Claes Sörmland
J Jimipe skrev:
I texten hänvisas det konsekvent till 8 kapitlet, paragraf 13 kring detta. [bild]

Finns det någon tydlig definition för bebyggelseområden och vad som åsyftas där?

I vårt fall är det ett nyproduktionsområde så byggnaderna har garanterat inte något skydd. Det är ej en allmän plats.
Det tråkiga för oss småhusägare att det inte finns någon definition av dessa bebyggelseområden i 8 kap 13 § PBL. Denna lagstiftning har varit med sedan 80-talets PBL och behålls även efter 1 dec.

Det enda regeringen nu gör är att ställa krav på kommunen att informera om vilka områden/byggnader som kommunen bedömer omfattas (s 185 propositionen):

"För att underlätta bedömningen av om en åtgärd är lovpliktig föreslås det i avsnitt 4.9.3 att kommunerna i sin översiktsplan ska peka ut byggnadsverk, allmänna platser och bebyggelseområden som är särskilt värdefulla från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt, liksom kommunens syn på vilka hänsyn som krävs för att tillvarata byggnadsverkens, platsernas och områdenas värden."

D v s om några år kan man förväntas läsa i kommunens översiktsplan om ens byggnad/tomt/kvarter är ett sånt här 8 kap 13 § PBL bebyggelseområde. Vissa kommuner har redan detta dokumenterat i dag i olika kulturmiljöutredningar/planer.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Kunde man ju ge sig fan på att du läst på och att det jag killgissade redan var förutsett. 🤓

• Haha
  • Gilla
Purre och 3 till
  • Laddar…
U
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det tråkiga för oss småhusägare att det inte finns någon definition av dessa bebyggelseområden i 8 kap 13 § PBL. Denna lagstiftning har varit med sedan 80-talets PBL och behålls även efter 1 dec.

Det enda regeringen nu gör är att ställa krav på kommunen att informera om vilka områden/byggnader som kommunen bedömer omfattas (s 185 propositionen):

"För att underlätta bedömningen av om en åtgärd är lovpliktig föreslås det i avsnitt 4.9.3 att kommunerna i sin översiktsplan ska peka ut byggnadsverk, allmänna platser och bebyggelseområden som är särskilt värdefulla från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt, liksom kommunens syn på vilka hänsyn som krävs för att tillvarata byggnadsverkens, platsernas och områdenas värden."

D v s om några år kan man förväntas läsa i kommunens översiktsplan om ens byggnad/tomt/kvarter är ett sånt här 8 kap 13 § PBL bebyggelseområde. Vissa kommuner har redan detta dokumenterat i dag i olika kulturmiljöutredningar/planer.
Dock borde det väll ändå finnas en möjlighet att söka ”frivilligt lov” för dessa lovfria åtgärder inom kulturhistoriska områden.

I våra områdesbestämmelser är det inte förbjudet med nybyggnation sålänge de inte får något dominerande uttryck och följer material/färg/utseende som finns idag i området, samt att inte nybyggnationerna syns i gatans siktstråk, de ska alltså vara väl indragna på tomten. Men vi har prickmark på hela tomten vilket gör att dessa lovfria åtgärder är enda möjligheten till tex ett litet växthus eller en friggebod.
Utan friggebod skulle jag säga att vår fastighet skulle se jävligt skrotig ut med utemöbler under presseningar, cyklar och gräsklippare utplacerade lite spritt osv. Det måste ju lixom finnas en öppning i nya reglerna där byggnämnden kan besluta till ett ok för dessa lovfria åtgärder även inom värdefulla miljöer….

Detta är på 2500kvm…
Karta som visar en tomt med markerad byggnad i rött och beteckningen "9501". Området är inramat och innehåller flera markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit: jag vet att det finns iaf 2 möd domslut ang sttefallsbestämmelserna på motsatsen, att om kommunen säger nej till bygge så har de rätten på sin sida bara det finns omnämnt i områdesbestämmelser. Men motsatsen då, får kommunen säga ja, om det i områdesbestämmelserna inte finns något som tyder på att det borde beslutas om ett nej?

Redigerat:
Claes Sörmland
Ja det är lagstiftaren idé, om ens hus ingår i ett kulturellt värdefullt bebyggelseområde så krävs bygglov för åtgärder där. Det är alltså inget frivilligt lov, utan en lovplikt i dessa områden.

