204 765 läst ·
1 535 svar
205k läst
1,5k svar
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
Hej,
802 kommentarer att läsa igenom känns lite väl mastigt.
Min fråga gäller attefallutbyggnad enligt de nya reglerna som ska medge 30kvm.
Kommer det fortfarande vara så att det gäller total biyta och boyta? Alltså om jag bygger ut mitt hus med källare kan jag bara bygga ut 15kvm? Någon som har koll?
Kommer det fortfarande vara så att det gäller total biyta och boyta? Alltså om jag bygger ut mitt hus med källare kan jag bara bygga ut 15kvm? Någon som har koll?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Du kan läsa detaljerna i förslaget härA adde_hjelm skrev:Hej,
https://www.regeringen.se/contentas...be105a6381/ett-nytt-regelverk-for-bygglov.pdf
Såhär står det om tillbyggnad:
Nu är jag inte expert på det, men slår man upp bruttoarea står det: "Bruttoarean är den sammanlagda arean av alla våningsplan i en byggnad", så jag tolkar det som att bygger du ut två våningar så är det då 15 kvm gånger 2 som gäller. Annars blir det ju 60 kvm utbyggnad...
Tack för det, ingen ändring av det alltså.
Hur tolkar ni ändringarna kring avvikelser från detaljplanen? Innebär den nya PBL att större tillbyggnader kan tillåtas trots att de strider mot gällande detaljplan? Om området i övrigt redan avviker på samma sätt? Exempelvis om 10 fastigheter i samma detaljplan gjort tillbyggnader på dispens (stora avvikelser) sedan gammalt.
Jag tolkar den nya PBL som mer frikostig när det gäller att godkänna avvikelser som tidigare godkänts i liknande fall (sida 228 §5.1)
Jag tolkar den nya PBL som mer frikostig när det gäller att godkänna avvikelser som tidigare godkänts i liknande fall (sida 228 §5.1)
Jag läser inte förslaget till lagändringar som att detaljplaner inte ska följas. Tvärt om så önskar regeringen även fortsatt att detaljplaner följs (s. 229 lagrådsremissen):M morgonspöket skrev:Hur tolkar ni ändringarna kring avvikelser från detaljplanen? Innebär den nya PBL att större tillbyggnader kan tillåtas trots att de strider mot gällande detaljplan? Om området i övrigt redan avviker på samma sätt? Exempelvis om 10 fastigheter i samma detaljplan gjort tillbyggnader på dispens (stora avvikelser) sedan gammalt.
Missar jag något?
Detaljplan ska följas med undantag från icke lovpliktiga åtgärder, de får ju uttryckligen bryta mot detaljplanen enligt lagen. Men det är ju rätt begränsade småsaker som t ex:pacman42 skrev:
- Komplementbyggnader (inklusive max 30 kvm bostadskomplementbyggnad) med begränsad höjd och maximalt total yta.
- Bygglovsfria mindre utbyggnader av en- och tvåbostadshuset med en maximal yta.
- Färga om en eller tvåbostadshuset.
- Vissa lägre murar eller plank och sådana inom 3,6 m från huset.
- En enda parkeringsplats för en- och tvåbostadshus med begränsad yta.
Jo, jag tyckte bara formuleringen i den inklippta texten var rolig då den för sig själv blev men motsägelse till syftet ändringen.Claes Sörmland skrev:
Detaljplan ska följas med undantag från icke lovpliktiga åtgärder, de får ju uttryckligen bryta mot detaljplanen enligt lagen. Men det är ju rätt begränsade småsaker som t ex:
- Komplementbyggnader (inklusive max 30 kvm bostadskomplementbyggnad) med begränsad höjd och maximalt total yta.
- Bygglovsfria mindre utbyggnader med en maximal yta.
- Färga om en eller tvåbostadshuset.
- Vissa lägre murar eller plank och sådana inom 3,6 m från huset.
- En enda parkeringsplats för en- och tvåbostadshus med begränsad yta.
Det finns helt klart en ändamålsmotsägelse mellan PBLs grundupplägg med detaljplaner som beslutas av kommunen och som ska styra byggnationen i ett område via toppstyrning (det kommunala planmonopolet) och de senare liberaliseringar som har gjorts där den enskilde i vissa delar kan kringgå detaljplanerna.pacman42 skrev:
Och det här påpekas av remissinstanserna varje gång våra politiker vill kringgå den i grunden centralistiska tanken bakom PBL och varje gång intygar regeringen att nej då, vår liberaliserande lagändring rubbar inte grundtanken i PBL, det är bara ett marginalundantag.
När är mest troligt att lagen träder i kraft?
1) oktober
2) november
2) december
3) jan-mar 2026
4) apr-jun 2026
5) senare i 2026
6) 2027->
1) oktober
2) november
2) december
3) jan-mar 2026
4) apr-jun 2026