Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag förstod vad du menade och för att tala med dina egna ord: du har tur.
Inte om du frågar frugan. Hon tycker redan jag har för många projekt😆

• Haha
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
U
M mojjen skrev:
Inte om du frågar frugan. Hon tycker redan jag har för många projekt😆
Det är de utanför sammanhållen bebyggelse som åker på nitlotten inte ni. Nu dras alla utanför detaljplan över samma kam, vilket gör att de utanför sammanhållen bebyggelse stramas åt, men ni inom får det lite slappare.

• Gilla
mojjen
  • Laddar…
A A.G skrev:
Försöker få fram om man får bygga närmare än 4,5 mot kommunens gräns (tex gata).
Som jag förstod det så öppnas det för att kunna få tillstånd att bygga närmare än 4,5m mot sådan plats.
Dvs att kommunen kommer kunna få medge ett sådant undantag, MEN det är då upp till kommunen om dom vill göra det dock, och fråga är om dom kommer öppna för sånt extra arbete...

• Gilla
A.G och 1 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Nu finns det en proposition: [länk]

”Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 december 2025”
Betyder detta att man kan smäcka upp sin inglasade altan i september/oktober som innan de nya reglerna bryter mot detaljplanen? Att ha det olovligt i ett par månader innan regeländring alltså, svenska byråkrati borde väl inte hinna ställa till problem på den korta tiden tänker jag

Claes Sörmland
P Patrik Beta skrev:
Betyder detta att man kan smäcka upp sin inglasade altan i september/oktober som innan de nya reglerna bryter mot detaljplanen? Att ha det olovligt i ett par månader innan regeländring alltså, svenska byråkrati borde väl inte hinna ställa till problem på den korta tiden tänker jag
Då utför du åtgärden före regeländringarna och alltså olovligt. Byggnadsnämndens tillsyn ska då påföra dig en byggsanktionsavgift, en sorts böter, för överträdelsen. Detta har de fem år på sig från din överträdelse att göra, alltså trots lagändringen. Sen är frågan om de kommer att begära att du rättar efter 1 dec, alltså river din inglasade altan. De har tio år på sig att begära det från din överträdelse. Jag gissar att de flesta byggnadsnämnder inte väljer att gå den vägen eftersom det från 1 dec inte krävs bygglov att utföra åtgärden. Men kanske begär byggnadsnämnden att du ska söka bygglov i efterhand där de kan pröva åtgärden. Bygglovsavgift att betala och du måste även bekosta att ta fram ritningar och andra handlingar för bygglovet.

D v s det klokaste är att vänta med detta till 1 dec.

• Gilla
L8ttas och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Byggnadsnämndens tillsyn ska då påföra dig en byggsanktionsavgift, en sorts böter, för överträdelsen. Detta har de fem år på sig från din överträdelse att göra, alltså trots lagändringen.
Det här tror jag inte stämmer. Byggnadsnämnden kan rimligen inte efter 1 december starta ett tillsynsärende kring något som då inte längre är olovligt.

Påbörjar de ärendet den 30 november kan de sannolikt fullfölja trots att det inte längre är olovligt (men lär nog inte göra det), men stt starta en tillsyn för hur saker tidigare var har jag svårt att se möjligheten till.

• Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Det här tror jag inte stämmer. Byggnadsnämnden kan rimligen inte efter 1 december starta ett tillsynsärende kring något som då inte längre är olovligt.

Påbörjar de ärendet den 30 november kan de sannolikt fullfölja trots att det inte längre är olovligt (men lär nog inte göra det), men stt starta en tillsyn för hur saker tidigare var har jag svårt att se möjligheten till.
Fast är det uppfört innan blir det väl inte automatiskt lovligt efter?

/Jocce

• Gilla
L8ttas och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland

Det är ju åtgärden som vid tillfället när den utfördes var förbjuden (en lovplikt är ju ett generellt förbud). Att samma typ av åtgärd vid ett senare skede har legaliserats ändrar ju inte på det. Man är fortfarande skyldig att betala byggsanktionsavgift för överträdelsen.

(Eller finns det något i övergångsreglerna som du tänker på?)