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Tror jag ställt frågan tidigare, men detta är verkligen kritiskt.
kulturellt värdefullt bebyggelseområde
Det finns ju redan en klassificering som i stort sett inkluderar alla områden man skulle vilja bo i i södra närförorterna till Stockholm:
Karta över södra Stockholm med färgkodade områden, inklusive parker och byggnader, används för att diskutera områdesklassificering.
Skapa konto

Den sinnessjuka färgkodningen definieras enligt
Blå, gröna och gula hus: Klassificering av Stadsmuseet, förklarar kulturhistoriska värden; blått högst, grönt högt, gult lägre men betydelsefullt.
Skapa konto

Man skriver dock att
Text som beskriver klassificeringens rättsliga verkan och att plan- och bygglovsprövning görs av kommunala myndigheter.
Om jag istället söker efter översiktsplan hittar jag följande
Text om riksintresse för kulturmiljövården enligt miljöbalken i Stockholm, beskriver skyddsåtgärder och anhängiggjorda områden.
Lista över områden i Stockholm med Riksantikvarieämbetets beteckning, inklusive kulturella och småhusområden som Skogskyrkogården och Gamla Enskede.

Är detta vad som kan åsyftas i avsnitt 4.9.3 som nämnts ovan? Det känns som att jag är ute och snurrar här, tar gärna input.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
jonmo jonmo skrev:
Tror jag ställt frågan tidigare, men detta är verkligen kritiskt.

Det finns ju redan en klassificering som i stort sett inkluderar alla områden man skulle vilja bo i i södra närförorterna till Stockholm:
[bild]

Den sinnessjuka färgkodningen definieras enligt
[bild]
Man skriver dock att
[bild]
Om jag istället söker efter översiktsplan hittar jag följande
[bild]
[bild]

Är detta vad som kan åsyftas i avsnitt 4.9.3 som nämnts ovan? Det känns som att jag är ute och snurrar här, tar gärna input.
Låter som att blått och grönt sannolikt faller under 8 kap 13 § PBL och därmed kommer att kräva särskilt bygglov för all för allt möjligt bygglovsfritt från 1 dec. Gult? Osäkert men jag gissar att kulturmiljösvängen tolkar det strikt, det är i grunden inte en frihetlig del av vårt samhälle utan en som önskar mer offentlig kontroll.

Skriv till kommunen och fråga! Redovisa gärna svaret här. Hänvisa till proposition 2024/25:169 från sid s 179.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Låter som att blått och grönt sannolikt faller under 8 kap 13 § PBL och därmed kommer att kräva särskilt bygglov för all för allt möjligt bygglovsfritt från 1 dec. Gult? Osäkert men jag gissar att kulturmiljösvängen tolkar det strikt, det är i grunden inte en frihetlig del av vårt samhälle utan en som önskar mer offentlig kontroll.

Skriv till kommunen och fråga! Redovisa gärna svaret här. Hänvisa till proposition 2024/25:169 från sid s 179.
Med tanke på att vi inte fått handläggare till vårt bygglov i vår brf än, trots att mer än 6 månader gått, så... nej, inget jag orkar göra. Jag vill hellre spekulera på internet.

• Wow
  • Älska
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Stockholms stadsmuseum och Skönhetsrådet har väl förlorat en hel del rättsliga ärenden (strängt taget är det väl kommunen som förlorat, men varit uppbackad av dessa), exempelvis när de hållit emot att folk skulle få lägga på en våning till på enplanskåkar. Det blev väl typ Olymiaområdet i Tallkrogen som de lyckades hindra utvecklingen i, men mer för att de kunnat luta sig mot detaljplanen än för att de är medgörliga.

Så kan de hindra fastighetsägare från att rå sig själva kommer de att göra det, men i och med att deras färgpalett inte har något rättsligt värde är den ju bara att skita i. Riksantikvarieämbetets lista är däremot en sådan man inte lär komma runt. Och säkerligen lär kommunen försöka lägga till några fler områden, men tills dess är det väl bara att köra.

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Är det någon som vet när det tänkt ta beslut i frågan?
När det väl är taget så kan man ju börja planera på allvar.

• Gilla
Emil Eriksson C
  • Laddar…
N NoClues skrev:
Är det någon som vet när det tänkt ta beslut i frågan?
När det väl är taget så kan man ju börja planera på allvar.
Troligen efter sommaruppehållet i riksdagen, föreslaget datum för när reglerna skall träda ikraft är ju nu 1/12 2025 iaf

• Gilla
Alexander97
  • Laddar…
Jag svarar mig själv. Eller låter snarare ChatGPT svara:
"Riksdagen planerar att fatta beslut om propositionen Ett nytt regelverk för bygglov (Prop. 2024/25:169) den 22 oktober 2025. Innan dess kommer civilutskottet att bereda ärendet den 17 juni 2025, följt av justering den 16 oktober och debatt i kammaren samma dag som beslutet, den 22 oktober.

