pacman42 pacman42 skrev:
Dagens bästa inlägg. Kort och koncist!
Jag har fortfarande inte fått något svar från departementet. Är det någon annan som försökt?

• Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
Nej, och blir avskräckt av ditt ickebesvarade. Känner mig dock rätt trygg med min beräkning av beredningstid och ditt gräv om poängen med ikraftträdande i år för att spela på alternativ(-en) två.

• Gilla
Peter #11
  • Laddar…
R Rudde87 skrev:
Jag har fortfarande inte fått något svar från departementet. Är det någon annan som försökt?
Har du ringt?

U
pacman42 pacman42 skrev:
Dagens bästa inlägg. Kort och koncist!
Håller med!…-isch
Problemet är att det är två alternativ 2. Så även om det är koncist är det ett oklart svar

Det är trots numreringen det näst kortaste tidsspannet.

S skyisthelimit skrev:
Har du ringt?
Yes, hon som svarade sa att jag behövde mejla in frågan

• Gilla
Peter #11
  • Laddar…
J Jimpalimpa83 skrev:
När är mest troligt att lagen träder i kraft?
1) oktober
2) november
2) december
3) jan-mar 2026
4) apr-jun 2026
5) senare i 2026
6) 2027->
2 december

R Rudde87 skrev:
Yes, hon som svarade sa att jag behövde mejla in frågan
Jag har just mailat pressekreterare på departementet med fråga om status. Blir positivt överraskad om dom svarar....

• Gilla
skyisthelimit och 2 till
  • Laddar…
H Håkan Sundström skrev:
Just läst debattartikel i DI. Nya reglerna föreslås från 1/12. ChatGPT påstår omröstning 14/6 men jag hittar inte infon om omröstningen på Riksdagens websida. Fortsätter att leta......
[länk]
Ja den omröstningen i juni fanns med på riksdagens kalender tidigare. Men de infade att de tog bort den i och med försenade proppen.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hur kommer man hanetera detaljplan vs sammanhållen bebyggelse?. Bor själv utanför detaljplan, mwn sammanhållen bebyggesle. Utgår ifrån att vi "bara" komemr få de regler som gäller för detaljplanerat. Men skulle dom släppa på 50m2 även här så är det mumma.

Inga detaljplaner kommer uppstå ur tomma intet, så har ni ingen idag får ni inte heller någon bara för att lagen ändras.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Inga detaljplaner kommer uppstå ur tomma intet, så har ni ingen idag får ni inte heller någon bara för att lagen ändras.
Syftar mer på att ofta tillämpas reglerna för detaljplanerat område även för Sammanhållen bebyggelse. Så bara för att vi inte bor detaljplanerat, så är det inte självklart, och som jag tror rent av mindre troligt att vi kan ha tur och få bygga 50m2 attefall.

Försöker få fram om man får bygga närmare än 4,5 mot kommunens gräns (tex gata).

M mojjen skrev:
Syftar mer på att ofta tillämpas reglerna för detaljplanerat område även för Sammanhållen bebyggelse. Så bara för att vi inte bor detaljplanerat, så är det inte självklart, och som jag tror rent av mindre troligt att vi kan ha tur och få bygga 50m2 attefall.
Jag förstod vad du menade och för att tala med dina egna ord: du har tur.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.