• Gilla
L8ttas
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jocce81 Jocce81 skrev:

/Jocce
Håller med, det finns ingen allmän preskription i lagändringen för tidigare överträdelser (alltså före 1 dec) vad jag förstår. Men visst hade det varit lämpligt att rensa bordet på det sättet.

Jocce81 Jocce81 skrev:
Det är ju åtgärden som vid tillfället när den utfördes var förbjuden (en lovplikt är ju ett generellt förbud). Att samma typ av åtgärd vid ett senare skede har legaliserats ändrar ju inte på det. Man är fortfarande skyldig att betala byggsanktionsavgift för överträdelsen.

(Eller finns det något i övergångsreglerna som du tänker på?)
Finns det inte längre något som är olovligt att göra finns det heller ingen tillsynsrätt. 11 kap. 5 § PBL är helt enkelt inte tillämplig på upphävd lag.

Och säg att den ändå skulle vara det, och den rimliga åtgärden krav på rättelse skulle påföras, då blir ju saken ändå klar av sig själv.

Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Finns det inte längre något som är olovligt att göra finns det heller ingen tillsynsrätt. 11 kap. 5 § PBL är helt enkelt inte tillämplig på upphävd lag.

Och säg att den ändå skulle vara det, och den rimliga åtgärden krav på rättelse skulle påföras, då blir ju saken ändå klar av sig själv.
Jag börjar tro att du har rätt. Tittar på man övergångsbestämmelserna i propositionen så är det som är avgörande när ett ärende påbörjades. Och det står uttryckligen att det är när en anmälan inkommer till byggnadsnämnden i tillsynsärenden:

Textstycke ur proposition om ändringar i plan- och bygglagen, fokus på regler för påbörjade ärenden och anmälningar till byggnadsnämnden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så om ingen anmäler ens svartbyggande före 1 december så finns inget påbörjat ärende enligt nuvarande PBL. Man borde då inte kunna påföras en byggsanktionsavgift för olovligheter man utförde före 1 december som från detta datum blev lagliga.

Så jag ändrar mig.

Redigerat:
  • Gilla
kniv och 6 till
  • Laddar…
Jag börjar tro att du har rätt. Tittar på man övergångsbestämmelserna i propositionen så är det som är avgörande när ett ärende påbörjades. Och det står uttryckligen att det är när en anmälan inkommer till byggnadsnämnden i tillsynsärenden:

[bild]

Så om ingen anmäler ens svartbyggande före 1 december så finns inget påbörjat ärende enligt nuvarande PBL. Man borde då inte kunna påföras en byggsanktionsavgift för olovligheter man utförde före 1 december som från detta datum blev lagliga.

Så jag ändrar mig.
Intressant.

Undrar om man då fått en anmälan på sig innan 1 Dec och kommunen påbörjat ärende. Skulle de ändå kunna "friskriva" det om det numera är lovfritt ?
Eller menar man att man då ska riva och sen bygg upp ett nytt ?

/Jocce

Claes Sörmland
Jocce81 Jocce81 skrev:
Intressant.

Undrar om man då fått en anmälan på sig innan 1 Dec och kommunen påbörjat ärende. Skulle de ändå kunna "friskriva" det om det numera är lovfritt ?
Eller menar man att man då ska riva och sen bygg upp ett nytt ?

/Jocce
Jag tänker att man i alla fall åker på en byggsanktionsavgift men sen är det ju meningslöst att driva rättelse eftersom åtgärden kan genomföras bygglovsfritt. D v s rimliga medarbetare stannar vid en byggsanktionsavgift.

Men jag skulle gissa att många byggnadsnämnder följer rutinen och rekommenderar att man ska söka bygglov i efterhand för att helt slippa frågan om rättelse. Man kan ju söka bygglov även för åtgärder som inte kräver bygglov, alltså frivilligt bygglov.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Och med frivilligt lov skulle det som jag förstår det falla inom kvm-potten i de nya reglerna.

Om man skulle klara sig undan med enbart sanktionsavgift, eller till och med utan någon sådan, kan man ju bygga för fullt nu innan den 1 december och sedan ytterligare full pott av byggnader enligt de nya reglerna. Eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.