Enligt propositionen föreslås att lagändringarna ska träda i kraft den 1 december 2025"

Just i det här fallet verkar ju AI:n ha rätt: Länk till riksdagen
Får väl ha is i magen fram till oktober. Jag hade hoppats att ett beslut kunde ha kommit innan sommaren, men icke.

• Gilla
Håkan Sundström
  • Laddar…
En annan fråga som jag inte riktigt kommit till någon slutsats på:

Kommer man få bygga ut på prickmark ?
Det står nämt att man skall få bygga komplementbyggnader på prickmark (som friggebodar idag). Det står inte något om det för tilltbyggnad av hus som inte är komplementbyggnad.

I dagsläget får man ju bygga attefallstillbyggnader (på 15 kvm) på prickmark ?
Exempel från Uppsala kommun:

Tillbyggnad på en- och tvåbostadshus om max 15 kvadratmeter
• Tillbyggnad på högst 15 kvadratmeter bruttoarea.
• Gäller vid tillbyggnad av huvudbyggnad även om tillåten byggrätt är fulltutnyttjad.
• Tillbyggnaden får byggas i flera våningar förutsatt att bruttoarean inte överskrids och att den inte byggs högre än bostadshusets taknockshöjd.
• Högst en tillbyggnad per en- och tvåbostadshus. Tillbyggnaden får alltså inte delas upp på flera tillbyggnader, exempelvis en tillbyggnad på 5 kvadratmeter ochen på 10 kvadratmeter.
• Minst 4,5 meter från gräns mot grannfastighet. Hamnar tillbyggnaden närmare tomtgränsen än 4,5 meter krävs grannes medgivande.
• Vid placering nära gräns mot en allmän väg, en gata eller mot parkmark som ägs av Uppsala kommun finns det enligt regler ingen granne som kan medge atttillbyggnaden placeras närmare gränsen än 4,5 meter.
• Tillbyggnaden får inte ske på en komplementbyggnad såsom exempelvis garage,förråd eller gäststuga.• De 15 kvadratmeterna får byggas utöver den angivna byggrätten i detaljplanen.
• I normalfallet ska denna tillbyggnad kunna ske även om det strider mot gällande detaljplan.
• Tillbyggnaden får placeras på prickmark.
• Tillbyggnaden ska anmälas till plan- och byggnadsnämnden, Uppsala kommun.

https://www.uppsala.se/contentasset...e46442/bygglovsbefriade-atgarder_mars2020.pdf

Claes Sörmland
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
En annan fråga som jag inte riktigt kommit till någon slutsats på:

Kommer man få bygga ut på prickmark ?
Det står nämt att man skall få bygga komplementbyggnader på prickmark (som friggebodar idag). Det står inte något om det för tilltbyggnad av hus som inte är komplementbyggnad.

I dagsläget får man ju bygga attefallstillbyggnader (på 15 kvm) på prickmark ?
Exempel från Uppsala kommun:

[länk]
Sid 218 i propositionen:

Regeringens förslag i propositionen om åtgärder utan krav på lov eller anmälan, inklusive byggen och renoveringar av bostäder. Text på sidan 218.
Skapa konto

N NoClues skrev:
Jag svarar mig själv. Eller låter snarare ChatGPT svara:
"Riksdagen planerar att fatta beslut om propositionen Ett nytt regelverk för bygglov (Prop. 2024/25:169) den 22 oktober 2025. Innan dess kommer civilutskottet att bereda ärendet den 17 juni 2025, följt av justering den 16 oktober och debatt i kammaren samma dag som beslutet, den 22 oktober.

Enligt propositionen föreslås att lagändringarna ska träda i kraft den 1 december 2025"

Just i det här fallet verkar ju AI:n ha rätt: Länk till riksdagen
Får väl ha is i magen fram till oktober. Jag hade hoppats att ett beslut kunde ha kommit innan sommaren, men icke.
Genom att kalla reformen "Återhämtning från covid-19" kan Sverige få pengar från EU. Men då måste det nya regelverket införas i år, vilket gör att det inte kan dra ut så mycket mer på tiden.

Textdokument beskriver EU:s återhämtningsinstrument efter covid-19, regler och tidslinje för införande i Sverige senast 2025.
Skapa konto

• Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Sid 218 i propositionen:

[bild]
Hmm, är inte med på hur det svarra på min fråga ?
Menar du att iom att det är bygglovsbefriat så gäller inte prickad mark ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.