i ett debattforum som detta.
Ursäkta, kan inte låta bli.Men..U Utsliten och utdömd skrev:För det första så är det numera emot forumreglerna att klistra in svar från AI-sök.
[bild]
[bild]
Är det inte citat: "För det första så är det numera emot forumreglerna att klistra in svar från AI-sök."?😉
Det finns en naturlig begränsning för hur många parkeringsplatser som får plats på en fastighet. Varför duger inte den?Claes Sörmland skrev:
Det tycks inte finnas en begränsning av antalet parkeringsplatser men en total areabegränsning på 50 kvm inom detaljplan och 100 kvm utom detaljplan. Notera att tillfartsvägar inte räknas så i småhussammanhang blir det knappast ett problem, de flesta står på uppfarten som leder till parkeringsplatsen. Och för en enorm uppfarten finns inget bygglovskrav.
För att lagstiftaren tyckte att man ska kunna ordna med parkeringsplats för fyra bilar utan bygglov inom detaljplanerat område:pacman42 skrev:
Logga in
Skapa konto
sid 134:
https://data.riksdagen.se/fil/65A15A50-B5DF-493A-A3E1-DB62D4EB993B
Som väntat då. Jag får nog plats med åtta bilar på min tomt dock, då har jag ändå minskat parkeringsytan jämfört med tidigare ägare. Jag bryr mig om reglerna lite efter hur det passar mig... 😎Claes Sörmland skrev:
Just nu finns inget krav på bygglov för att anlägga en parkeringsplats på din fastighet för ditt en- eller tvåbostadshus. Även jag passade på att öka parkeringsplatsens storlek i våras för att slippa hamna i kläm med den nya regleringen. Men samtidigt så räknas inte uppfarten in så egentligen är nog inte detta ett problem för de allra flesta. Du får anlägga 50 kvm parkeringsyta plus hur mycket vägar och uppfarter du vill på din bostadsfastighet utan att söka bygglov.pacman42 skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 605 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 605 inlägg
Vi har problem med det i centrala delar hos grannkommunen där de till äldre hus med stora trädgårdar har lagt ut bärlager över hela fastigheten och hyr ut parkeringar. Nära till pendeltåg mm. och det ser förjävligt ut men husägarna tjänar nog bra med pengar på det. Men gräs och äppelträd är ett minne blottClaes Sörmland skrev: